Gå til innhold

Komplett Mobil setter ned prisene på enkelte abonnement


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvorfor kan ingen tilby det jeg vil ha: 1GB data til 89,-/mnd og betale forbruk av SMS og telefon? Jeg har ikke hatt bruk for "fri tale og SMS" så lenge jeg har levd.

Det er mange som tilbyr dette, feks. forskjellige kontantkort. Talkmore tilbyr 1GB data til kr. 79 og man betaler etter forbruk for sms og tale. Du kan sette opp automatisk påfylling så slipper du tenke på dette.

 

Hos Happybytes har de litt forskjellige løsninger men ikke datapakker. Alt etter forbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse



 



Er det noen god grunn til at operatørene ikke tilbyr abonnement som kun har hastighetsbegrensning istedet for datamengdebegrensning, slik som vanlige bredbånd har.
Skulle tro det var lettere å dimensjonere utbygging/kapasitet etter dette.
Sikkert ikke urimelig hvis abb. med simkort er dyrere da, hva vet jeg.
Hvis vi bare finner på noen tall her...
128kbit/s for 150kr/mnd for bestemor, og 10mbit for 400kr for en som er litt mer ivrig.


 

 

- Jeg er for så vidt enig..., men...
Uansett hvilken vinkling man tar utgangspunkt fra så faller det tilbake på kapasitet.

Noe som "LMH1" prøvde å få fram i sitt innlegg lengre oppe i tråden.
Jeg er for så vidt også enig med ham om det, til en viss grad...
Men selv om der er en sammenheng mellom dem så er det alikevel forskjell på "kvote" og "kapasitet"

Som kunde så er det kvoten man forholder seg til og må ta høyde for ved bruk.

Som leverandør så er det i bunn og grunn kapasiteten som er viktigst av alt.
Med andre ord, en kvote bør porsjoneres ut som en prosent andel av den totale kapasiteten.

På den måten unngår leverandøren å sprenge kapasiteten sin.
Eller å leve(re) over evne, for å si det på en litt annen måte.

-----

Tar man utgangspunkt i eksemplene dine.

Bestemor sitt alternativ med en hastighet på 128kbit/s.

Rent hypotetisk og høyst teoretisk...
Symmetrisk sett så er det snakk om totalt 96GB i måneden, da også medregnet takhøyde.
Men for at det skal se finere ut på papiret, so to speak, så er det snakk om en kvote på 100GB i måneden.

Noe som er mer enn godt nok for bestemor.

-----

Så var det andre alternativet for den litt mer ivrige, med 10Mbit/s.

Igjen, rent hypotetisk og høyst teoretisk...
Symmetrisk sett så er det snakk om totalt 7,442TB i måneden, da også medregnet takhøyde.
Men for at det skal se finere ut på papiret, so to speak, så er det snakk om en kvote på 8TB i måneden.

-----

Og her har du et lite bonus eksempel, for Netflix-fans...

Igjen, rent hypotetisk og høyst teoretisk...
Symmetrisk sett så er det snakk om totalt 22,326TB i måneden, da også medregnet takhøyde.
Men for at det skal se finere ut på papiret, so to speak, så er det snakk om en kvote på 25TB i måneden.

-----

Som du ser så overstiger forbruket for de to sist nevnte alternativene Chilli's 1TB-kvote med god margin.

Selv ved svært varriert bruksmønster og varrierende kavalitet på signalet så vil alikevel Chilli's 1TB-kvote fremstå som heller tvilsom.
Man skal jo som kjent gange kvoten med X'antall brukere.

En kvote skal ikke påvirke en annen kvote når grensen allerede er satt.
Om det er tilfellet så skurrer det i hvert fall i mine ører.
Da leverer leverandøren over evne, med tanke på total kapasitet.

Noe som har tydelig kommet frem når folk ikke får bruke opp hele kvoten sin.

Jeg vil mye heller ha slengt i meg "Sucks to be you!", enn "Shame on you!" når jeg bruker opp kvoten jeg har fått tildelt.

Selv har jeg OneCall, og de bare gnir seg i nevne når jeg går tom for tildelt data i kvoten min.
Siden dem tilbyr data-pakker for å supplere, om jeg så ønsker.
Dem har satt en max-grense for totalpris, slik at kundene ikke blakker seg helt.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Har Fjordkraft Mobil, basert på Telenor. Disse er ikke med i disse oversiktene. Vet ikke om det skyldes at de har to priser; en for de med strømavtale og en for de uten. De er svært gunstige dersom du allerede har strøm derfra:

1GB/119,- 2GB/189,- 4GB/ 249,- 6GB/289,- 10GB/339,- 20GB/439,-. Dessverre ingen spons på dette innlegget ?

Lenke til kommentar

Har Fjordkraft Mobil, basert på Telenor. Disse er ikke med i disse oversiktene. Vet ikke om det skyldes at de har to priser; en for de med strømavtale og en for de uten. De er svært gunstige dersom du allerede har strøm derfra:

1GB/119,- 2GB/189,- 4GB/ 249,- 6GB/289,- 10GB/339,- 20GB/439,-. Dessverre ingen spons på dette innlegget

 

Selvfølgelig skyldes det at prisene du henviser til ikke blir tatt med, at du må ha strøm derfra. Man kan ikke sammenligne at man får billig mobilabm. mot at de tjener ekstra på strømmen (som er realiteten), mot et rent mobilabm. Dessuren kan svært mange spare penger ved å ikke ha strøm og mobil samlet, og dermed vil den kombinasjonen være en dårlig løsning. Om du bruker akkurat så mye strøm, og bor i et område, hvor den kombinasjonen er rimeligst, så er det jo heldig for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...