Gå til innhold

Hjelp - Utstilling og samtykke


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal stille ut bilder på et lokalt kulturhus, hvor jeg har tatt masse bilder de siste årene av ulike show med barn, ungdom og voksne.

Men må jeg ha tillatelse fra de jeg ønsker å stille ut bilder av??

 

En ting er barn og ungdom, da kan det kanskje være greit, men regner ikke med det er nødvendig for artister?? De lever jo av å vise seg frem...

Har heller ikke tenkt å selge disse bildene, untatt hvis det kommer forespørsel fra de som er avbildet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt nei... Var vel en artikkel om nettop dette på Tek.no for noen år siden: https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945

 

Jeg vet ikke hvordan den nye lovverket som nylig kom fra EU påvirker dette, men om man tar i utgangspunkt i hvordan de fleste journalister opperer så er det slik:

 

  1. Hvis bildet har aktuell og allmenn interesse. I praksis betyr dette at bildet har nyhetsverdi. Hvis du har tatt et bilde av Cristiano Ronaldo på en pressekonferanse, trenger du ikke spørre ham om du kan bruke det til artikkelen. Eller hvis du så miljøvernministeren brenne bildekk i hagen.
  2. Personen ikke er hovedmotivet. Hvis du sto bak Erna Solberg da hun besøkte Lødingen, risikerer du å havne i avisen uten å bli spurt.
  3. Personen er en del av en forsamling. For eksempel én av mange i 17.-mai toget, eller blant publikum på en konsert.

 

Så, bare om enkelt personer har fokus i bilde må du kreve tilatelse..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kort sagt nei... Var vel en artikkel om nettop dette på Tek.no for noen år siden: https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945

 

Jeg vet ikke hvordan den nye lovverket som nylig kom fra EU påvirker dette, men om man tar i utgangspunkt i hvordan de fleste journalister opperer så er det slik:

 

Så, bare om enkelt personer har fokus i bilde må du kreve tilatelse..

 

Takk for nyttig svar og linker, men det er jammen ikke helt lett...

Når det f.eks er en lokal dansegruppe eller et band, må jeg ha tillatelse fra alle? De er jo ikke forsamling/tog...

Vil jo tro de fleste vil synes det er gøy å bli stilt ut når de har opptrådt der, det skal vel ekstremt mye til at noen har noe i mot det i hvert fall. Det er flest bilder fra teatergruppen jeg er med i, og der har vi jo avtaler om publisering.

 

Jeg har et par bilder der en artist er i hovedfokus, men i begge tilfeller hadde jeg oppdrag (betalt på det ene), uten noen avtaler om videre bruk, så jeg antar jeg kan bruke de. I hvert fall så lenge jeg ikke selger de og tjener noe på de.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg skal stille ut bilder på et lokalt kulturhus, hvor jeg har tatt masse bilder de siste årene av ulike show med barn, ungdom og voksne.

Men må jeg ha tillatelse fra de jeg ønsker å stille ut bilder av??

 

En ting er barn og ungdom, da kan det kanskje være greit, men regner ikke med det er nødvendig for artister?? De lever jo av å vise seg frem...

Har heller ikke tenkt å selge disse bildene, untatt hvis det kommer forespørsel fra de som er avbildet.

Ja, jeg mener du må ha samtykke. Selv om noen stiller seg opp foran et kamera og vet/aksepterer at de fotograferes innebærer ikke dette automatisk at de aksepterer offentliggjøring. Profesjonelle artister kan det vel stille seg litt annerledes med muligens.

Jeg har også vansker med å se at dette er bilder som er aktuelle og har allmenn interesse gitt ulike eksempler gitt på dette i ulike sammenhenger. Det at dere selv har avtale om publisering i gruppen du selv er med i gir vel også en indikasjon.

 

Selv om du mener å ha loven på din side er det uansett en dårlig ide å offentliggjøre bilder av barn uten foreldrenes samtykke. Tror mange foreldre, undertegnede inkludert, ville ansett deg som uryddig om jeg plutselig oppdaget barnet mitt på en vegg i kulturhuset uten at dette var avklart med meg og barnet på forhånd ;)

 

Gisle Hannemyr har gode betraktninger om temaet: https://hannemyr.com/faq/legal_dm08.shtml#limph

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg er ingen ekspert på området men jeg mener at du som fotograf kan stille ut dine verker på en utstilling uten noe samtykke, men videresalg av verkene er litt mer usikker på! Mener å ha lest at du kan selge dine portrettene videre privat, men ikke kommersielt. Altså disse portrettene kan ikke selges til Coca-Cola og brukes av de i en markedsføring uten tillatelse. :)

 

Og grunnen til at du kan selge portrettene er jo at dette går under kunst. Det er jo bare å se på bildet av Listhaug, det ble jo solgt uten tillatelse i fra henne. 

Endret av Slettet+3124
Typo + ekstra info
Lenke til kommentar

Ja, jeg mener du må ha samtykke. Selv om noen stiller seg opp foran et kamera og vet/aksepterer at de fotograferes innebærer ikke dette automatisk at de aksepterer offentliggjøring. Profesjonelle artister kan det vel stille seg litt annerledes med muligens.

Jeg har også vansker med å se at dette er bilder som er aktuelle og har allmenn interesse gitt ulike eksempler gitt på dette i ulike sammenhenger. Det at dere selv har avtale om publisering i gruppen du selv er med i gir vel også en indikasjon.

 

Selv om du mener å ha loven på din side er det uansett en dårlig ide å offentliggjøre bilder av barn uten foreldrenes samtykke. Tror mange foreldre, undertegnede inkludert, ville ansett deg som uryddig om jeg plutselig oppdaget barnet mitt på en vegg i kulturhuset uten at dette var avklart med meg og barnet på forhånd ;)

 

Gisle Hannemyr har gode betraktninger om temaet: https://hannemyr.com/faq/legal_dm08.shtml#limph

Takk for svar og viktige innspill, og Gisle hadde bra artikkel.

Ja det kan være noen foreldre som er negative, spesielt hvis det er barn, men jeg har fått mye bra tilbakemeldinger så langt, og her gjelder det kun tenåringer/ungdom som virkelig får vist seg frem!!

 

Kulturhuset har hatt stort jubileum og ønsker å vise litt bredden i det som har foregått, og da er det spesielt positivt å vise hvordan barn og unge har fått utfolde seg, og den gleden de har hatt. Så det er i hvert fall noe aktuelt og allmenn interesse.

Alle organisasjoner må ha tillatelse fra foresatte om å publisere bilder av barna, for det kan jo være barn som i ekstreme tilfeller skal skjules for noen. Jeg kommer til å holde meg på max A4 størrelse også, så de blir ikke "blåst opp", men folk vil jo kjenne seg igjen.

 

Jeg skal i hvert fall høre med de gruppene de gjelder, og om jeg bør ha individuell samtykke. For noen bilder kan det være vanskelig når det har vært et tilfeldig ungdomsband som har spilt i en konkurranse.

 

Noen av bildene er publisert i lokalavisen og nettsider uten at det har vært noe diskusjon. Da er det gjerne arrangør som har sendt inn, ikke meg. Dette er jo fra show og konkurranser der man må regne med at folk tar bilder og legger ut.

Jeg har ikke tenkt å selge disse bildene, for da må man i hvert fall ha egen avtale.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...