Gå til innhold

Microsoft Sharepoint - Testinstallasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker om mulig å teste ut MS Sharepoint som lokal installasjon.

 

Ser det er en nedlastbar demoversjon tilgjengelig her:

 

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=51493

 

Det som jeg lurer på det er som følger:

 

Hvis man allerede har en "kjørende" Windows 2016 server (Standard), er det da komplisert eller arbeidskrevende å installere "Sharepoint server"?

 

Hva med databasen? Må denne eventuelt installeres separat? Hvilken utgave bør man bruke? Er denne installasjonen krevende eller komplisert?

 

Glad for alle tips ..

 

(Vet jo at det finnes en detaljert guide fra Microsoft, men det er jo ikke så lett å se for seg alle detaljene før man har prøvd.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at guiden fra MS er detaljert er at det er mange detaljer. Hvor komplisert og arbeidskrevende det er å installere Sharepoint avhenger nok av øyet som ser - det meste er ganske enkelt når man kan det. God kjennskap til ad, mssql og dns vil være en stor fordel.

Vil for øvrig anbefale å lage (minst) en virtuell maskin til formålet, slik at du får en egen sandkasse til testingen. Hadde også valgt å holde det utenfor domenet og bruke en separat sql-server; da blir det mye enklere å slette alle spor når du gir opp.  :ph34r:

Lenke til kommentar

.. Når du gir opp .. he, he.. hadde nok en følelse at det kunne ligge i den leia ..

 

Med andre ord .. man bør nok først ha litt rutine på msql og lære det først.

 

Pleier nok ellers ikke å gi opp men det hender at tingene kan ta litt tid. (Men i Linux-paradiset så går det jo stort sett kjapt :-) 

Lenke til kommentar

Her ser jeg at det er download for demo versjon av MS SQL Server:

https://www.microsoft.com/en-us/sql-server/sql-server-downloads

 

Jeg går ut i fra at man ikke kan bruke gratis express versjon?

 

https://www.microsoft.com/en-us/sql-server/sql-server-editions-express

 

Edit: Ser det er en gratis "devloper" rett under "On Premise"

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Installerte først en tidsbegrenset demoversjon av SQL server. 

 

Fant så ut at man også kunne installere en gratis development utgave av 2017 SQL server uten tidsbegrensning.

 

Avinstallerte den første og installerte den neste. Ingen problemer så langt.

 

Jeg bruker bare en fysisk testserver og den kom opp med en advarsel om at det ikke var bra at jeg kjører AD controller og MS SQL server på den samme "server" (Gammel Lenovo laptop.)

 

Det så ellers ut som at den automatiske "klikke neste" bare gjorde halve installasjonsjobben. Brukte en guide for å "sluttføre" den.

 

Edit:

 

Installerte så "Microsoft SQL Server Management Studio". Synes den minner litt om PhpMyadmin. Ser ut til å fungere OK.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...