Gå til innhold

Lysstyrke-forandring ved subtitles


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte meg nylig 55" XF9005. Forholdsvis fornøyd må jeg få sagt, uten å ha testet altfor mye. Men skulle sette meg ned å se litt på Netflix på appen som er innebygget i TV'en og valgte meg å se Mindhunter. Den har blackbars/letterbox. Hva nå enn det heter. Og den er i Dolby Vision.

Jeg velger å spille av og ser tydelig at det lyser opp rundt både subtitles, og menyene hvis jeg pauser serien. Det er faktisk så ille at så å si hele skjermen lyser opp når det kommer subtitles, og det ødelegger veldig hele opplevelsen. Jeg har fiklet litt rundt, selv om jeg tar lysstyrken ned til 0 så vil jeg fremdeles så forandringen i lysstyrken rundt subtitles, men er ikke like ille som når den står på maks.

Prøvde å også spille av 22.Juli-filmen som også er i Dolby Vision, og samme problem der. Det lyser opp hvis det kommer subtitle eller om jeg trykker info-knappen for å se hvilken bitrate jeg spiller av.

Avansert kontrastforsterker står av, og for mange har det hjulpet, men ikke meg. Jeg har fikset på local dimming og X-tended Dynamic Range uten hell. 

Kan dessverre ikke sjekke om dette problemet finnes gjennom Netflix på en ekstern enhet per dags dato, men håper jo noen her kan komme med mulige fixes. 

Edit; Jeg slo av og på TV'en. Og så slo jeg på Avansert kontrastforsterker, før jeg slo det av igjen. Og det ble MYE bedre. Fremdeles litt blooming rundt info-menyen som kommer opp i venstre hjørnet, men veldig lite rundt subtitles.

Endret av taffeeel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel HDR sin feil, dette?

Har samme problem på min LG OLED55B7V.

 

Du kan jo se om det hjelper å endre på underteksten her. Må kanskje slå av og på TV-en eller gå helt utav Netflix før det endres.

Endret selv font farge til hvit semi-transparent og har ikke problemet lengre. Men det kan være litt vanskeligere å lese teksten noen ganger, siden den er delvis gjennomsiktig.

 

Kan jo prøve deg frem med farge, skygge og bakgrunn.

Lenke til kommentar

Har det samme på en LG65UH66x-serie tv.  Veldig irriterende.  Oppdaget det første gang under mørke scener i Stranger Things i Netflix. Tar jeg av tekstingen så er alt ok.

 

Jeg endret teksten i Netflix fra hvit til gul.  Det hjelp faktisk en god del hos meg i alle fall.

 

Nå er LG-en flyttet ned i stuen og erstattet av en Phillips 75PUS8303.  Det er også en LED-Edge type skjerm, men har ikke samme problem.  Testet dette grundig når jeg skulle ha ny TV (fikk TV-en med 50% rabatt pga en Elkjøp&Phillips kampanje.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...