Gå til innhold

Forkurs til ingeniør - Hvilken skole?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har søkt forkurs til ingeniør utdanning på følgende skoler, Oslomet (venteliste nr 48), Universitetet i stavanger (tilbudt studieplass) og Universitetet i Agder (grimstad, tilbudt studieplass).

 

Jeg fullførte påbygg i år med med relative gode karakterer, men er fremdeles litt redd for hvordan jeg skal greie forkurs fordi jeg ikke har hatt realfag før og bare p matte i VGS. Jeg har fått tilbudt plass på UIA og UiS, men siden jeg er boende i oslo så vil jeg helst være her et år så jeg sparer på studielån. For nå ser det dårlig ut for meg siden jeg er på venteliste og er nr 48. Så, siden jeg allerede har fått plass på UiA og UiS lurer jeg på hvilken av disse to universitet vil være best for meg som skal ta forkurs.

 

Viktige kriterer studiemiljøet, lærere som hjelper om mulig, billig å bo. Siden jeg er allerede er nervøs over hvor vanskelig det kan bli, vil jeg helst dra der jeg har større sjanse for å klare meg.

 

Er det noen som har studert forkurs (eller noe lignende) på UIA eller UiS kunne dere forteller meg deres erfaringer, tips og hva jeg burde velge .

 

Mvh A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristiansand er vell ein billegare by sidan den er mindre enn Stavanger, og sidan boligmarkedet ikkje er blåst opp på grunn av høge oljeinntekter?

 

Kristiansand er også litt nærmare Oslo, så det er billegare å reise heim derifrå.

 

 

Når det gjeld sjølve utdanninga så har det minimal betydning kvar du tek forkurset, for dei aller fleste er forkurset kun ein formalitet som du må ha bestått.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tok forkurs på UIA i Grimstad 2016-2017 or var selv nervøs for hvordan det skulle gå da jeg alltid har hvert elending på skolen. Jeg strøke også på noe av det enkleste innenfor matte på VGS påbygg.

 

Ett tips er å delta på alle aktivitetene under fadderuken og prøve å forme en studie gruppe tidlig. Dette hjalp meg veldig.

Jeg var veldig bestemt på å bestå, så jeg studerte 4 timer hver dag etter forelesningene og minst 8 timer på Lørdager og Søndager.

Dette er selvfølgelig noe du må se selv. Jeg var aldri flink i matte men ble jo bedre med hardt arbeid. Foreleserne er også veldig hjelpsomme. De svarer hjerne på spørsmål etter forelesning eller på mail frem til langt på kveld. Min foreleser i matte gikk dessverre av med pensjon i 2017 men den nye er sikkert også flott.

 

Det er relativt billig å bo her i grimstad da jeg betalte 3300 kr i mnd for ett stort soverom, med bad og kjøkken som jeg delte med en annen. (strøm og internet inkludert)

 

Lykke til med studiet. Jobb hardt og ikke la deg påvirke av alle som faller av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjeld sjølve utdanninga så har det minimal betydning kvar du tek forkurset, for dei aller fleste er forkurset kun ein formalitet som du må ha bestått.

Det er jeg ikke enig i. Desto mer man forstår av fysikken og matten på forkurset, desto bedre rustet er man til å forstå det som kommer senere på ingeniørstudiet. Det er ikke noe radikal ny tenkemåte som innføres senere, Newtons lover gjelder gjennom hele greia. Når det kommer til hvor man tar forkurset vil jeg tro det har liten betydning som du sier.

 

Gikk selv forkurs ved OsloMet (da HiOA) og det var veldig kurant. Jeg tror de har standardisert opplegget mer siden jeg gikk forkurset, blant annet er eksamen lik for alle universiteter og høyskoler i landet tror jeg (kanskje obligatoriske innleveringer også).

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Desto mer man forstår av fysikken og matten på forkurset, desto bedre rustet er man til å forstå det som kommer senere på ingeniørstudiet. Det er ikke noe radikal ny tenkemåte som innføres senere, Newtons lover gjelder gjennom hele greia. Når det kommer til hvor man tar forkurset vil jeg tro det har liten betydning som du sier.

 

Gikk selv forkurs ved OsloMet (da HiOA) og det var veldig kurant. Jeg tror de har standardisert opplegget mer siden jeg gikk forkurset, blant annet er eksamen lik for alle universiteter og høyskoler i landet tror jeg (kanskje obligatoriske innleveringer også).

Joda, men for dei fleste er forkurset mest uinspirerande grunnleggande realfag som ein må gjennom før ein får studere det som er spennande.

Det er heller ingen som ser på karakterane etter forkurset etter at ein har fått studieplass.

Lenke til kommentar

Joda, men for dei fleste er forkurset mest uinspirerande grunnleggande realfag som ein må gjennom før ein får studere det som er spennande.

Det er heller ingen som ser på karakterane etter forkurset etter at ein har fått studieplass.

Ja, der er jeg helt enig. Tolket deg slik at du mente det var et slags friår, det var det i hvert fall ikke for meg, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...