Gå til innhold

Hva var ditt første spill?


Anbefalte innlegg

Første spillet mitt var super mario bros til NES. Fikk den og spillet til jul da jeg var rundt 7 år, beste julegaven jeg har fått :) Husker enda første gang jeg fikk en sopp med mario slik at han ble stor. Da jeg omsider klarte å runde spillet tok pappa bilde av tv-skjermen som viser "the end" hehe :)

Endret av Stenmin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å huske nøyaktig hva det første spillet var, men sannsynligvis var det et spill på en av disse konsollene:

 

Interton Video 2800: En svart/hvitt konsoll fra 1977 med "fire" spill: Tennis (Pong), Hockey (også en variant av Pong), og et navnløst bilspill som fantes i to varianter. Egentlig to spill altså. Når jeg sier "bilspill" må ingen finne på å tro at dette er noe avanserte greier. Vi snakker her om uanimerte bilformede blokker som spilleren glei forbi i økende tempo. De tøffe skruknottene ble brukt til å spille med.

 

Konsoll nr. 2: Fairchild Channel F fra 1976 var den "avanserte" maskinen i huset. Med farger og mulighet for flere spill enn man kunne telle på én hånd, var dette en konsoll av det uforglemmelige slaget. "Joysticken" er et kapittel for seg selv.

 

Litt off topic, men det kan vel konkluderes med at Pong er en mulig kandidat til tittelen "mitt første spill".

 

Hmm....

Første spillet tror jeg var Ghostbusters på C64 en kamerat fikk den til bursdagen sin 2 mnd før jul.. Det var det første spillet vi starta. Husker ennå godt hvordan spenningen steg i takt m minuttene der kasettspiller`n stod å surra.  :love:

Det og Morgan Kane må være de første. Morgan Kane var forøverig DRIT bra  :laugh:

 

Begynner å lure på om ikke kompisen din fikk samme C64-pakke som meg. Maskinen kom med 20 spill fordelt over fire kassetter, hvor Ghostbusters var første spill på kassett 1, og Kane var spill nr. 4 eller 5 på samme kassett.

Masse bra spill i den pakken: Ghostbusters, Kane, Olli & Lissa, Zolyx, Agent X2, Way of the Exploding Fist, Dan Dare, Park Patrol og Thrust for å nevne noen.

Tror jeg fikk denne maskinen som syv eller åtteåring, så nostalgien får fullt utspring når jeg tar meg en omgang med et av disse spillene ja.

Endret av Kvakko
Lenke til kommentar

Mitt første spill på PC må vel ha vært Kings Quest I, eventuelt Sopwith på monokrom (Gul-sort) skjerm. Da hadde vi en 8086 med 640Kb ram og to stk 5.25" diskett-stasjoner (lefse-disketter). Før det spilte jeg på en gammel Amstrad ett-eller-annet (husker ikke lenger hva den het), og da gikk det på fantastiske spill som Electric Fencing og Amthello (Amstrad's egen utgave av Othello :laugh: )

 

Ja, det var tider det... :)

 

Det var en gang da man kunne kose seg med et langvarig text-adventure-spill (Ingen grafikk, bare tekst som fortalte hva som skjedde, også måtte man skrive inn hvor man ville gå, og hva man ville gjøre). Eksempel på disse er sånn som Zork-serien, Enchanter-serien, Lurking Horror, Moonmist og mange andre slagere fra Infocom... Ja det var tider det... Ingen problemer med skjermkort-inkompatibilitet og harddisker som krasjet av den enkle grunn at man ikke hadde harddisk.

 

Mimring er fint, men jeg liker grafikken i Lock-On: Air combat Simulation bedre enn den som var i f eks Pango, Frog, Space Invaders, Kong, Flight Simulator 1 etc... :)

 

:xmas:

God Jul alle sammen :)

Lenke til kommentar
Begynner å lure på om ikke kompisen din fikk samme C64-pakke som meg. Maskinen kom med 20 spill fordelt over fire kassetter, hvor Ghostbusters var første spill på kassett 1, og Kane var spill nr. 4 eller 5 på samme kassett.

Masse bra spill i den pakken: Ghostbusters, Kane, Olli & Lissa, Zolyx, Agent X2, Way of the Exploding Fist, Dan Dare, Park Patrol og Thrust for å nevne noen.

Tror jeg fikk denne maskinen som syv eller åtteåring, så nostalgien får fullt utspring når jeg tar meg en omgang med et av disse spillene ja.

Om jeg ikke husker feil var eska hvit, og coveret ganske svært (så ut som en stor bok), var en av få spill/spillpakker jeg kjøpte på c64.

 

[edit:] Kjøpte og kjøpte, pappa kjøpte ;) [edit\]

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Begynner å lure på om ikke kompisen din fikk samme C64-pakke som meg. Maskinen kom med 20 spill fordelt over fire kassetter, hvor Ghostbusters var første spill på kassett 1, og Kane var spill nr. 4 eller 5 på samme kassett.

Masse bra spill i den pakken: Ghostbusters, Kane, Olli & Lissa, Zolyx, Agent X2, Way of the Exploding Fist, Dan Dare, Park Patrol og Thrust for å nevne noen.

Tror jeg fikk denne maskinen som syv eller åtteåring, så nostalgien får fullt utspring når jeg tar meg en omgang med et av disse spillene ja.

Om jeg ikke husker feil var eska hvit, og coveret ganske svært (så ut som en stor bok), var en av få spill/spillpakker jeg kjøpte på c64.

 

[edit:] Kjøpte og kjøpte, pappa kjøpte ;) [edit\]

Når jeg fikk Min C64 til jul et år for ca et liv siden, så fulgte denne pakka med! Så stemmer nok det :yes: Pluss at Last Ninja en lå som første spill på en av de kasettene :thumbs: (Vor forrøverig 7-8 selv når jeg sate igang som C64 frik:P)

 

Utrolig hvor fett det var m C64!!! Sitte i en halv time for å laste spillene. Å vente en glede er også en glede vet dere ;)

Ting ble litt lettere når jeg fikk kjøppt meg ny kasettspiller m Counter gitt! Iallfall når man tenker åp de 90 minutters kasettene m Turbotape man hadde kopiert. Gjorde ikkeno å ha en liten oversikt ov hvor ting lå ass! Sitte å spole i det uenderlige frem og tilbake :p Særlig siden klasikkere som Spy vs. Spy lå nesten sist på kasetten!!

 

Forresten: Var det noen her som prøvde Creatures på C64?? Et fantastisk platformspill hvor du styrte en rosa bamse av no slag. spytta flammer og kune kjøpe deg fete extra våpen. Kom helt på slutten av min tid som C64 entusiast. (Kjøpte meg en Amida istedet :thumbup: )

Skulle gjerne hatt dette til enten en C64 ev WinUAE...

Lenke til kommentar
mitt aller aller første var Alex Kid, kom innebygd i Sega megadrive'n, var vel da 4 år (var ikke min sega) det var i 1990

 

på pc var det Doom da var jeg 7 eller 8 år

eller var det strip poker? :dribble:

Åh det husker jeg også! Musikken sitter på hjernen enda! Det var et spill jeg elsket da, men den musikken må ha gitt varige mèn. Hater spillet over alt på jord!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...