Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor må en dø tre ganger i offentlig sektor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svært mye bra og tankevekkende her. Særlig vil jeg støtte opp om punktet "Styrings- og målstrukturen i offentlig sektor hindrer digitaliseringen". Dette er jeg 100 % enig i, og det hindrer ikke bare digitalisering - det hindre faktisk i sin helhet at man gjør de fornuftige tingene. NRK har hatt artikler om strafferabatt, der "målene" for politi fremmer et system der det tar ekstremt lang tid for å få sakene opp til retten.

 

Realiteten er at det politiske nivå og sentrale statsadministrasjon har bygd opp et system i strid med all anerkjent teori og forskning - basert på detaljstyring. Alt for å sikre egne jobber og kontroll. Dette må erstattes med et tillitsbasert system som Haraldsen skriver. Og det må skje fort om vi ikke skal sakke enno mer etter.

 

PS! Sittende regjering har gjennomført og gjennomfører omfattende reformer i offentlig sektor. Etter min mening bygger alle disse på den "styrings- og målstrukturen" som hindrer digitalisering (eller innovasjon generelt). Dvs at en regjering som løfter fram digitalisering som et viktig mantra, faktisk motarbeider muligheten for digitalisering i stor grad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I beregning av score på DESI ranking, er digitalisering av offentlig sektor kun en av seks faktorer som bedømmes. Går man inn i det, vil man trolig se at andre målte faktorer, som f.eks. bredbånd Internet relativt sett utvikler seg negativt sammenlignet med de beste, og at dette nok er en større årsak til relativt fall på ranking, enn manglende digitalisering av offentlig sektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nå man skal være freidig og bemerke, at det er meget sjelden en dyktig teknokrat og en prinsippfast politiker kan enes. Rettelse; Det er aldri kun 1 politiker... ...-og de er alle like prinsippfaste på hver sin måte. -Så man har en vitenskapsbasert holdning mot en bande ‘religiøse’ holdninger. Det er en riiiktig tung skog å kjempe seg igjennom for å få muligheten til å bygge den hytta, eller systemet, om den skal være landsdekkende. -Og i riktig religiøs ånd, skriker politikerne «FORBYD!», om de blir usikre på sin egen mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor kan ikke offentlig sektor gjøre som privat sektor og gi brukerne:

 

1. Spesifisert rapport over hvem som har brukt mine private data i til hvilket formål (noe GDPR krever for private aktører)

2. Spørre brukerne om lov til å dele data. Her kan man evnt ha en vri hvor man gir tilsagn om man ikke eksplisitt svarer nei etter en viss tid.

 

Kan noen svare på dette?

 

Jeg er ikke interessert i å gi data til staten om de ikke er villige til å gi meg grunnleggende rettigheter etter GDPR på samme linje med privat sektor.

 

Jeg er på mange måter mindre interessert i å gi data til en aktør som fra en måned til annen forandrer lover om tilgang til data. Staten gjør dette stort settt helt fritt, men nå, gitt GDPR, har vi et mye bedre rammeverk for dette i privat sektor.

 

Så er det bedre for meg å samle helseopplysninger i offentlig eller privat sektor? Uklart for meg, men jeg vil nok satse på privat sektor fremfor offentlig.

Endret av oppat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...