Gå til innhold

Skal kjøpe ny gaming PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal du med gaming PC i dette været? :p

 

Neida, men om du kan vente et par måneder, så er det altså ventet ny skjermkort generasjon fra Nvidia i juli. Om de følger gammel "oppskrift" betyr det at skjermkortene som i dag koster ~8000 kroner, vil bli slått av de nye modellene i 4 - 5000 Kroners klassen. Så det er en del å spare på å vente litt.

 

Nåværende førstevalg på CPU fronten til gaming, er også ventet å få en etterfølger til høsten. Skjønt når det er sagt vil den neppe gi stort bedre ytelse til gaming, men heller produktivitets gjøremål. Så den er ikke like "viktig" å vente på. Selv om jeg selv ville gjort nettopp det, om det var meg. For som sagt; Hva skal man med gaming PC i dette været? :p

 

Om du skal/vil/må handle i dag. Holder jeg en liten finger på denne ferdig bygde fra Komplett. Som også fåes som byggesett 1500 kroner billigere. Men da må man skaffe seg en billig Windows lisens på Ebay el. tilsvarende selv. Ellers går jo nesten hele besparelsen i å kjøpe Windows..

 

Velger du ferdig bygd, er det et par ting som med fordel kan oppgraderes. Men siden PC'en er på tilbud i utgangspunktet, blir det uforholdsmessig dyrt å oppgradere dem. Og som byggesett kan man jo dessverre ikke bytte noen av delene i noe annet i det hele tatt.

 

Men man kan jo ta komponentene i disse som utgangspunkt, og se hva man kan få til ved å shoppe litt rundt. Skal man ha best mulig valuta for pengene er man nødt til å bygge selv, og velge komponentene selv også. For de som leverer ferdig konfigurert sparer alltid inn der de kan. En 8700K vil kunne gi maskinen litt lenger levetid og/eller eventuelt høyere gjensalgsverdi. Men om man skal overklokke den bør man oppgradere kjøler løsning vesentlig. Og man må ha Z370 chipset på hovedkortet for å få lov til både å overklokke den, og å kjøre RAM med høyere hastighet enn 2666MHz. 8700K bør strengt tatt heller ikke pares med mindre enn 3200MHz RAM, og gjerne opp i 3600MHz for å være litt fremtids sikret..

 

Ellers er det jo alternativer fra AMD på CPU siden som er veldig aktuelle i dag. Og om man spiller i høyere oppløsninger som 2560x1440, eller 3440x1440 eller til og med 4K. Så merker man nesten ingen forskjell med AMD CPU, bortsett fra at man får enten mer igjen i lommeboken, eller man får bedre ytelse i en del produktivitets bruksområder, og streaming f.eks.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden, vurderer denne pcen selv.

Ser du skriver at det kan lønne seg å vente med tanke på ny skjermkortgenerasjon som kommer snart. Hvordan vil du vurdere rabatten på denne PCen mot value-for-money med nye skjermkort? 

Kommer til å spille BF 1 og BF V hovedsaklig og lignende spill med Ultra-settings i noen år fremover forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Denne tankegangen om å bygge en gaming PC som skal "holde i mange år fremover" er ikke realistisk. PC deler er dessverre dyre, og spessielt RAM prisene er høye for tiden. Så kommer det også stadig nye spill som krever mer og mer. Da får man den PC'n man betaler for rett og slett.

 

Til dere som er usikker, så kan denne tråden være til hjelp : Den Perfekte PC-pakke (Mai 2018)

Jeg ville gjort noen endringer på de oppsetta, men delene er valgt ut fra ulike budsjett.

 

Som andre har sagt her, så er det dumt å bruke mye penger på dagens skjermkort når nVidia sin neste generasjon kommer i Juli. Det vil si at Founders Edition korta kommer da, så kommer 3. parts korta noen uker senere (mest sannsynligvis på lager i september).

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...