OMB87 Skrevet 31. mai 2018 Skrevet 31. mai 2018 Hei! Har ett dynamo/lade problem som jeg ikke helt greier å skjønne. Her om dagen fikk jeg varsel i display "Check battery" målte så spenning ut fra dynamo og der lå det kun hvilespenning på ca 12.5 v. Fikk så tak i en brukt dynamo, men med samme resultat. Dynamoen blir glovarm, så ett eller annet skjer. Bytta batteri, ingen endring. Kobla så av plusspol på dynamo og kjørte denne direkte til ett eksternt batteri. Da målte jeg 16 v over denne kretsen, noe som da burde tyde på at dynamo er ok. Hvis jeg kobler fra og til 4 pin kontakt på dynamo så hører man tydelig at dynamoen prøver å jobbe for fullt. Noen som har peiling på hva feilen kan være? Hvis noe på + kabel fra dynamo ligger til jord så burde vel batterispenninga droppe når dynamo ikke er tilkoblet? Bilen er forøvrig en Toyota Auris 08 mod diesel. På forhånd takk:)
agvg Skrevet 1. juni 2018 Skrevet 1. juni 2018 Hvis du mener den går tungt og blir glovarm uten at den har låst så kan du ha kortslutning i stator. Den skal ikke gi 16V uansett.
sedsberg Skrevet 1. juni 2018 Skrevet 1. juni 2018 Batteriet fungerer som en stabiliserende last for dynamoen, så du skal aldri kjøre uten batteri tilkoblet. I noen tilfeller kan man få over 20V uten batteri.
OMB87 Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Skrevet 1. juni 2018 Da dynamo gikk tungt var alt koblet som normalt. Mulig jeg forklarte meg dårlig, men da den ga 16 v så hadde jeg koblet pluss pol på dynamo på eksternt batteri for å ha en last.
sedsberg Skrevet 1. juni 2018 Skrevet 1. juni 2018 Med god forbindelse fra jord og pluss til eksternt batteri? Du kan måle spenninga mellom pluss på batteri og pluss på dynamo. Har du høyt strømtrekk vil du få spenning her. Er det liten belastning vil du ha så godt som 0V. Og kommer du til diodene i dynamoen kan du sjekke de også.
OMB87 Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Skrevet 1. juni 2018 Trudde grunnen til at den ga 16 v var at spenningsregulatoren var koblet til bilens eksisterende batteri og dermed registrerte den bare bilens hvilespenning og ikke 16 v som det eksterne batteriet hadde
sedsberg Skrevet 1. juni 2018 Skrevet 1. juni 2018 Sitter spenningsregulatoren på dynamoen eller er den ekstern? Alle bilene jeg har sett så sitter den fast på dynamo. Ofte sammen med børstene.
OMB87 Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Skrevet 1. juni 2018 Jepp jord og pluss hadde god kontakt. Har målt med tang amp og da gikk det ca 15 amp ut av dynamo. Takk for tips. Skal prøve å måle som du sier i marra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå