Gå til innhold

Tips rundt valg av domeneforhandler og webhotell?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har tittet litt rundt angående leie av domene og hotell for både e-posttjeneste og nettside, men er ute etter tips fra de som har mer erfaring enn meg selv.

 

Jeg er ute etter et domene og et hotell for personlig bruk. Jeg ønsker et par e-postadresser og skal i første omgang bare sette opp en enkel nettside. Jeg er også ute etter å bruke domene og hotell til ulike prosjekter for å lære. Jeg legger dog merke til at flere anbefaler å separere domeneforhandler og hotell, og fordi det er mye mulig jeg vil bytte hotell ved en senere anledning ser jeg på det som en god ide.

 

Jeg har selvsagt vært innom domeneshop, spesielt med tanke på registering av domene, og hører og ser at prisene for hotell er høyere enn hos andre norske og skandinaviske alternativer. One.com har jeg noe erfaring med, men det ser ikke ut til at One lar deg bestille webhotell uten å kjøpe domene eller overføre det du allerede har. Synd, fordi de virker som et godt og billig alternativ for sånne som meg.

 

Hva tenker dere, er domenekjøp gjennom domeneshop/annet selskap og hotell ved siden av en god ifé, og hvilke registrarer og hoteller er å anbefale? Bør man da gå for e-posttjeneste hos domeneregistrar eller webhotell? Mye for pengene, beregnet for ikke-alt-for-mye-trafikk er å foretrekke mtp. hotellforslag.

 

Eller bør jeg bare gi inn, kjøpe alt hos ett selskap, og isåfall hvem?

 

Mange takk!

Endret av dyvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte begge deler hos One.com da dem var ganske rimelige (under 1000,- per år). Du kan da velge om du vil bygge opp hjemmesiden med One sin egen hjemmesidebygger, eller du kan bruke Wordpress under One-paraplyen. Bruker du Wordpress så kan du både utvide til nettbutikk og eventuelt portere til en annen leverandør senere. Litt irriterende at jeg fikk opp bedre pristilbud fra One.com bare noen få dager etter at jeg tegnet avtale med dem.

Lenke til kommentar

Anbefaler å kjøp domenet hos en registrar og holde det separat fra webhotellet.

 

Et webhotell vil kreve at du enten har et domene fra før, eller kjøper et nytt. Det er ingen problem å peke et domene du eier hos domeneshop til et webhotell hos til eks. one/proisp osv.

 

Anbefaler cPanel basert hosting, lett å bruke osv.

Lenke til kommentar

Takk for det Balthazar, jeg har noe erfaring med one.com er er fortsatt usikker på om jeg ønsker å registrere domenet mitt hos dem med tanke på bytting av hotell senere. Vi får se!

 

Takk for tilbakemelding naldy, men one vil ikke la deg bestille hotell uten å registrere eller flytte domenet over til dem. Leter nå etter eventuelle andre alternativer, og proisp sitt Pro Start-hotell virker interessant!

Endret av dyvik
Lenke til kommentar

Jeg har de norske domenene mine hos domeneshop. De er ok, litt trege oppdateringer, men tar telefonen og svarer på mail. Som registrar er de å anbefale.

 

Mine .com/.org/.net har jeg nå hos Namecheap. De har en super support inkl. chat. Anonym whois etc. er gratis (noe til eks. GoDaddy tar ekstra for). Anbefales!

 

Når det gjelder webhotell har jeg to VPS hos OVH, ett hos Leaseweb, og til shared/delt hosting har jeg Tuxur Host. Sistnevnte er super bra men tror de har begrenset salg av hosting nå (kontakt dem på mail ved interesse). Rått med ressurser kontra "vanlig" shared hosting og god backup løsning.

 

For hosting har jeg tidligere brukt bla. Bluehost, Siteground, ProISP, Crocweb, Servetheworld m.m. Det er ingenting negativt å si om noen av de men ofte får du det du betaler for. 10kr/mnd er stort sett ræl uansett hvilken host du velger..ressurser er begrenset men helt ok om du hoster rene statiske sider.

 

Om det er som du sier med one.com hadde jeg funnet en annen host. Er du ikke fornøyd så er det enkelt å bytte om du har domenet hos egen registrar.

 

Bransjen har MANGE reklame/salgstriks inkl. "unlimited"/ubegrenset noe som aldri er slik i virkeligheten. Mange har store og tunge tjenestevilkår med begrensninger for lagring, inoder, ressurser, båndbredde, innhold osv.

Endret av naldy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...