Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppnå generell studiekompetanse


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i en litt uggen situasjon som jeg prøver å finne kjappest og enklest mulig utvei fra. Jeg jobber med å fullføre videregående og oppnå generell studiekompetanse via allmenn påbygg. Av noen spesifikke grunner så er jeg tvunget til å ta det over 2 år, men fra januar av så har jeg lov til å ta det over 1 år. Problemet her er at det er da for langt i skoleåret til at det blir godkjent, så jeg prøver å finne en løsning der jeg kan likevel bli ferdig på 1 år. 

 

På påbygg så blir det slik at jeg tar historie og norsk dette skoleåret, veldig lite med andre ord. Det jeg tenker er å ta matte som privatist nå til jul fordi den matten er rimelig enkel, også naturfag som privatist til våren. Da har jeg 2 fag igjen, kroppsøving og valgfag. Kroppsøving får jeg fritak fra, så den strykes helt. Det siste faget er valgfag.

 

Det jeg lurer på er, siden målet er å ta realfagsutdanning uansett, vil det være nok til å få et komplett vitnemål, med tanke på at r1 matte og fysikk 1 allerede er valgfag på påbygg? Altså jeg skipper valgfaget nå dette året, og tar det igjen i realfagsutdanningen neste år, slik at jeg da blir ferdig 1 år raskere enn jeg hadde blitt om jeg måtte ta påbygg over 2 år også realfagsutdanning i 1 år. 

 

Er det noen som har noe erfaring eller kunnskap fra en slik situasjon?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er opprinnelig tvunget til å ta det på to år, men kan ta det på 1 år over nyttår? Hvor gammel er du og tenker du å gå f.eks forkurs etter vgs?

 

Som det er skrevet utallige ganger på dette forumet så er det KUN utdanningskontoret eller skolen selv som avgjør hva som er godkjent med hensyn på timeantall og vitnemål. Alle fylker/skoler opererer gjerne med forskjellige regler.

 

Følger du vanlig vgs under ungdomsretten så må du følge de reglene som gjelder for komplett vitnemål for påbygg (mot det som gir deg generell studiekompetanse).

 

Er du forbi ungdomsretten så gjelder andre regler. Da trenger du generelt kun de 6 grunnfagene med egne timeantall.

 

Men så lenge du blir ferdig med de fagene som gir deg GENS ved utgangen av mai så spiller det ingen rolle hvordan du får dem, om det er gjennom skole eller som privatist, og så søke videre. Du kan ta så mange fag du ønsker som privatist - bare sørg for at det er riktig fagkode ;D

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Du er opprinnelig tvunget til å ta det på to år, men kan ta det på 1 år over nyttår? Hvor gammel er du og tenker du å gå f.eks forkurs etter vgs?

 

Som det er skrevet utallige ganger på dette forumet så er det KUN utdanningskontoret eller skolen selv som avgjør hva som er godkjent med hensyn på timeantall og vitnemål. Alle fylker/skoler opererer gjerne med forskjellige regler.

 

Følger du vanlig vgs under ungdomsretten så må du følge de reglene som gjelder for komplett vitnemål for påbygg (mot det som gir deg generell studiekompetanse).

 

Er du forbi ungdomsretten så gjelder andre regler. Da trenger du generelt kun de 6 grunnfagene med egne timeantall.

 

Men så lenge du blir ferdig med de fagene som gir deg GENS ved utgangen av mai så spiller det ingen rolle hvordan du får dem, om det er gjennom skole eller som privatist, og så søke videre. Du kan ta så mange fag du ønsker som privatist - bare sørg for at det er riktig fagkode ;D

Jeg har vært fysisk alvorlig syk i flere år som har hindret meg å fullføre påbygg. Jeg får nå AAP stønad der de lar meg fullføre utdannelsen kun 50%, over det så mister jeg støtten. Denne regelen endrer seg fra året du fyller 23, som for meg er i januar, da er fullt utdanningsløp godkjent tiltak via nav.  Jeg har ungdomsrett.

 

Så ja, jeg er tvunget til å gå på skole 50% til januar, da får jeg lov til å gå 100%. Det spiller ingen rolle for meg for i januar er det for sent, skoleåret er allerede begynt. Lånekassen er heller ikke behjelpelig før jeg fyller 23 år med støtte til videregående utdanning, jeg bor for meg selv så jeg er avhengig av støtten for livsopphold.

 

Jeg kommer ikke til å greie og bli ferdig med alle fagene før mai(valgfaget), og jeg har heller ikke planer om å søke studieplass for neste år. Jeg vil fullføre realfagsutdannelse(r1,r2,fysikk1) pluss de 4 fagene jeg har nevnt. Er det godkjent å mangle valgfaget fra påbygg, for så å ta fysikk 1 som privatist i ettertid og si det er valgfaget?

 

Si ifra om jeg forklarer det dårlig eller om det er noe dere stusser på.

Endret av utdanning12345
Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg har selv gått på AAP og hva du tar som privatist på fritiden har ingen med - noe en relativt oppegående NAV rådgiver vil kunne fortelle deg. ;)

 

Hvis du er bestemt på å ta alt på vgs så må du nesten gå over tiden, evt kun ta det du trenger, og så ta f.eks forkurs (men igjen, det kommer jo an på hva du har og hvor strenge de er på dette med valgfag). Men enkelte skoler lar deg velge fag på selve vitnemålet.

 

Generelt, om du tar et fag nå eller senere spiller egentlig ingen rolle mht GENS og da komplett vitnemål (om det da blir førstegangs eller ordinær husker jeg ikke men det betyr ikke så mye), men som skrevet; kun skolen kan gi deg det eksakte svaret. Regner med du allerede har en dialog med dem siden du har fått fritak fra gym.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...