Gå til innhold

Personlig trener og motivator på armen?


Anbefalte innlegg

Har en annen tråd her inne der jeg i utgangspunktet ønsket klokke med offline spotify, men gikk kjapt bort i fra dette.

 

Etter å ha tenkt nøye igjennom hva jeg ønsker av en klokke så er det en god motivator og personlig trener jeg ønsker å bruke klokken som. En klokke som gir sammendrag etter endt trening og gir tilbakemelding på hva en har oppnådd med treningsøkten. Mulighet til å sammenligne tider om en trener fast rute på løping eller samme løype opp fjellet, gjerne med informasjon underveis om en ligger foran eller bak sin beste tid på den løypen.

 

Jeg ønsker å kunne velge ferdig treningsprogram som jeg følger, enten det er halvmaraton jeg trener til eller 4x4 intervall. At en velger ett ferdig program som en legger inn på klokken og at en så kan følge dette. En må da få en grei tilbakemelding på om en ligger i riktig sone på intervaller og når det er tid for å øke/senke intensiteten.

 

Må kunne brukes til jogging, sykling, roing innendørs, aktivitetsmåling og fjellturer. En klokke som samler inn data for alt jeg gjør på en dag og enkelt presenterer dette for meg i ettertid.

 

Vil for eksempel en Samsung Gear S3 Frontier som nå er på kampanje været ett bra valg her?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser de er tom nå, men jeg bestilte den hos telenor tidligere i dag.

 

https://nettbutikk.telenor.no/tilbehor

 

Flere andre gode tilbud har de også, men Gear S3 Frontier til 1999 må vel sies å være ett av de bedre kjøpene. Jeg endte opp med Vivoactive hos Power til 1912 med 20%, og Gear S3 i bestilling hos telenor til 1999. Så får jeg prøve de begge to å returnere den jeg liker minst.

Lenke til kommentar

Sett masse reviews og lest det jeg kommer over angående Vivoactive 3, Gear Sport og Gear S3.

 

S3 blir nok for stor for meg. Prøvde den i butikk, og for mine armer så passer rett og slett ikke denne klokken. Den er nå avbestilt hos Telenor.

 

Gear Sport virker å ha mye av de samme egenskapene som S3, men i en mindre innpakning. Det jeg mister er avanserte funksjoner i Samsung Pay, men det kan jeg leve med. Gear sport passet langt bedre på armen sammen med Vivoactive enn hva S3 gjorde, så da er valget mellom gear sport og vivoactive 3.

 

Jeg har veldig lyst å gå for Samsung, men all fornuft tilsier at jeg skal velge Garmin. Fra erfaringer jeg har lest angående disse klokkene så er det langt flere som har problemer med hrm og gps på Gear. Basert på erfaringer så er GPS unøyaktig og viser kortere ruter enn hva tilsvarende målinger med mobil og andre klokker gjør, i tillegg til at gps er svært unøyaktig og det ser ut som en har vært litt over alt. HRM viser for lav puls når en når kommer opp i 85% og høyere av makspuls. I tillegg kan den gjøre det motsatte når folk ligger på sofaen å ser tv, at den da måler dobbelt og en har 120 i hvilepuls.

 

Spotifiy offline frister svært mye, men når batteriet går fra 100% til 0% på 2 timer med gps og spotify aktivert så er jo ikke spotify offline veldig nyttig. Mulig dette har endret seg i nyere oppdateringer?

 

En siste ting som gjør at jeg styrer unna Samsung denne gang er at det ikke er en enkel måte å legge inn "couch to 5k" og lignende programmer. Her må en legge inn alt manuelt, mens en på Garmin kan velge program, startdato og en er i gang.

 

De som gir klokken høy scorer er typisk dem som ikke tester klokken til trening, men fokuserer på tilkobling til mobil. Til alt utenom registrering av gps og hrm så virker gear sport fantastisk, bare dumt den faller igjennom på en så viktig del.

 

Jeg håper virkelig at Samsung, eller noen andre kommer med en klokke som ikke faller igjennom på viktige områder, for om Gear sport hadde gjort det den skal på en skikkelig måte hadde jeg nok valgt den.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har Samsung S3 frontier som jeg fant for 1999 for en stund siden hos telenor. Var ikke så veldig opptatt av å sammenligne detaljer i spesifikasjoner, men synes den er ganske flink til å gi meg skryt og kjeft avhengig av hvor mye jeg er i aktivitet. For meg var det litt viktig at den ser ut som en god gammeldags klokke, og ikke en dippedutt sånn som apple sin, og der passer den godt inn. Jeg har android telefon, så apple watch var aldri noe alternativ.

 

Den holder styr på puls(ikke alltid nøyaktig) og viser meldinger og epost som kommer inn på telefonen når den er i nærheten. Viser skritt (heller ikke veldig nøyaktig) og hvor mye jeg har gått i trapper. Det har fått meg til å la være å bruke heisen.  På sykkeltur er den kjekk å ha og viser til og med kart over hvor jeg har syklet. 

 

Fint at man kan kjøpe standard klokkereimer til den når den medfølgende silikongreia blir slitt.

 

TS har kanskje krav utover det S3 kan tilby, men for de av oss som ikke er så veldig opphengt i å få allverdens statistikk av mosjon på klokka/telefonen tror jeg de fleste vil bli fornøyd.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Jeg er ikke veldig opptatt av masse statistikk, men ønsker å kunne se fremgang på innendørs roing og jogging ute og på mølle. Setter jeg en personlig rekord på distanse eller tid på en distanse ønsker jeg å få en påminnelse om dette og samtidig få vite detaljer på fremgangen.

 

Jeg har prøvd en Gear Sport over noen uker samtidig som jeg har benyttet Garmin Vivoactive 3, og Samsung var rett og slett ikke noe godt alternativ om en ønsker å bruke klokken til trening. Gps er helt ute å kjøre, og har avvik på rundt 10%, noen ganger mer. Den kapper alt av svinger, og enkelte treningsøkter har jeg i følge Samsung vært like mye i vannet som på stien jeg jogger på rundt vannet. Pulsmåleren sliter stort og gjør det umulig å kjøre intervaller eller trening etter puls. Der Garmin og Polar viser 185-190 ligger Samsung på 160. Dette stemmer godt med hva andre har av erfaringer med denne klokken når det kommer til trening.

 

Frontier bruker etter hva jeg vet samme gps og hr som Sport. Jeg har et håp om at Galaxy Watch har fått ny gps og hr, men har ikke klart å finne noen info om dette enda. Har de klart å forbedre dette så skal jeg gi Samsung en ny sjanse. Eneste som da er et irritasjonsmoment er Shealth appen som er langt dårligere løsning enn tilsvarende apper og nettsider til Polar og Garmin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...