Gå til innhold

[Løst] Hjelp til oppsett av gaming pc


Anbefalte innlegg

Hei sann, driver ser på pc-er da jeg tenker og kjøpe meg en ny gaming pc og lurer på om dette er et bra oppsett for en gaming pc?

Pc-en skal i all hovedsak brukes til gaming og eventul alt av programmer jeg blir nøtt til og bruke på skolen når jeg starter på det. starter på en data skole  så er derfor jeg tenker og kjøpe meg en ny en 

 

oppsette tenker på og kjøpe er:

 Asus PCE-AC55BT AC1200 nettverkskort

Phanteks Eclipse P400 Glass

Corsair TX750M, 750W PSU

 Intel Core i7-8700 Prosessor

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

ASUS TUF B360-Pro Gaming, Socket-1151

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

MSI GeForce GTX 1070 8GB

Gaming X Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD Intel® Optane Memory SSD PCIe M.2 16GB

Endret av tomte1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøpe hovedkort med WiFi  hvis du trenger det. Jeg vill kalle WiFi en nødløsning på en stasjonær pc hvis det ikke finnes mulighet for kablet.

 

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151 1249.-

kontra det du har valgt pluss wifi kort som koster 1589.-

 

Når det det gjelder lagring hadde jeg kjøpt en Samsung 970 EVO 500GB PCIe M.2 SSD 1789.-

Så hadde jeg heller kjøpt til en snurredisk når behovet melder seg.

 

Hadde også byttet CPU kjøleren til noe kraftigere med det som du sparer på å bytte hovedkortet, noe fra f.eks. Noctua eller Be Quiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/1003818/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-tuf-b360-pro-gaming-wi-fi-s-1151?fromSearchOverlay=1&q=ASUS+TUF+B360-Pro+Gaming+%28WI-FI%29#

Samme som du hadde satt opp men med WiFi

CPU er bra så lenge du ikke har planer om å overklokke. 

Det følger med kjøler på Intel Core i7-8700 Prosessor, det er nokk ikke den beste eller stilleste men den kan jo oppgraderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ahh viste ikke at det fantes hovekort med wifi i seg, men nå vet jeg det. Tusen takk for hjelpen :) 

og da ser det ut som at oppsette jeg kommer til og kjøpe blir slik:

 

Phanteks Eclipse P400 Glass

Corsair TX750M, 750W PSU

 Intel Core i7-8700 Prosessor

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151 HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

MSI GeForce GTX 1070 8GB

Gaming X Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD Intel® Optane Memory SSD PCIe M.2 16GB

Lenke til kommentar

Du kan også slette Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed. siden den neppe er noe særlig bedre en den som følger med CPU.

 

Det med å bruke en PCIe SSD i kombinasjon med en snurre disk og Optane tror jeg har lite for seg.

 

Kjøp heller en Samsung 256 GB PCIe og  en 4 TB HD og kutt ut optane drive i tillegg det er bortkastet penger så lenge du har en PCIe til operativsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok da ser det ut som at settupet jeg kommer til og kjøpe ser slik ut. Er det et greit settup?

 

 Phanteks Eclipse P400

Corsair TX750M, 750W PSU

Intel Core i7-8700 Prosessor

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X

Samsung PM981 SSD 256GB M.2 PCIe SSD

Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD

Lenke til kommentar

Jeg ser Maxopp anbefaler å kutte TX3i kjøleren, men at du fremdeles har den på listen din. Jeg vet ikke om du velger den fordi du bruker Kompletts PC-bygger, og har en av deres ferdig konfigurerte PC'er som utgangspunkt? Du må uansett for all del ikke bruke kjøleren som følger med i7 8700 dersom du kjøper den som løs komponent. 8700 throttler på temperatur med den medfølgende kjøleren.

 

PC'en jeg linker til er et godt alternativ der du ikke trenger endre på noe særlig. Og for all del, behold Optane akselereringen av HDD. Den er gull verdt om du skal bruke HDD til spillbiblioteket. Maxopp har kanskje ikke fått med seg at Optane modulene ikke lenger kun kan booste OS disk. Til OS er Optane i dag helt bortkastet dersom man i stedet f.eks. har en Samsung m.2. SSD med lesehastighet over 3000 MB/s. Lavere enn det også forsåvidt.

