Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Blandebatteri plutselig delvis blokkert tilførsel av kaldtvann


Anbefalte innlegg

Har et gammelt Hansa blandebatteri på det ene toalettet i huset. Har funket bra i alle år, men plutselig ble det som at kaldtvannet ble blokkert 95%, mens varmtvannet fortsatt flyter igjennom fritt. Dette resulterer i veldig varmt vann etter litt tid, og om man kjører maks guffe helt over på kald side, renner det knapt ut vann.

 

Hva kan være gærent? Skjer dette med gamle/ defekte blandebatteri, eller er det tilførselen av vann (rør) som er defekt? Kan det komme objekter som steiner etc. som fysisk blokkerer vannet?

 

Har ikke skrudd mye på rør før, men vurderer skru av hovedkrana, la alt vannet renne ut, så skru opp og ta en titt. Evt nytt blandebatteri. Men hadde vært flott med litt tips. :)

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikkje har problemer med andre kraner i huset så er det nesten heilt sikkert blandebatteriet som er øydelagt.

 

Det som nok har skjedd er at den delen av blandebatteriet som styrer mengden med kaldt vatn har blitt skada. Det kan kome av skit i systemet, men det kan også være ein del som har komt ut av posisjon slik at det ikkje opner slik som det skal. Særleg med blandebatteri av lav kvalitet så kan dei bevegelige delane være laga av dårleg plast.

 

 

 

Om du skal skru på dette sjølv må du nesten vurdere sjølv. Det er ikkje krav om å bruke rørleggar men det kan være fornuftig med tanke på forsikring og ansvar dersom du er usikker på korleis dette skal gjerast.

 

Uansett kva som er problemet så må du fjerne det gamle blandebatteriet. Dersom det kun er snakk om skit eller at delar har komt ut av posisjon så vil du mest sannsynleg kunne sette i stand blandebatteriet sjølv. Og dersom det er meir alvorleg skada så må du ha eit nytt blandebatteri.

 

Dersom du har muligheit til å stenge av vatnet på kun det aktuelle badet så ville eg stengt av og skrudd litt sjølv.

Sannsynlegheita for at det kun er ein liten feil er stor, og dersom det viser seg at du må ha rørleggarhjelp så toler du at dette badet er utan vatn i ei periode.

Men dersom du må stenge av hovedkrana, og du er usikker på kva du styrer med så ville eg latt fagfolk sjå på blandebatteriet for deg.

Det er kjedelig å være heilt utan vatn i fleire dagar dersom du ikkje klarer å skur ting saman.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg høres det mer ut som stoppekrana til kaldtvann er defekt. Samme skjedde med meg, bare på varmtvann .

 

Slo av vannet (hoved krana), åpnet opp kranen og lot rør renne seg tomme, skrudde løs og så at stoppe kulen var defekr/løs. Kjøpte ny på Megaflis og kjøpte vannrør tape på Biltema og montere .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...