Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier og dørene flasser maling


arcaders

Anbefalte innlegg

To dører ble malt i 2011, jeg flyttet inn 2014 og nå flasser dem maling rundt håndtak. Har vedlikehold ---ut over vanlig slitasje ...som innvendige dører. At dem flasser er fordi dørene er malt uten å slipe først, malingen har altså ikke festet seg skikkelig. Jeg har altså ikke forvoldt skaden og som jeg forstår det er det da definert som slitasje, og en dør skal uansett ikke flasse maling. Huseier må reparere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uinteressant om du har “forvoldt skaden” eller ikke, har du innvendig vedlikehold så HAR du innvendig vedlikehold. Ansvaret her er i utgangspunktet objektivt (altså uten skyldvurdering), og du har godtatt leiligheten som den er ved ikke å reklamere. Å nå gjennom med en slik reklamasjon etter to år har jeg svært lite tro på, men det er jo ikke FORBUDT å forsøke. 

Lenke til kommentar

Det er uinteressant om du har “forvoldt skaden” eller ikke, har du innvendig vedlikehold så HAR du innvendig vedlikehold. Ansvaret her er i utgangspunktet objektivt (altså uten skyldvurdering), og du har godtatt leiligheten som den er ved ikke å reklamere. Å nå gjennom med en slik reklamasjon etter to år har jeg svært lite tro på, men det er jo ikke FORBUDT å forsøke.

"Leietaker forestår det sedvanlige indre vedlikehold og renhold ut over vanlig slitasje" dette er normal slitasje og jeg tolker setningen da at jeg ikke har ansvaret for utbedring

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt vanlig å melde fra om slikt og tilby seg å utbedre om eier stiller med maling og verktøy. Da får du gjerne påvirke fargevalg og.

 

Jeg prøvde å utbedre selv med å ta fargeprøve og matche den gamle malingen uten hell. Jeg har også gitt beskjed til huseier men fikk ikke hjelp ( selv om jeg mener det er hans ansvar siden det er naturlig slitasje - andre vedlikehold/reparasjon er min oppgave ) Det er flere ting som trenger TLC etter slitasje og siden han da nå øker leien etter KPI ( og det er helt ok ) men da synes jeg leiligheten skulle reflektere andre leiligheter i samme prisklasse etter hvordan stand den er i

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...