Gå til innhold

2 PC-er på samme WiFi, stor diff på hastighet


Gjest Slettet+135sgd

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+135sgd

Jeg har 2 PC-er tilknyttet det samme WiFi hjemmenettverket. Likevel har de veldig ulik hastighet.

 

Laptop

Mbps download: 50.9

Mbps upload: 46.6

 

Desktop

Mbps download: 2.10

Mbps upload: 29.3

 

Jeg mistenkte først at det var fordi desktop står lengre unna altiboxen enn laptopen (cirka 5 meter mer). Men det er en radikalt større diff på downloadhastighet enn på uploadhastighet.

 

Har dere noen teori om hvordan downloadhastighet kan være såpass lav på samme WiFi?

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det hende du har ett 2,4 GHz og ett 5GHz nettverk med samme SSID? Altså at det ser ut som ett nettverk, men det er to forskjellige? Dersom PC som er lengst unna (og kanskje noe som blokkerer for sikten) er på 5GHz-nettverket, kan det hende du henter litt hastighet ved å velge det "dårligere" 2,4 GHz-nettverket.

 

Treg PC? Gammel PC / gamle komponenter/nettverkskort? Noe som blokkerer sikten? Interferrens fra nabo?

 

Noen forslag, men det er mange her inne som kan hjelpe deg bedre enn hva jeg kan =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Kan det hende du har ett 2,4 GHz og ett 5GHz nettverk med samme SSID? Altså at det ser ut som ett nettverk, men det er to forskjellige? Dersom PC som er lengst unna (og kanskje noe som blokkerer for sikten) er på 5GHz-nettverket, kan det hende du henter litt hastighet ved å velge det "dårligere" 2,4 GHz-nettverket.

 

Treg PC? Gammel PC / gamle komponenter/nettverkskort? Noe som blokkerer sikten? Interferrens fra nabo?

 

Noen forslag, men det er mange her inne som kan hjelpe deg bedre enn hva jeg kan =)

 

Takk for innspillene!

 

Jeg har to nettverk, men de har ulike SSID. Begge PC-ene er tilknyttet det samme 5G-nettverket.

 

Desktop er en topp gaming-PC fra Komplett, kjøpt for rundt 3 måneder siden. Den bruker WiFi via et ASUS USB WiFi Adapter.

 

Driver periodevis med gaming. Spilte online i dag, og merket at det var dårlig connection. Men forrige gang jeg spilte online (for rundt 3 uker siden) var det overhodet ikke noe problem. Har spilt mye før det og, uten problem. Har ikke endret noe på oppsettet siden den gang.

 

Veldig merkelig. Kanskje signalet er blitt svakere på en måte... men virker rart at det skal gi såpass stort utslag kun på nedlastingshastighet, og ikke opplastingshastighet. :hmm:

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Av en eller annen grunn så får desktopen topp hastighet (50 mbps) når den bruker 2,4 GHz-nettet i stedet for 5 GHZ-nettet. :confused:

 

Takk for tipset!

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar

Da er det nok noe som blokkerer "sikten" til 5GHz-nettverket. 

 

Av fysiske årsaker går 5GHz-nettverket kortere enn 2,4 GHz-nettverket. Dette har med å gjøre at bølgelengden på et 5GHz-nbettverk er kortere og dermed mister vesentlig mer energi når det traverserer fysiske objekter, e.g. en vegg el.l.

 

Jeg er ingen nettverksekspert, men jeg mener at så lenge du ikke har høyere hastigheter enn 50 Gbit fra internettleverandør, er (802.11.n) 2,4GHz godt nok =)

 

Pass også på at du ikke bruker samme (eller tilliggende) kanal som øvrige nettverk du "ser" rundt deg. Dette kan skape interferens som kan snurpe opplevd hastighet. 

Lenke til kommentar

Hvordan har du koblet nettverkskortet i desktopen? Sitter det en dongel på baksiden av kabinettet der hvor hovedkortet sitter? Husk at kabinettet er en veldig effektiv demper for signalet (og signalstyrken) siden det ofte er laget av metall, så jeg vil anbefale å flytte dongelen til framsiden eller toppen av kabinettet. 

 

Jeg mistenker også at du er på grensen av hva dekningen rekker til. 2,4 GHz har bedre rekkevidde enn 5 GHz, så derfor får du bedre hastighet med det. 

 

Edit: Når det kommer til Anterialis sin påstand om at 2,4 GHz nettverket bør være godt nok mtp hastigheten, så vil jeg poengtere at det finnes langt flere forstyrrelser på 2,4 GHz sammenlignet med 5 GHz. Dette har med at 2,4 GHz er åpnet for langt mer utstyr og noe som f. eks forstyrrer signaler er blant annet: mikrobølgeovn i bruk og annet trådløst utstyr (trådløst lydutstyr, babycalls, videoløsninger etc). Dette skaper forstyrrelser som kan være med på å redusere signalkvaliteten. Derfor vil jeg anbefale 5 GHz så langt det lar seg gjøre. 

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...