Gå til innhold

Bokføring av barteravtaler


pierce007

Anbefalte innlegg

Barteravtaler skal gå i o,-.

 

På inntektssiden finner jeg kontoer for barteravtaler, men ikke klart å finne noen på kostnadssiden.

 

Feks.

Et firma sponsor bedriften med 50.000,- til bruk av firmaets festhall.

Da antar jeg har 50.000,- inntektsføres på feks. 3020. Men hvor skal det kostnadsføres - hvilken konto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barteravtaler vil si at man betaler for en tjeneste med noe annet enn penger. Avtalene går ikke i null bokføringsmessig (i den forstand at man bokfører en identisk inntekt eller kostnadsreduksjon), men kontantstrømmessig (det skjer ingen betaling).

 

Hvis jeg bytter juridiske tjenester mot si matlagningstjenester fakturerer jeg juridiske tjenester (K3000 Salg avgiftspliktige tjenester D1500 Kundefordringer) mens min motpart fakturerer meg matlagningstjenester (D4500 Fremmedytelser K2400 Leverandørgjeld), og så gjøres disse opp mot hverandre med en motregningspostering (D2400 Leverandørgjeld K1500 Kundefordringer.

Lenke til kommentar

Barteravtaler skal gå i o,-.

 

På inntektssiden finner jeg kontoer for barteravtaler, men ikke klart å finne noen på kostnadssiden.

 

Feks.

Et firma sponsor bedriften med 50.000,- til bruk av firmaets festhall.

Da antar jeg har 50.000,- inntektsføres på feks. 3020. Men hvor skal det kostnadsføres - hvilken konto?

Jeg skjønner ikke helt avtalen her. Firma har en festhall og lar din bedrift bruke denne hallen. Bruken av hallen har en verdi til kr 50 000. For at dette skal være en barteravtale må din bedrift gi noe tilbake til firmaet?

 

Dersom dere eksempelvis markedsfører firmaet på hjemmeside, til dine ansatte og kanskje på festen - så har din bedrift og firmaet kanskje avtalt at verdien for denne markedsføringen er kr 50 000?

 

I så fall gjør du som nevnt over her, din bedrift kostnadsfører kr 50 000 for bruk av lokalet og inntektsfører kr 50 000 i utgående salg av tjenester (markedsføring) til kr 50 000 - med motregning i balansen.

 

Pass på at merverdiavgiftsbehandling her blir korrekt, i tilfelle det eksempelvis er leveres servering sammen med festhallen (selskapslokalet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...