 

Ellers er det ventet nye nVidia skjermkort om et par uker, så å kjøpe en GTX1070 nå er litt i siste liten å bruke unødvendig mye på en utgående modell. Da er det nesten bedre å kjøpe maskinen jeg linker til med GTX1060 som ventepølse skjermkort. Selg det på finn.no når skjermkortet du vil ha fra neste generasjon lanseres..

 

Om du kjøper i deler og skal bygge selv, så vent heller et par uker med hele greia. Intel er også rett rundt hjørnet med nye CPU'er. Du kunne vanskelig valgt deg et dårligere tidspunkt å handle datamaskin på, med mindre du gikk inn for det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke undervurder Optane til OS, fordi det er jo tross alt det beste :p

 

Optane kan IKKE akselerere nvme ssder (enda iallefall) Dermed er den kun til sata hdd/ssd.

 

Dagens tips: Ikke ha for lite lagringsplass på "OS stasjonen" Da blir det for rot, og man mister fordelen med å ha rask lagringsenhet, om man plutselig må lagre på en treig harddisk.

 

Derfor har det jo vist seg at Optane + stor hdd er en god idè. Ref test på "linus tech tips".

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg forsatt har TX3i kjøleren i lsta mi er fordi jeg bruker komplett sin PC-bygger og det er pc-en som du linker til som jeg tenker og kjøpe, men siden jeg ikke kan så mye om pc bygging så ville jeg bare sjekke om det jeg hadde endra til var smart og endre til eller ikke og grunnen til at jeg tenker og kjøpe pc nå er fordi jeg reiser på folkehøgskole denne høsten og trenger da en ny pc siden linja jeg skal gå på handler om data og slikt.

 

Men er det da bedre at jeg kjøper dette settupet også kjøper jeg nytt grafikort når de nye kommer ut?

 

 

 

Phanteks Eclipse P400

 

Corsair TX750M, 750W PSU

 

Intel Core i7-8700 Prosessor

 

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

 

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151

 

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

 

ASUS GeForce GTX 1060 6GB  Dual OC

 

kingston ssdnow a1000 240gb M.2 PCIe SSD

 

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD Intel ® Optane Memory SSD PCIe  M.2 1

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg forsatt har TX3i kjøleren i lsta mi er fordi jeg bruker komplett sin PC-bygger og det er pc-en som du linker til som jeg tenker og kjøpe, men siden jeg ikke kan så mye om pc bygging så ville jeg bare sjekke om det jeg hadde endra til var smart og endre til eller ikke og grunnen til at jeg tenker og kjøpe pc nå er fordi jeg reiser på folkehøgskole denne høsten og trenger da en ny pc siden linja jeg skal gå på handler om data og slikt.

 

Men er det da bedre at jeg kjøper dette settupet også kjøper jeg nytt grafikort når de nye kommer ut?

 

 

 

Phanteks Eclipse P400

 

Corsair TX750M, 750W PSU

 

Intel Core i7-8700 Prosessor

 

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

 

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151

 

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

 

ASUS GeForce GTX 1060 6GB  Dual OC

 

kingston ssdnow a1000 240gb M.2 PCIe SSD

 

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD Intel ® Optane Memory SSD PCIe  M.2 1

 

Det som er "problemet" med Kompletts tilbud som dette, er at de trekker flatt 25% av hver enkelt komponent. Så om du vil endre noe mister du først de 25% rabatt, deretter må du betale for at Kompletts byggere skal gidde å gå til en annen hylle og hente komponenten du vil ha, og på toppen må du så betale det den nye komponenten er dyrere enn den som allerede er forehåndsvalgt.

 

Skulle du bygd selv, ville jeg selvsagt anbefalt deg å gå opp til 8700K CPU, den koster jo bare ~350 Kr mer enn 8700. Men grunnet det jeg forklarte over, skal ikke Komplett ha 350 Kr for å bytte, de skal ha 1237 Kr!!  :nei:

 

Så, om man skal få fullt utbytte av disse tilbudene, så må man nesten være fornøyd med grunn utrustningen. Og da er det i det minste litt gode nyheter her; denne maskinen er for pengene slettes ikke ille. Men, en stor del av verdien er Kompletts 3 års garanti. Verdsetter man ikke den, så er hele tilbudet litt, meh...

