Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veien videre - syk i flere år


Vanzyman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For å gjøre en lang historie kort har jeg vel siden starten av vgs (er nå 23) slitt med magetrøbbel og generelt noe nedstemthet knyttet til dette. Av mageproblemer er det hovedsakelig luft og til tider løs mage som er problemet. Tok CT i 2vgs uten at denne viste noe (uten kontrast) og fikk da beskjed om at jeg sannsynligvis hadde irritabel tarm.

 

Litt om meg:

- Tenker mye, blir lett nervøs, har hatt panikkanfall tidligere.

- Gått til psykolog for angst (da legen ikke har funnet noe annet galt)

- Tatt CT av mage to ganger (funnet noe "utposninger" men ellers normalt - tok )

- Tatt røntgen av lever/nyrer osv. samt ryggen

- Vært hos optiker og sjekket synet grundig 

- Vært hos indremedisiner som har sett på prøveresultater og tatt avføringsprøve som ikke viste noe spesielt.

 

Hadde en periode etter 1 året på studiet hvor jeg fikk panikkanfall og ble hjemme fra skolen et halvt år etter dette da jeg følte meg forferdelig dårlig (slapp, svimmel, hodepine, søvnvansker, angst, depresjon).

 

Var redd for ME, men kom meg tilbake på skolen og formen ble noe bedre etter et halvår borte fra skolen. Trente en del rolig i denne perioden (noe som taler mot ME) som gjorde at jeg følte meg bedre.

Fullførte studiene på normert tid og har nå vært i fast jobb i 1 år. Første året har gått relativt greit, men har vært en del sliten og magen har vært veldig variabel. Nå etter sommeren har formen blitt en del verre. Jeg har vanligvis vært i stand til å trene regelmessig og relativt hardt, men nå blir jeg helt skjelven og svimmel når jeg prøver på dette. Jeg har hodepine nærmest hver eneste dag og jeg føler meg slapp/tom i kroppen. Har kjæreste og kjøpt meg hus og er redd alt dette skal rakne som følge av min dårlige helse. 

 

Sitter her da og lurer på hva jeg skal gjøre for å komme meg "ovenpå" igjen.

Har tatt blodprøver hos lege nå nylig og alt er fint (samtlige blodprøver har vært fine de siste 3-4 årene).

 

Jeg har hatt kyssesyke, men dette er over 5 år siden. Har sjekket meg for borrelia osv. også vært hos endokrinolog i forbindelse med å sjekke stoffskifte osv. Han kunne heller ikke finne noe galt. 

 

Sitter da igjen og lurer på om det er flere tester jeg burde ta? Er dette rett og slett bare psykisk? Det sitter langt inne å skulle sykemelde seg i så ung alder etter bare et år i full jobb, men kjenner nå at jeg kun er på jobb og nærmest venter på å dra hjem for å legge meg med en dundrende hodepine.

Føler meg generelt mye sulten selvom jeg spiser greit og det kjennes ut som jeg har lavt blodsukker uten at jeg har det (har sjekket det også).

 

 

Er det angst? Er det depresjon? Sliter med å glede meg over noe som helst for tiden, men føler det henger mye sammen med den dårlige helsen.. Frykter først og fremst ME og at dette er noe som ikke vil bedre seg (selvom dette er en tanke som helt sikkert gjør ting mye verre). 

 

Plager jeg har daglig per dags dato:

- Hodepine (varierende grad)

- Kvalme/Svimmelhet gjerne i kombinasjon med hodepinen

- Sultfølelse

- Slapp/tom for energi

- "Heartburn" på natta (sikkert fra sure oppstøt)

- Generell uro for hva dette er

- Stiv nakke, rygg og kjeve

 

Vurderer nå om jeg burde tilbake til psykolog (usikker på hva mer det er å "hente" der) eller prøve kiropraktor eller lignende og se om det kan skyldes anspent nakke (har kontorjobb).

 

Vet at jeg ikke kan få noen diagnose her, men vil veldig gjerne ha råd til hva jeg kan gjøre videre da jeg føler meg veldig som en standard person med "helseangst" når jeg stadig vekk er hos legen uten at de finner noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, høres ut som angst. Sliter med akkurat det samme og fysisk e jeg frisk, minus Reflux (som jeg tar Somac for). Anbefaler Somac for sure oppstøt og snakke med psykologen om ALT du e bekymra for/tenker på, kanskje psykologen kan hjelpe med tips man selv kan gjøre for å kunne takle hverdagen. Stress og angst kan slå ut ganske kraftig fysisk hvis du bare lar det være, jeg får blant anna sterke brystsmerter fordi jeg har gått sånn i mange år uten å ta tak i problemene. Ønsker deg lykke tel! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...