Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Svinghjul Ford Galaxy 07..


Kai_g

Anbefalte innlegg

Hei , fått en forferdelig lyd i bilen , og etter en kjapp internettdiagnose er jeg ganske sikker på at det er svinghjulet som tar kvelden.. Dette er dyrt, det vet jeg..

Men , hva er normalt, bytter man clutch samtidig med svinghjul?

Har sjekket priser på Autodoc , og blir fortsatt kostbart. Noen tips om andre billige delepushere?

Må nok sette bort bilen på verksted for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei , fått en forferdelig lyd i bilen , og etter en kjapp internettdiagnose er jeg ganske sikker på at det er svinghjulet som tar kvelden.. Dette er dyrt, det vet jeg..

Men , hva er normalt, bytter man clutch samtidig med svinghjul?

Har sjekket priser på Autodoc , og blir fortsatt kostbart. Noen tips om andre billige delepushere?

Må nok sette bort bilen på verksted for dette.

Hvor langt har bilen gått? Har det blitt byttet clutch før?

 

Om clutchen nylig har blitt byttet så bytter man den selvfølgelig ikke igjen. Ellers ja, det er vanlig å bytte den i samme slengen. Anbefaler også å bytte utløserlager, samt tetningsringen mellom motor/girkasse. Smart å bytte disse 3 delene når man først er i gang med en slik jobb, kjedelig å risikere å måtte demontere alt igjen om et par-tre år.

 

Ellers bruker jeg eurodel.no

 

På forrige bil, V70 D5 byttet jeg svinghjul, clutch og veivakseltetning(?) ved 250.000km, dette gjorde jeg på merkeverksted i Polen og fikk en fin og rimelig ferie i samme slengen. Jobben ble gjort til 1/4 av prisen her til lands.

 

På nåverende bil, 2012 Mondeo begynte svinghjulet med ulyder ved 150.000km, dette gikk på motor og drivverkforsikringen, med en egenandel på 8000,- som dekket jobben og svinghjulet. Byttet i tillegg de samme delene som på Volvoen, og jeg betalte de 2 delene selv (uansett lite penger sett i forhold til kostnaden på resten av jobben).

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Hei , fått en forferdelig lyd i bilen , og etter en kjapp internettdiagnose er jeg ganske sikker på at det er svinghjulet som tar kvelden.. Dette er dyrt, det vet jeg..

Men , hva er normalt, bytter man clutch samtidig med svinghjul?

Har sjekket priser på Autodoc , og blir fortsatt kostbart. Noen tips om andre billige delepushere?

Må nok sette bort bilen på verksted for dette.

 

Nå er vel bytte av clutch og/eller svinghjul og tilhørende herligheter en typisk arbeidskraftintensiv jobb?  Dvs. delene er (relativt sett) ganske "billige", men det går med mange arbeidstimer også for et profesjonelt verksted. Er vel derfor man gjerne bytter alt når man først har satt i gang en så stor jobb. Det er mao arbeidspengene som utgjør den største delen av kostnaden, og i det store bildet kanskje ikke så mye å hente på å lete etter de billigste delene?

Lenke til kommentar

Jepp , men Ford skulle ha over 9k for deler.Hvis jeg sparer en 4-5k , så tar jeg det..

Hvis de godtar det så. 4-5 tusen for DMF svinghjul, clutch, utløserlager, clutchpakning og kanskje slavesylinder høres noe knapt ut.

Ikke alle verksted vil gi garanti på deler som er levert selv. Og andre igjen nekter å gjøre jobben siden de kan bli hengende for det hvis svake deler svikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...