Gå til innhold

Tolkning av tariff


Anbefalte innlegg

Hei, mulig jeg her på helt feil plass med dette, og vet også at jeg burde ta det opp med arbeidsorganisasjonen min, men hadde noen spørsmål angående en tariff jeg har nå. 

 

Da jeg har jobbet i samme butikk lenge har jeg begynnt å sett på ansiennitetsopprykk i tariffen. Dette går ikke automatisk i vår bedrift. Jeg studerer økonomi og administrasjon 2. året, og jobber deltid. Det som da er spørsmålet er hvordan tolker jeg dette: 

  • "Dersom en arbeidstaker lønnes etter trinn 3, tar 60 studiepoeng utdanning som omtalt i 12.2 Yrkesrelatert utdanning over 2 år på fritid, skal arbeidstakeren ha ordinært ansiennitetsopprykk til trinn 5 pluss ett år for utdanningen og lønnes etter trinn 6"

 

12.2

  1. Yrkesrelatert utdanning

    Eksamen fra gjennomført yrkesrelatert utdanning utover fullført videregående skole, som bedriften har behov for, godskrives med 12 mnd. lønnsansiennitet for hvert år.


Jeg lønnes allerede etter trinn 3, og har 120 studiepoeng. Kan jeg da argumentere for at jeg skal opp til lønnstrinn 5/6 grunnet at økonomi og administrasjon kanskje er relevant for jobben jeg gjør, eller blir det å strekke den litt langt?

 

 

Vil jo selvfølgelig ha så høy lønn som mulig :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg synes nok at det er å strekke det litt langt etter tariffavtalen. I alle fall så lenge du ikkje er ferdig med utdanninga og fortsatt jobber i den aktuelle butikken.

 

Delvis gjennomført Økonomi og administrasjon er nok ikkje yrkesrelatert utdanning for din stilling.

Yrkesrelatert utdanning er vanlegvis utdanning som bedrifta har bruk for, og ei utdanning som ikkje er innanfor butikkfaget vil vanlegvis berre medføre at den tilsette seier opp jobben så fort utdanninga er ferdig.

Ved tvilstilfeller så er det arbeidsgiver som meir eller mindre einsidig avgjer kva som er relevant.

 

 

Det du derimot kan gjere er å forhandle lønn utover tariffavtalen sin garantilønn. Arbeidsgiver kan velge å lønne deg betre enn trinn 3 sjølv om du ikkje har krav på slik avlønning.

I den samanheng kan du f.eks. vise til utdanninga som du held på med, arbeidsmåloppnåelse, ansvarlegheit, tilgjengelegheit, kundetilbakemeldingar, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...