Gå til innhold

Fakturere før registreringsdato - ENK


Anbefalte innlegg

Hei.

 

La oss si jeg hadde en jobb 10 september, og registrerte enkeltmannsforetaket mitt 12 september. Når jeg skal sende faktura for denne jobben, går det greit at dato for jobb er 10september, som er før enkeltmannsforetaket ble registrert?

 

Hva hvis både jobbet og leveringen av tjenesten er gjort før registrering?

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal gå helt fint, men det kan være greit å sende inn en varsling om dette slik at du slipper eventuelle spørsmål - enten til skatteetaten eller ta det opp med din regnskapsfører hvis du benytter deg av det.

 

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, bare myye myye verre, hvor jeg hadde både billag (inn) og kvitteringer (ut) 6mnd. tilbake i tid til FØR jeg stiftet foretak.

Regnskapsfører fikset dette for meg uten at det medførte noen som helst ekstrautgift annet enn arbeidstimene hun la ned i selve jobben.

Lenke til kommentar

Ettersom enkeltpersonforetak kun er et registreringsmessig forhold, ikke et forhold av juridisk eller skattemessig betydning, er dette uproblematisk. Dette er ingenting å bry skattemyndighetene med - både før og etter 12. september er det du som er skattesubjekt, uavhengig av om fakturaen inneholder et org.nr. eller ei.

 

Det kunne fått betydning hvis det hadde vært snakk om stiftelsen av et aksjeselskap.

 

Den gangen jeg registrerte ENK hadde jeg inngående bilag fem måneder bakover i tid da jeg fikk registreringspapirene (internettleverandør som forskuddsfakturerte grovt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ettersom enkeltpersonforetak kun er et registreringsmessig forhold, ikke et forhold av juridisk eller skattemessig betydning, er dette uproblematisk. Dette er ingenting å bry skattemyndighetene med - både før og etter 12. september er det du som er skattesubjekt, uavhengig av om fakturaen inneholder et org.nr. eller ei.

 

Det kunne fått betydning hvis det hadde vært snakk om stiftelsen av et aksjeselskap.

 

Den gangen jeg registrerte ENK hadde jeg inngående bilag fem måneder bakover i tid da jeg fikk registreringspapirene (internettleverandør som forskuddsfakturerte grovt).

Vel, det vil jo være et brudd på bokføringsloven å utstede faktura uten org.nr.

 

Som det blir nevnt vil det være relativt uproblematisk om du fakturerer etter opprettelsen. Du må derimot vurdere spesifikasjon og fakturering opp mot reglene i merverdiavgiftsloven med hensyn til registreringsdato mv.

Lenke til kommentar

Bokføringsforskriftens krav til angivelse av organisasjonsnummer for kjøper og selger er en henvisning til enhetsregisterloven § 23. Enhetsregisterloven § 23 bestemmer eksplisitt at den ikke gjelder for enkeltperson som ikke er innehaver av enkeltpersonforetak. Disse vil derfor ikke være pliktige til å oppgi organisasjonsnummer i salgsdokumenter.

 

Fakturerer du 10. september er fakturaen bokføringsmessig gyldig uten org.nr., fakturerer du etter 12. september må fakturaen inneholde org.nr.

 

Et typisk eksempel på at man har bokføringsplikt uten organisasjonsnummer er privatpersoner som er utleiere og leverer utleieoppgaven (RF-1189 Utleie av fast eiendom mv). Disse må følge bokføringsloven og -forskriften for utleien, men de er ikke pliktige til å registrere seg i Enhetsregisteret, og trenger derfor ikke oppgi noe org.nr. på "leiefakturaer".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...