Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Corolla med tidvis tap av servostyring samt flere varsellamper


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 2005 Toyota Corolla (1.4 D-4D, manuell).

 

For en måned siden måtte jeg trille bilen i gang da den ikke startet. Kjørte hjem med flere varsellamper og lite servostyring, bilstereo som slo seg av og på og svake fjernlys. Fikk hjelp av en bekjent som fant ut at dynamo ikke ladet, den ble dermed byttet. Bilen har etter det funket fint.

 

På tirsdag startet ikke bilen igjen. Fikk starthjelp av en annen bekjent denne gangen som sa jeg burde bytte batteri da den ladet fint. Kjøpte og byttet batteri dagen etterpå, men allerede på vei hjem fra Biltema (30 min kjøretur) så støtte jeg på lignende problemer jeg hadde for en måned siden, dog ikke like voldsomt

 

Det kom gradvis under kjøring. Det begynte med et lys som blinket så fort at jeg ikke så hva det var. Det skjedde et par ganger før flere blinket om gangen. Så varte det litt lengre samt servostyringen datt ut.

Det varer ikke lenge om gangen og det varierer hvor ofte det kommer.

 

Er ikke sikker på hva som er årsaken. Virker kanskje til å skje hvis jeg gir lite gass? F.eks la bilen renne eller småkjøring (uten å slå av bilen, stå på tomgang litt også kjøre videre).

 

Har målt batteriet og det har rundt 13V og nærmere 14V på tomgang.

 

Har prøvd å forklare så godt jeg kan, satser på jeg har fått med alt.

Er det noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ser ut til å være elektrisk.

 

EDIT:

Fikk snakket med merkeverksted da jeg var innom for å hente noe, men de var også usikre. Fikk beskjed om å bare begynne å sjekke kabler og jording.

Det har også blitt nevnt multireim, men den ser fin ut.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Har desverre ikke noe mer å bidra med. Vet bare at elektrisk servo krever mye strøm om du ratter mye på kort tid. Normalt sett ikke noe problem. Jeg hadde et defekt batteri en gang på min Mondeo med elektrisk servo, og da opplevde jeg lignende som du gjorde. Når batteriet ble byttet så forsvant problemet helt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så i løpet av de siste ukene har jeg hatt lite problemer, selv på lengre turer.

 

Men i dag fikk jeg problemer igjen.

Jeg holdt på med noe småkjøring, mye stopping. Kjører fra en plass til neste med 5 minutter på tomgang på hver plass.

Så mulig at det er noe med mye stopping, svinging eller trilling (inn med clutchen og triller på plass ved parkering).

Dette kom gradvis hvor det begynte å blinke to lamper, en liten stund senere kommer servoen inn i bildet og etterhvert blinker det mange lamper samt servoen detter ut oftere. 

 

Men denne gangen hørte jeg også en lyd fra motorrommet. Noe som fysisk dunket/slo seg av og på kanskje. Så da er jeg enda mer nervøs for å ta bilen i bruk...

 

Jeg merker også at bilen rykker og lys mister litt styrke når dette skjer.

Rykking kan vel være turboen?
 

 

Er ikke helt sikker på hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar

Disse har elektrisk servostyring og hvis du har for lav spenning over batteriet så begynner dem å kødde. Det går ganske grove kabler inn på disse servomotorene og de trekker en del strøm.

 

At det blinker masse lamper og "tar helt av" er også et typisk symptom på lav spenning.

 

Har du sjekka batterikabler og jording enda? Løs polsko?

 

Prøv å sett en startkabel fra minus pol på batteri og rett på motorblokka, forsvinner problemet da?

 

Edit:

 

Denne servomotoren sitter forsåvidt ikke på motoren, men oppunder dashbordet(på rattstammen). Prøv derfor å sett startkabelen rett til chassie på bilen en plass(støtdempertårn, panserlås e.l.)

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Har jo byttet batteri, så alt på batteriet burde være i orden.

Men har ikke fått sjekket så mye jordinger og kabler da jeg trenger hjelp av noen med litt erfaring og som vet hvor alt er.

Hvis han får tid en dag så skal vi få sjekket det du tipser om. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Aldri fått noe hjelp med kabler og slik, men har hatt den på verksted, og problemet kan ha vært rimelig enkelt.

 

Første tur var på lokalt ikke-Toyota merkeverksted som fant en løs kabel og sa problemet var fikset. Med en gang jeg startet bilen så jeg at problemet var der fortsatt. Bare 650 kr.

 

Andre tur gikk til Toyota verksted en halvtime unna hvor jeg kjøpte bilen. De målte dynamoen fra 0 volt til 17 volt, og konkluderte med at den var defekt.

 

Så gikk da til han jeg kjøpte av og fikk reklamert.

 

Jeg mente at dette ikke kom til å hjelpe siden jeg hadde problemer før jeg byttet dynamo. Men når jeg tenker meg om, så var det ikke likt. Da blinket alt, kjørelys, radio, interiør osv. I ettertid har det jo bare vært varsellamper.

 

Har ikke kjørt så voldsomt mye, men har ikke opplevd noe enda. Så satser på det beste!

 

Et ekstra spørsmål: Det ble nevnt at batteriet mitt er 74Ah mens dynamoen er 100Ah. Er det problematisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...