Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær, trenger kritikk av plukkliste


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Ram'en min er i ferd med å ta kvelden og CPU er en i5 2500k fra 2011, så plutselig må jeg bytte ut HK, ram og CPU. Det er en stund siden jeg har vært på "markedet" pga småbarnsperiode, så trenger litt input fra dere folk som er current. 

 

Har dette fra før:

- 1080 GPU

- 250gb SSD

- Silverstone Fortress II Midi Tower

 

Følgende har jeg plukket ut som så bra ut: 

- Intel Core i7 8700K 3,7GHz Socket 1151-2 Box without Cooler

- Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC32000/4000MHz CL19 2x16GB 

- Asus ROG Strix Z370-E Gaming

- Noctua NH-D15

 

Innspill?

 

Spørsmålet er; klarer jeg meg kanskje med en i5 8400 cpu? sparer litt $$ der. Da kan jeg vel gå for referansekjøleren. Og muligens bare gå for én 16gb RAM brikke... Input? Jeg har egentlig ikke tid til å mikke med overklokking, og slikt. Akkurat nå er det viktigste at når jeg plutselig får en time eller to til å game skal det være fullt kjør og funke som det skal. (liten gametid med små barn)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til rein gaming er det litt overkill på fleire av delane.

- Prosessor: i7 gir lite ekstra over i5 for dagens spel.

- RAM: både mengde og fart er meir enn du strengt tatt treng. 16GB på rundt 3200 MHz er antakeleg nok.

- HK: ROG-serien er vel ganske dyr, og kanskje ikkje nødvendig om du ikkje skal overklokka. Eit argument for det kortet er kanskje å kunna utnytta 4000 MHz RAM.

 

Om SSDen er den einaste disken din, bør du kjøpa ein større SSD, (evt. HDD om du kan overleva utan å ha alle spela installert på ein SSD). Mange moderne spel tar 50-100 GB (kanskje meir)

Lenke til kommentar

 

Nei det er sant, jeg tenkte det kanskje var opplagt men datamaskinen skal altså brukes til å spille på. Jeg er i den situasjonen at jeg har mer penger enn tid, så den skal være kraftig nok til å kjøre de nyeste spillene på high\ultra. Det har den egentlig vært fram til nå også pga. skjermkortet, men siden jeg må bytte ram bytter jeg også HK + CPU

Lenke til kommentar

Til rein gaming er det litt overkill på fleire av delane.

- Prosessor: i7 gir lite ekstra over i5 for dagens spel.

- RAM: både mengde og fart er meir enn du strengt tatt treng. 16GB på rundt 3200 MHz er antakeleg nok.

- HK: ROG-serien er vel ganske dyr, og kanskje ikkje nødvendig om du ikkje skal overklokka. Eit argument for det kortet er kanskje å kunna utnytta 4000 MHz RAM.

 

Om SSDen er den einaste disken din, bør du kjøpa ein større SSD, (evt. HDD om du kan overleva utan å ha alle spela installert på ein SSD). Mange moderne spel tar 50-100 GB (kanskje meir)

Takk for innspill! Jeg trenger et HK med en god del USB-porter da jeg ofte har mye plugget inn, ellers er overklokking nok ikke et tema. Men rask ram trenger jeg. Jeg har en rekke HDD'er på mer enn nok TB, det er bare snakk om hva som skal være systemdisk. Om jeg skal bruke penger på en M2 for eksempel?

Lenke til kommentar

Jeg har en rekke HDD'er på mer enn nok TB, det er bare snakk om hva som skal være systemdisk. Om jeg skal bruke penger på en M2 for eksempel?

Eg starta ein diskusjon på dette for ei tid tilbake når eg sjølv skulle kjøpa, og då var konklusjonen at ein M2-disk (til dobbel pris) ikkje kom til å vera merkbart raskare i praksis enn det ein oppnår med ein brukbar SATA-disk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...