Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan jeg uproblematisk plassere et bomullsfilter fremfor ei sugepumpe?


Anbefalte innlegg

Viser seg at trykkstrømbryteren på nyanskaffet sugepumpe på hytta oppfører seg litt wonky om dagen, og jeg er blitt fortalt at dette er p.g.a. urenheter/rusk i vannet.

 

Der hvor det blir stående/liggende vann blir det svake rødbrune streker/flekker, så jeg visste selvsagt at noe måtte gjøres. Såvidt jeg har skjønt er det snakk om rust. (Jeg mistenker kanskje for mye kalsium også p.g.a. litt avleiringer i et melkespann brukt for hyttedusj, men tenkte å løse et problem om gangen.)

 

Jeg lurer derfor på om jeg kan installere et bomullsfilter (f.eks. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/vannrensere-og-filter/bomullsfilter-438010/#tab02) fremfor pumpa uten at verken pumpa (< 60 L/min) eller filteret (< 25 L/min) tar skade av det. Dvs. filteret må tåle at pumpa forsøker å suge til seg mer, og pumpa må tåle å få mindre enn vanlig. (I mitt hode virker det greit, det blir omtrent som at pumpa i stedet skulle suge til seg fra en brønn med lavt vannspeil. Ikke sånn som her hvor det er pumpa som står lavest.)

 

Til informasjon: Det sitter allerede et grovfilter der som stopper rusk større enn 0.1 mm.

 

(Vennligst ingen spamposter om å kontakte rørlegger. Jeg er handy nok til å klare dette selv.)

 

EDIT: Fikset lenke + ekstra informasjon.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skader ikke pumpen så lenge den blir matet med vann. Så du kan nok buke filter rundt den. Bare pass på at det nok rom rundt den så den ikke suger filteret innover så den tar tak i selve pumpa. ellers så skal det gå bra dette. 

 

Hvorfor bruker du melkespann da med tanke på rust og dritt ikke plasttank?. Jeg bruker plasttank som jeg klorer noen ganger i året og kjører klor igjennom røra da får du ut mye dritt ut. Men da uten at varmtvannet står på må skylle noen ganger, og kloret må ligge i tanken noen timer. 

 

 

Ps kontakt rørlegger :evil:

Endret av accer
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan pumpe du har da. Noen pumper er laget så at den er åpen inn til selve propellen, noen så går propellen litt lenger inn i pumpen noen har beskyttelse før propellen.

 

Men at det er litt klaring fra selve filteret til propellen så ser jeg ikke noe problem i dette. Det at det må være litt klaring er at når det kommer dritt på filteret,så vil det etter vert bli litt tungt og mulig filteret gi litt etter og vil bule litt innover. Så vil pumpa ta tak i den så vil pumpa stoppe og bli overbelastet. 

 

Anbefaler deg å bytte tank da det vil hjelpe mye på når det gjelder dritt. Også lettere og rengjøre den.

Lenke til kommentar

Pumpe og filter blir helt adskilt. Dvs. filterhuset (med filter) kobles til fremfor, på sugeslangen, og denne er 1".

Jeg regner med at dette skal gå bra uten større problemer.

 

Du setter inn filteret og kjørere vannet ei god stund. Følg med pumpen den tåler litt mindre vann mengde. Men tåler ikke å stå å suge uten vann over lenger tid.  

Lenke til kommentar

Til tross for om jeg velger 5 mikrometer også tror du?  :)

Ja dette trur jeg skal gå nokså bra. Du må kjøre en test kjør pumpen med filteret på. Stå og følg med skjer det ikke noe etter en liten stund så går det greit du vil også høre om det blir alt for lite vann. Men dette filteret hindrer ikke så veldig mye vann, bare husk at du har filter og må rengjøre den. Så ikke filteret blir heilt tett.

 

Den pumpen du har er nokså robust og den tåler en god del. Så dette skal nok gå knirke fritt  :)

Lenke til kommentar

[..] bare husk at du har filter og må rengjøre den. [..]

 

Filteret hos Jula har følgende under produktinfo: "... kan filtrere ca. 14 000 l vann før det må byttes ...", så jeg antar at jeg må bytte det. Men det koster ikke all verden. Eller må det også rengjøres jevnlig i tillegg?

 

EDIT: Hakke det spor peiling på vannfilter .. mulig det er et dumt spørsmål.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Filteret hos Jula har følgende under produktinfo: "... kan filtrere ca. 14 000 l vann før det må byttes ...", så jeg antar at jeg må bytte det. Men det koster ikke all verden. Eller må det også rengjøres jevnlig i tillegg?

Du bør se etter det av og til om du har mye plakk og rust flak som kommer inn. Så vil det fylle seg fort opp. Så greit at du rengjør det innimellom Så det ikke tetter seg heilt. Da vare det også lenger.

Tar det med ei klyppe salt det med at den tar 14000 L. Her kan det gå lenger eller mindre sjekk filteret om det ikke er så vanskelig å komme til. 

 

Prisen på filteret er jo ikke så ille så kanskje kjøpe et par å ha i reserve på hytta. Da kan du bytte etter behov 

Lenke til kommentar

Har som nevnt i første post et grovt filter fremst som er 0.1 mm, alt grovt rusk stoppes her.

Nå tenkte jeg på det som skal igjennom det nye filteret ikke det som er der fra før. Når vannet står lenge uten at det blir brukt så vil det bli plakk og alge stillestående i tank blir fort mye dritt inni, dermed så vil filteret fange opp dette er dette du må følge med på. Du har sikkert sett det har komet noen svarte flakk ut av kranen?  

Filteret vil da hindre det meste å til å gå ut dermed så kan det hende det fyller seg litt fortere opp. 

 

Det kan du også begrense med å få satt inn en plasttank eller en rustfri tank en rustfri tank er litt bedre en plasttank men er da litt dyrere.  Gjør tanken ofte ren så får du mindre dritt ut i kranene er du nøye på det så får du et mye renere vann ut.

Lenke til kommentar

Berederen skal jeg nok klare å få rengjort om jeg virkelig må. Men det er installert pumpeautomat og den vegrer jeg meg for å skru på. Kanskje jeg da skal kontakte rørlegger ..  :)

 

En ting om gangen.

Om du ikke setter på et så enkelt filter som dette da. Som du kobler på slangen inn og ut fra pumpa ?

Nå bør du ikke rote så mye borti den pumpeautomaten.

https://seatronic.no/flojet-vannfilter-til-pumpe

Lenke til kommentar

Den der passer vel best for plastslange hvor man bruker slangeklemmer?

 

Tror jeg får holde meg til opprinnelig plan nå i første omgang og håpe trykkbryteren på pumpa/tanken begynner å oppføre seg som normalt igjen.

Trur nok den første planen virker mer en bra nok. Det vil nok ikke skape så mye problemer dette. Er nok den enkleste løsningen så ville prøvd dette før jeg gjorde noe annet. :)

 

Ja denne er ment for plastslanger men du får også filter andre.  Med da med litt  mer jobb å installere . Om ikke røra dine er veldig tykke da.  

https://www.vidaxl.no/e/4006825549188/einhell-forfilter-12-cm-til-vannpumpe?gclid=EAIaIQobChMIqbnpnZK43gIVzBsYCh1oHAxGEAYYASABEgJkVvD_BwE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...