Gå til innhold

Pioneer plasma vs. dagens tv`er


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å handle ny tv (og blu-ray spiller), men er litt i tvil da utstyret jeg har vel kan sies å være referanse-klasse. Har Pioneer KRP-500a og BDP-LX91. Er helt strålende fornøyd med utstyret, og har fortsatt til gode å se en tv hjemme i stua til folk som har bedre bilde. Eller i det hele tatt i nærheten like godt. Ofte er det også mange irritasjonsmomenter (clouding, bleeding, elendig sortnivå, irriterende sterke knæsje farger, merkelige bevegelser/panorering osv) som frister lite å dra inn i egen stue. Hovedårsaken til at jeg vurderer noe nytt er først og fremst større skjerm (65"), og i andre rekke 4k-oppløsning, men spørsmålet jeg stiller meg er jo om dagens utstyr blir en nedgradering på andre områder enn størrelse og oppløsning?

 

Noe her som tidligere har gått fra Pioneer og over på nyere paneler? Ble dere fornøyd, eller angrer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å beholde din TV en stund til. Bra 4K og HDR materiale er fortsatt en mangelvare sammenlikne med 1080p SDR, for ikke å snakke om prisforskjellen på platene. Så har man jo smart-TV funksjoner da, men om du har en PC koblet til din TV, så får du dekket det meste der.

 

Jeg gikk fra en Panasonic VT30 plasma til først en LG C8 OLED, som jeg sendte tilbake fordi jeg ikke var fornøyd med bevegelser på den. Ellers var bildet topp. Jeg endte opp med en Samsung Q9FN, QLED TV. Den også har sine svake sider, men jeg valgte å beholde den. Når det er sagt, hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg beholdt min VT30 i et par år til. Du har jo en enda bedre plasma enn min igjen, så behold den du har en stund til :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk fra Panasonic plasma til LG OLED ifjor.

 

De gamle konsert-DVD'ene osv i lav oppløsning ble faktisk ganske mye dårligere både mhp farger og oppskalering - det var overraskende.

 

Etterhvert fant jeg noen settinger på Blu-ray spilleren og TV som fikset fargene, så det er fint nå - men regn med å bruke tid på å finne ut av slikt.   Det som ikke er bra er at det fortsatt ser kornete ut og med mer jpeg-artefakter og banding enn hva som var synlig på plasma hvor det var helt "smooth" .  Mulig de dyrere TV'ene har bedre oppskalering - jeg kjøpte en B6-er serie OLED.

 

Nytt materiale (nye filmer etc, Netflix, vanlig kabel TV) ser derimot helt konge ut. Nylig fant jeg også ut at "judder" som har plaget meg ved sakte panoreringer / 24 fps også går an å fjerne/minimalisere med rett kombo av settinger. Det er altså så dumt at LG har default settinger som ikke er de beste og flere "petitions" for å få de til å fikse dette:

https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/2861394-2017-lg-oled-trumotion-settings.html 

 

Godt mulig 2018 modeller eller 2019 modeller fikser/har fikset dette og prosesseringskapasiteten går jo stadig opp slik at bildebehandlingen blir bedre og PC-funksjonaliteten ift å se på nett-TV, youtube osv blir stadig bedre.

 

OLED vs QLED - ville valgt OLED, det at hvert piksel er lysgivende og kan slås helt av vs LED/LCD som må ha en eller annen form for større eller mindre områder med bakgrunnsbelysning (eller kantbelysning på billigste) er en vesentlig forskjell.  Selv Samsung biter jo nå i gresset og skal begynne å produsere OLED selv.  QLED/LED blir også fort blasst hvis man beveger seg i vinkel ift til TV'n, der har OLED fordelen at bildet er like fint fra alle vinkler.

Lenke til kommentar

0 Deblurr og 0 Dmotion? Lenge siden en Lg oled nå. Var den beste innstillingen i flere år.

Tror det fleste ikke ser judder problemet Lg oled har før tvn står side ved side av en Phillips eller Sony Oled.

Kan beskrives som en lett hakking av bildet spesielt ille på oppover panning som rulle tekster på en film.

Er virkelig ille.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar folkens. Jeg endte opp med å handle en Sony KD-55AF8 under black friday-salget. Kjøpte på elkjøp så det ikke skulle være noe pes å få levert den tilbake i tilfelle jeg ble misfornøyd. Rett ut av esken så var det en stor skuffelse. Etter å ha fiklet en god del med innstillinger, så har jeg vel kommet frem til at jeg er fornøyd med bildet... MEN, den er jo egentlig ikke noe bedre enn pioneer'en heller sånn jevnt over. Er litt i tenkeboksen enda om jeg skal levere tilbake eller ikke. :hmm:

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Jeg endte opp med å handle en Sony KD-55AF8 under black friday-salget. Kjøpte på elkjøp så det ikke skulle være noe pes å få levert den tilbake i tilfelle jeg ble misfornøyd. Rett ut av esken så var det en stor skuffelse. Etter å ha fiklet en god del med innstillinger, så har jeg vel kommet frem til at jeg er fornøyd med bildet... MEN, den er jo egentlig ikke noe bedre enn pioneer'en heller sånn jevnt over. Er litt i tenkeboksen enda om jeg skal levere tilbake eller ikke. :hmm:

 

Vel det er jo hovedsaklig 3 ting som den har som din Pioneer ikke har :

- Smart-TV funksjoner

- 4K oppløsning

- HDR/Dolby Vision støtte

 

Ellers leverer jo din Pioneer mer enn godt nok bilde. 4K oppløsning kommer jo mer til sin rett på større TV'er enn 55" da. Så da gjenstår det de to andre tinga. Om det er verdt det må jo du finne ut av :)

Lenke til kommentar

Vel det er jo hovedsaklig 3 ting som den har som din Pioneer ikke har :

- Smart-TV funksjoner

- 4K oppløsning

- HDR/Dolby Vision støtte

 

Ellers leverer jo din Pioneer mer enn godt nok bilde. 4K oppløsning kommer jo mer til sin rett på større TV'er enn 55" da. Så da gjenstår det de to andre tinga. Om det er verdt det må jo du finne ut av :)

 

Smart-tv funksjonalitet fikk jeg via en apple tv på plasmaen. Bruker forøvrig apple tv på sonyen også, da jeg foretrekker grensesnittet der fremfor android. 4k som du er inne på har jo egentlig ikke så mye for seg i denne størrelsen og avstanden man sitter i. Helt enig. Snuste på 65" også, men kostet mer enn hva jeg var villig til å hoste opp akkurat nå. Får bli det neste gang. Dolby vision syns jeg forøvrig var noe skikkelig herk. Den tok jo over styringen på bildeinnstillingene, og i mine øyne ble det verre med dolby vision enn med de innstillingene jeg tuklet meg frem til selv. HDR fikk en tommel opp da!

Lenke til kommentar

Liten update. Ble til at jeg leverte tilbake KD-55AF8. Gikk heller for en KD-65AF8. Traff svært godt med tilbudspris (22.990,-, samme som under black friday-salget) samtidig med DNB mastercardkampanje hos Power. Endte opp med å betale 18.392,-. Det må da kunne sies å være et godt kjøp, for en tv som ved lansering tidligere i våres kostet 38.998,- :woot:

 

Vesentlig mer fornøyd med 65" enn 55". :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...