Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer om man gjør motstand mot politiet?


Anbefalte innlegg

Min far ble hentet av politet i forrige uke for å bli fremstilt til vurdering av legevaktslege da han med stor sannsynlighet har blitt psykisk syk og trenger å innlagt på psykiatrisk avdeling for å få den hjelpen som han trenger. Da han ble hentet endte han opp med å gjøre ganske stor motstand, ingen av politimennene ble skadet så vidt jeg fikk med meg. Jeg rakk ikke å spørre politiet om det at han gjorde motstand ville få noen konsekvenser for han da det hele gikk så fort og jeg var aller mest opptatt av min far. Er det noen som vet noe om dette? Og eventuelt hvis det vil få konsekvenser hvilke konsekvenser og straff er det da snakk om?



Anonymous poster hash: 4cc80...254
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Min far ble hentet av politet i forrige uke for å bli fremstilt til vurdering av legevaktslege da han med stor sannsynlighet har blitt psykisk syk og trenger å innlagt på psykiatrisk avdeling for å få den hjelpen som han trenger. Da han ble hentet endte han opp med å gjøre ganske stor motstand, ingen av politimennene ble skadet så vidt jeg fikk med meg. Jeg rakk ikke å spørre politiet om det at han gjorde motstand ville få noen konsekvenser for han da det hele gikk så fort og jeg var aller mest opptatt av min far. Er det noen som vet noe om dette? Og eventuelt hvis det vil få konsekvenser hvilke konsekvenser og straff er det da snakk om?

 

Anonymous poster hash: 4cc80...254

 

 

Med mindre politiet ble påført betydelig skade kan du nok slappe av. Politiet håndterer utallige slike hendelser daglig. Vel vitende om at det er syke mennesker de håndterer. Fasiten i deres tilfelle kan du uansett kun få ved å kontakte politiet.

 

Anonymous poster hash: 80c07...c05

Lenke til kommentar

 

Med mindre politiet ble påført betydelig skade kan du nok slappe av. Politiet håndterer utallige slike hendelser daglig. Vel vitende om at det er syke mennesker de håndterer. Fasiten i deres tilfelle kan du uansett kun få ved å kontakte politiet.

 

Anonymous poster hash: 80c07...c05

 

 

Skjønner. Ingen av de ble skadd så vidt jeg fikk med meg. Ringer jeg bare politiet på tlf 02800? Vet du om jeg eventuelt må oppgi min fars navn, hendelsen og hva som skjedde eller mitt eget navn?

 

Anonymous poster hash: 4cc80...254

Lenke til kommentar

For det første regner jeg med at de forstår at folk vil gjøre motstand ved slike hendelser, så hadde blitt veldig overrasket hvis det hadde blitt en sak ut av det. Kan godt være de enkelte politimennene blir irriterte men noen straff blir det nok ikke.

 

For det andre tror jeg neppe du vil få svar hvis du ringer angående en enkelt sak, da burde du heller spørre generelt. Dette av taushetspliktige grunder.

 

Håper det ordner seg for din far :)

Lenke til kommentar

For det første regner jeg med at de forstår at folk vil gjøre motstand ved slike hendelser, så hadde blitt veldig overrasket hvis det hadde blitt en sak ut av det. Kan godt være de enkelte politimennene blir irriterte men noen straff blir det nok ikke.

 

For det andre tror jeg neppe du vil få svar hvis du ringer angående en enkelt sak, da burde du heller spørre generelt. Dette av taushetspliktige grunder.

 

Håper det ordner seg for din far :)

Ja, når jeg tenker meg om så hadde det vært overraskende dersom de alltid anmeldte psykisk syke for å gjøre motstand, jeg tenker at det er jo egentlig bare helt naturlig når man blir satt i en slik situasjon. Ok, da tar jeg kontakt med dem og spør på generelt grunnlag.

 

Anonymous poster hash: 4cc80...254

Lenke til kommentar

 

Vil det si 1 år i fengsel dersom man blir dømt for det?

Anonymous poster hash: 4cc80...254

 

Det betyr i tilfelle inntil 1 år. Hvor 1 år er de mest ekstreme tilfellene. Ekstrem som i skarpladde våpen og alvorlig fare for liv og helse.

Jeg har tilgode å se at noen som har blitt hentet av politiet i forbindelse med psykisk sykdom har blitt dømt for noe knyttet til hendelsen.

Anonymous poster hash: 80c07...c05

Anonymous poster hash: 80c07...c05

 

Anonymous poster hash: 80c07...c05

Lenke til kommentar

 

Om du synes det er litt ekkelt å ha med politiet å gjøre, kan politiets dag den 25.august bidra til å ufarligjøre dem.

Mer om dagen og hvilke plasser den arrangeres på her:

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/politiets-dag/

 

 

Anonymous poster hash: 80c07...c05

 

Jeg synes ikke det er ekkelt å ha med politiet å gjøre, men jeg vil anta at min far synes det etter det som han har opplevd. Skulle vel kanskje tatt han med, men tviler på at han blir skrevet ut fra psykiatrisk før det skal være, men jeg kan kanskje høre med politiet om de har mulighet til å snakke med ham? Tror det hadde hatt stor betydning, i alle fall dersom han skulle havne i samme situasjon igjen.

 

Anonymous poster hash: 4cc80...254

Lenke til kommentar

 

Det betyr i tilfelle inntil 1 år. Hvor 1 år er de mest ekstreme tilfellene. Ekstrem som i skarpladde våpen og alvorlig fare for liv og helse.

Jeg har tilgode å se at noen som har blitt hentet av politiet i forbindelse med psykisk sykdom har blitt dømt for noe knyttet til hendelsen.

Anonymous poster hash: 80c07...c05

Anonymous poster hash: 80c07...c05

 

Anonymous poster hash: 80c07...c05

 

Ok. Ja, jeg har lest litt om det med tvangsinnleggelse av psykisk syke av politiet og voldt mot offentlig tjenestemann på nettet nå og jeg har heller ikke kommet over noen som har fått konsekvenser i form av en dom på grunn av det.

 

Anonymous poster hash: 4cc80...254

Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke det er ekkelt å ha med politiet å gjøre, men jeg vil anta at min far synes det etter det som han har opplevd. Skulle vel kanskje tatt han med, men tviler på at han blir skrevet ut fra psykiatrisk før det skal være, men jeg kan kanskje høre med politiet om de har mulighet til å snakke med ham? Tror det hadde hatt stor betydning, i alle fall dersom han skulle havne i samme situasjon igjen.

 

Anonymous poster hash: 4cc80...254

 

Såklart politiet stiller opp. I tillegg til at dette kan ha stor betydning for din far, er jo slik dialog også med på å lette jobben dems i forbindelse med den typen oppdrag. I tillegg til håndhever er de også serviceinstans. Det kan dog svare seg å vente til din far har blitt stabil.

 

Anonymous poster hash: 80c07...c05

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...