Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] [Harddiskbytte] Hva skjedde her?


Anbefalte innlegg

HK: MSI Z97 Gaming 5

CPU: 4690K @ 4,5
RAM: Vengeance LP 16GB 1600MHz
GFX: 1080 Ti

HDD: 2x SSD, 1x HDD, 1x SSHD

 

Jeg kjøpte meg en ny SSHD for å bytte ut den gamle traveren, en 1TB HDD som kun er brukt til lagring.

Jeg har 2x SSD hvorav én har OS. Jeg kommer til å kalle den med OS for SSD1 og den andre for SSD2.
Også er "HDD" og "SSHD" involvert.

Altså SSD1 (OS)

SSD2 (For spill)
HDD (Lagring)
SSHD (Ny, for lagring).

 

Først tar jeg ut SSD2 og bytter med SSHD slik at jeg kan overføre det jeg ønsker å ha fra HDD til SSD.

Når jeg skal ta ut kablene så løsner PIN som har alle de små kablene som går til chassis, som LED, på/reset knapp. Jeg setter de inn igjen og kobler til SSHD.

Starter opp PC, overfører filene jeg trenger fra HDD til SSHD.
Slår av PC, tar ut HDD og bytter ut med SSHD. Plugger inn SSD2 på nytt.

PC vil ikke boote, det mangler operativsystem. Noter at HDD aldri har hatt noe OS på seg, så det at jeg tok den ut burde ikke ha noe innvirkning. 

Jeg har holdt på med PC / bygging i noen år, så jeg vet hvordan jeg skal konfigurere boot prio osv. Jeg prøver mye forskjellig, å flytte SSD1 opp og ned på prio-listen, deaktivere de andre diskene osv. I bios finner jeg både SSD1, SSD2 og SSHD. 

 

Det ender opp med at jeg ikke orker mer, så jeg plugger inn USB stick med Windows for å reinstallere. Når jeg kommer til skjermbildet der jeg velger disk for installasjon, så får jeg en feilmelding på SSD1 og SSHD (SSD2 har ikke nok ledig til at jeg kan prøve den, og jeg ønsker ikke å formattere). Her er bilde av feilmeldingen (men bildet er ikke hentet fra mitt case).

img_58a27ecddcd6b.jpg

 

Jeg googler feilen og finner ut hvordan jeg løser den. I BIOS så får jeg valgene UEFI og Legacy + UEFI (finner ikke noe valg for kun Legacy, noe som nevnes som en løsning i forskjellige fora).

Jeg velger å formattere og konvertere SSHD, da jeg har backup på filene på denne på HDD.
Så går det greit og Windows installerer.

 

Jeg ønsker naturligvis å ha OS på SSD, så jeg tar backup av filene på SSD1 slik at jeg kan formattere og konvertere den. Starter på nytt for å installere Windows på SSD1 og får en annen feilmelding, men som jeg løser ved å deaktivere de andre diskene i BIOS.
Så går det greit og Windows installerer.

 

Jeg overfører filene jeg tok backup på, slik at jeg kan formattere SSHD og slippe å ha to disker med OS. Jeg gjør dette via DISKPART fordi Windows nekter å formattere disken via CMD siden den har et OS på seg. 

Når jeg starter på nytt får jeg samme problem som før, altså at Windows ikke finner noe OS. Noter at jeg nettopp installerte OS på SSD1 igjen, og at jeg inntil nå fikk to valg av OS ved oppstart.

 

Jeg må så installere Windows på nytt på SSD1. Og i skrivende stund fungerer Windows, men jeg må innrømme at jeg har en uggen følelse når jeg starter PCen.

 

TLDR: Byttet ut en HDD (uten OS) med en SHDD, og etter det vil ikke Windows boote.

 

Hva skjedde? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et eller annet lå på HDD'en som ble lest/brukt av BIOS under oppstart, selv om resten av OS'et lå på SSD1.

Sånt kan skje dersom både HDD og SSD1 er tilkoblet systemet når du installerer Windows (på SSD1).

 

Man unngår problemet ved å kun ha 1 disk (SSD1) tilkoblet under installasjon av Windows.

 

Ser den. Men det forklarer ikke hovedsaken i problemet, da kun SSD1 hadde OS både før og rett etter jeg satte inn den nye SSHDen.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det oppsto problemet da du tok ut HDD ...

noe som forteller meg at systemet var avhengig av noe som lå på HDD.

 

Høres merkelig ut, men det kan være svaret.  Utrolig irriterende.

*Edit

Uansett underlig at selve "partition table" ble feil da jeg skulle installere Windows på nytt. Skulle tro den nye disken fortalte systemet at ny struktur skulle brukes e.l.

Endret av Dernhelm
Lenke til kommentar

Jeg tipper reinstallasjonsproblemene har å gjøre med at USB-stick'en bruker GPT (for UEFI-systemer) og ikke MBR (som er det vanlige på BIOS/"legacy"-systemer), og dermed kan den ikke brukes til å installere Windows på en MBR-formattert SSD.

 

Dette var enklere før ...

Dette er nyttig. Det var en nyere versjon av Windows 10 enn jeg har brukt før, så det kan absolutt ha hatt noe å si.

Lenke til kommentar

Et eller annet lå på HDD'en som ble lest/brukt av BIOS under oppstart, selv om resten av OS'et lå på SSD1.

Sånt kan skje dersom både HDD og SSD1 er tilkoblet systemet når du installerer Windows (på SSD1).

 

Man unngår problemet ved å kun ha 1 disk (SSD1) tilkoblet under installasjon av Windows.

Grunnen til at det skjer er at Windows automatisk legger bootmanageren på disken som er satt som oppstartsdisk i Bios. Å koble fra alle diskene løser problemet, og det samme gjør det å sette disken du skal ha Windows på som oppstartsdisk i Bios før du installerer Windows.

 

 

Å fikse problemet med at disken ikke er GPT er også enkelt.

 

I menyen på bildet over trykk:

SHIFT-F10 (Dette åpner CMD)

Diskpart

List disk (du får opp en liste med diskene og tall ved siden av)

Select disk tallettildisken

clean

convert gpt

exit

 

 

Så er du ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...