Gå til innhold

Excel data-tabeller vs. vanlige regneark


trn100

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg holder på med noen applikasjoner i Excel hvor jeg til nå har brukt vanlige Excel områder og dynamiske lister samt avanserte filtre for å fylle blant annet listebokser i userforms/skjemaer.

Nå har jeg begynt å se litt på Excel tabeller som tilsynelatende vil gjøre det mye enklere for meg å blant annet koble flere tabeller i for eksempel pivot tabeller.

Er det noen her som har erfaring med dette? Må jeg skrive om mye VBA kode? Hvordan blir det med mine avanserte filtre hvor jeg i dag har dataene i 1 ark og filter+resultat i et annet ark? Kan jeg bruke de innebygde filtrene i datatabellene direkte i listebokser i skjemaer, eller bør jeg beholde de avanserte filtrene jeg bruker i dag?

Har forsøkt å endre noen excelark til datatabeller og ser at metodene jeg bruker for sortere og slette via et skjema ikke fungerer som det gjorde med vanlige regneark, og er vel egentlig bare ute etter å få vite om datatabeller er en fordel også i VBA?

Takk for innspill! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har omtrent aldri bruke VBA mens jeg har hold på med Excel, selv om noe av det jeg har holdt på med har vært ganske stort om omfattende. 

 

Det aktuelle arket jeg holder på med nå har i utgangspunktet vært uten VBA. Problemet er bare at det blir for digert når jeg må legge inn en masse formler som i utgangspunktet ikke trengs men må ligge der i tilfelle brukeren legger til flere poster. Eksempelvis må jeg i ett ark ta høyde for at det kan komme 5000 poster og må da legge inn formler i 5000 rader selv om kun 500 blir brukt til å begynne med.

 

Jeg er også avhengig av å fordele input data på flere regneark, kontrollere brukerinput for feil, sikre at endringer av poster i ett ark også oppdaterer relaterte ark osv.

Lenke til kommentar

Power pivot. da kan du ha egendefinerte tabeller i et excel ark, som du oppdaterer etter at bruker har lagt inn nye poster, da kan du også legge inn kalkuleringer i power pivot som oppdaterer seg når du oppdaterer. du kan også koble flere tabeller opp mot hverandre.

 

Så kan du bruke pivot til å trekke ut det du vil vise

 

Mvh

 

Torbjørn

Endret av Bigelk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Power pivot. da kan du ha egendefinerte tabeller i et excel ark, som du oppdaterer etter at bruker har lagt inn nye poster, da kan du også legge inn kalkuleringer i power pivot som oppdaterer seg når du oppdaterer. du kan også koble flere tabeller opp mot hverandre.

 

Så kan du bruke pivot til å trekke ut det du vil vise

 

Mvh

 

Torbjørn

 

Takk for svar Torbjørn!

 

Jeg bruker flere Pivot tabeller i dette arket for å presentere resultatene, og med Power Pivot kan jeg selvsagt koble arkene også.

 

Allikevel er det så vidt jeg kan se noen fordeler ved å organisere data i tabeller? For eksempel behøver man ikke å definere dynamiske "Navnelister" men kan bruke tabellnavnet direkte? Hvis man legger til nye poster i slutten av en tabell så vil vel også egenskaper og formler automatisk kopieres fra raden over? Det burde vel også fungere bedre i forhold til dataintegritet?

 

Men ser som sagt at jeg da må skrive om en del kode og lurer derfor på om det er verdt det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...