 

Denne 3 års garantien ryker dersom man selv bytter CPU kjøler, og det er derfor den ene tingen jeg ville byttet i PC byggeren. Corsairs H60 vil gjøre jobben greit, og er ikke så voldsomt dyrt å oppgradere til..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ingen ting om og bygge selv er derfor jeg vil at komplett skal bygge for meg og siden jeg trenger en pc nå siden jeg reiser på folkehøgskole om ikke så lenge så tenker jeg bare at jeg kjøper dette settuppet og hvis jeg skulle få behov for det så tar jeg og oppgradere grafikkorte når de nye grafikortene har kommet ut( er da klar over at jeg mister garatien men det får så være)

 

Phanteks Eclipse P400

Corsair TX750M, 750W PSU

Intel Core i7-8700K Prosessor 

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI),

S-1151 Ballistix Sport LT DDR4 16GB

ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC

Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD

Intel® Optane Memory SSD PCIe M.2 16GB

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på hva du holder på med i innkjøpslisten? Som sagt er PC'en egentlig helt greit satt opp som den er i forhold til pris. 8700K gir ikke så mye mening å oppgradere til med mindre du også bytter til Z370 hovedkort og minst 3200MHz RAM. Du kan ikke overklokke 8700K med B360 hovedkortet. Og man er uansett plutselig oppe i nærmere 16 000 Kroner, grunnet som jeg forklarte; at man mister hele rabatten på delen man bytter, samt at Komplett tar seg ekstra betalt for å benytte andre deler enn i grunn oppsettet de har valgt.

 

Om du ikke er komfortabel med å bygge selv, så tenker jeg Kompletts 3 års garanti er god å ha. Men du må sette deg inn i vilkårene. De kan ha endret seg siden jeg sjekket sist. Da var det slik at man kunne bytte både RAM og skjermkort selv, uten at garantien røk. Men ikke CPU kjøleren. Derfor jeg anbefalte å bytte kun CPU kjøleren til noe som er litt bedre enn den som er i grunn utrustningen. PC'en er et greit kjøp til prisen som sagt, men begynner du å endre på den så den kommer opp i 16 000 Kr, så finnes det andre alternativer som gir de samme eller bedre spesifikasjoner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok da driter jeg i og kjøpe 8700k og kjøper heller den uten k da så da blir setupet som jeg kommer til og kjøpe som følger.

 

Phanteks Eclipse P400 

Corsair TX750M, 750W PSU

Intel Core i7-8700 Prosessor

Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151

Ballistix Sport LT DDR4 16GB

ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC

Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD

Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD Intel® Optane Memory SSD PCIe M.2 16GB

Lenke til kommentar

Vel, med endringene dine er vi da på 13.162,-

 

For litt over 400 Kr ekstra får du i stedet 8700K m/Z370 HK, og GTX1070 skjermkort hos Multicom. Da må du riktignok handle Windows for en femtilapp på Ebay og installere selv. Og du blir velsignet med det som kanskje er Norges dårligste kundeservice dersom noe skulle gå galt... Som det jo også som oftest gjør med Multicom's maskiner... Men bare så du er klar over hva alternativene er...

 

Du må også kjøpe en SSD utenom, dersom du vil ha det. Og også være oppmerksom på at RAM som følger med er enda litt tregere enn den som kommer med Komplett maskinen. Nå 8700K vil jo kompensere for mesteparten av den forskjellen. Men jeg ville nå uansett hørt med Multicom hva de skal ha for å bytte ut med ~3200MHz RAM i stedet... Om mulig...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil helst handel fra komplett da jeg har handlet der før og vet at det er et tryggt sted og handle på. Ser nå at jeg her glemt og skrive det (beklger for dette) men jeg  har foresten windows så det trenger jeg  ikke og kjøpe. Så siden jeg ikke trenger og kjøpe windows så kommer totalprisen 12 146 kroner på settupet som jeg tenker og kjøpe. Så vil du da si at settupet jeg tenker og kjøpe er et greit settup? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...