Gå til innhold

IT Utdanning


S.K.K.L

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 16 år og hadde noen spørsmål rundt IT utdanninger. 

 

Jeg går nå i VG1 Service og samferdsel. Mine planer om fremtiden er å ta IKT servicefaget neste år og deretter ta påbygg. Jeg har lyst til å fortsette utdanningen min på Universitetet. 

 

Er det vanskelig å få en fast jobb innen IT?

 

Hva slags utdanning bør jeg ta i universitetet/høyskolen?(kanskje litt rart at jeg spør dette, men har lyst til å få tips)

 

Hvordan er det å være en jente/kvinne som jobber med IT?

 

Læeling eller påbygg?

 

Noen tips for meg?

 

Hvis det er greit for deg, kan jeg få vite utdanning, jobben og lønnen din? (Hvis du jobber inne for IT eller IKT)

 

Takk.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er en jente på 16 år og hadde noen spørsmål rundt IT utdanninger.

 

Jeg går nå i VG1 Service og samferdsel. Mine planer om fremtiden er å ta IKT servicefaget neste år og deretter ta påbygg. Jeg har lyst til å fortsette utdanningen min på Universitetet.

 

Høres ut som en bra plan. Merk at noen steder/linjer innen IT forutsetter en del matte fra videregående. Anbefaler derfor å ta matte dersom du kan det.

 

Studiene inneholder ofte ikke matte, men noen forutsetter det alikevel...

 

Er det vanskelig å få en fast jobb innen IT?

 

 

Nei. I hvert fall ikke innenfor programmering.

 

Hva slags utdanning bør jeg ta i universitetet/høyskolen?(kanskje litt rart at jeg spør dette, men har lyst til å få tips)

 

 

Tja, AI, sikkerhet, programmering, ... Du må velge noe du synes er gøy.

 

Hvordan er det å være en jente/kvinne som jobber med IT?

 

 

Nå er jeg mann, så har ikke førstehånds kjennskap til det, men har da fått med meg noe.

Det er nok som i mange andre mannsdominerte yrker; Ikke så lett om du vil opp og fram. Du kan jo titte på denne bloggposten som er skrevet av en kvinnelig programmerer https://patricia.no/2018/09/06/survival_tips_for_women_in_tech.html (selv om denne posten er ganske deprimerende, så tror jeg hun er veldig glad i yrket sitt).

 

Jeg gjetter på at det er ekstra tøft om du vil hevde deg, men jeg antar at det kan være vrient uansett. Det er nok også store variasjoner fra selskap til selskap.

 

Heldigvis er dette en problemstilling som det jobbes mye med og jeg håper og tror at det kommer til å bedre seg.

 

Læeling eller påbygg?

 

 

Jeg hadde valgt påbygg.

 

Noen tips for meg?

 

 

Les deg opp på hva ulike studieretninger innebærer og hva de krever. Da kan du finne ut hva du vil satse på.

 

Hvis det er greit for deg, kan jeg få vite utdanning, jobben og lønnen din? (Hvis du jobber inne for IT eller IKT)

 

Takk.

Har en master i informatikk fra 2005. Har jobbet som programmerer både som konsulent og vanlig ansatt. Har nå et eget as hvor jeg leier ut meg selv. Lønnen jeg gir meg selv er ikke så relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...