Gå til innhold

Ekstern skjerm til MSI laptop


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i dag en MSI 7rf Leopard pro, kjøpt for ca. 1 år siden
Link; https://www.msi.com/Laptop/GP62MVR-7RF-Leopard-Pro.html# 

- Gtx1060 3gb
- 8GB RAM
- i7-7700HQ


Denne brukes i all hovedsak til spilling av World of Warcraft og Fortnite.

Spørsmål; 
Vil det være noe vits i å kjøpe en ekstern gaming skjerm til dette formålet?

Altså vits i den forstand at jeg vil merke noen forskjell med tanke på bedre hz / lavere ms
WoW spilles som regel med alt i fra 80 - 200 fps, alt avhengig av hvor man befinner seg

Fornite har jeg cappa til 120 fps, og den holder seg som regel stabil der.

Jeg vurderer å kjøpe en MSI Optix 24" LED  https://www.komplett.no/product/959648/datautstyr/skjermer/skjermer/msi-optix-24-led-curved-mag24c?fromSearchOverlay=1&q=MSI+Optix+#

 

Laptopen har x1 HDMI port og x1 mini display port(?) hvis det har noen betydning..

Takk for eventuelle tilbakemeldinger :-)

 

Endret av martinkek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spiller på en 17toms skjerm? Du lurer på hvorfor bytte?

 

Om det ikke plager deg å spille på en ekstremt dårlig bærbar skjerm ville jeg latt være. Du vil få et bedre bilde om du bruker 1000kr på finn, pluss 7 tommer ekstra.

 

Det jeg mener er at om det ikke plager deg er det null vits. For egen del (har gaming laptop selv) er det et must.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Du spiller på en 17toms skjerm? Du lurer på hvorfor bytte?

 

Om det ikke plager deg å spille på en ekstremt dårlig bærbar skjerm ville jeg latt være. Du vil få et bedre bilde om du bruker 1000kr på finn, pluss 7 tommer ekstra.

 

Det jeg mener er at om det ikke plager deg er det null vits. For egen del (har gaming laptop selv) er det et must.

 

 

Jeg spiller faktisk på en 15,6" - ikke 17" 

 

Og jo - det plager meg jo såpass at jeg kommer hit for å spørre om jeg ville merke noen forskjell på hz og/eller lavere ms kontra den skjermen som er på dagens laptop.

 

Selvfølgelig ville det blitt en upgrade i seg selv bare å få en større skjerm. Det vil jo bli en bonus bare i seg selv å slippe de fargene jeg har på dagens løsning

 

Det spørs om jeg går for den MSI skjermen jeg linka til i utgangspunktet her.. :)

Lenke til kommentar

For min del, og her er vi alle forskjellige, velger jeg 60hz og rå bildekvalitet fremfor 120hz og blasse farger. Mange av dagens gamingskjermer er laget for å spille konkurranse-spill, det gjør at farge og sortnivå er helt på trynet.

 

Jeg anbefaler å sjekke ut skjermen og plukke litt på innstillinger i såfall.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har i dag en MSI 7rf Leopard pro, kjøpt for ca. 1 år siden

Link; https://www.msi.com/Laptop/GP62MVR-7RF-Leopard-Pro.html# 

 

- Gtx1060 3gb

- 8GB RAM

- i7-7700HQ

 

 

Denne brukes i all hovedsak til spilling av World of Warcraft og Fortnite.

 

Spørsmål; 

Vil det være noe vits i å kjøpe en ekstern gaming skjerm til dette formålet?

 

Altså vits i den forstand at jeg vil merke noen forskjell med tanke på bedre hz / lavere ms

WoW spilles som regel med alt i fra 80 - 200 fps, alt avhengig av hvor man befinner seg

Fornite har jeg cappa til 120 fps, og den holder seg som regel stabil der.

 

Jeg vurderer å kjøpe en MSI Optix 24" LED  https://www.komplett.no/product/959648/datautstyr/skjermer/skjermer/msi-optix-24-led-curved-mag24c?fromSearchOverlay=1&q=MSI+Optix+#

 

Laptopen har x1 HDMI port og x1 mini display port(?) hvis det har noen betydning..

Takk for eventuelle tilbakemeldinger :-)

 

 

 

Vel, forbedrings potensialet fra notebook skjermen er at du kan få en større bildeflate, høyere oppdaterings frekvens, og eventuelt adaptive sync (som du kan lese litt mer om i linken i signaturen min). Skjermen på notebook'en din leveres også i flere versjoner. Så avhengig av hvilken du har, kan du også få bedre eller dårligere innsynsvinkel, eller bedre eller dårligere pixel respons tid.

 

Alt koker så videre ned til prisklasse. Og vi kan sånn sett like greit begynne med en ganske fordyrende funksjon i ditt tilfelle; adaptive sync. Du har Nvidia skjermkort i notebook'en din, så om du ønsker adaptive sync, er det kun G-Sync skjermer (med Displayport kabel) som vil gi deg det med din notebook. Disse skjermene er noe dyrere enn Freesync skjermer som gir adaptive sync med AMD skjermkort. Billigste G-Sync skjerm man får kjøpt koster faktisk minst ~3500 Kr. Mens MSI skjermen du kikker på har Freesync 500 Kr billigere. MSI skjermen har også et panel med mye bedre kontrast, innsynsvinkel, sortnivå, og farger. Men litt dårligere pixel responstid. G-Sync skjermen kommer også i en Freesync versjon, og da minst 1000 Kr billigere..

 

Når du nå spiller med 80 - 200 fps, betyr det at du enten bruker V-Sync av, som introduserer tearing. Eller med "Fast sync" som unngår tearing, men kaster litt av ytelsen i søpla (men det vil nesten skje uansett dersom du ikke vil ha tearing). Man får i dag kjøpt G-Sync skjerm som går til 240Hz. Og de vil jo være perfekt til din bruk (men man ofrer litt farger og innsynsvinkel med disse). De begynner dessverre på nærmere 5000 Kr om man skal handle fra en ordentlig butikk.

 

Driter man i adaptive sync, kan man likevel få 240Hz skjerm, og da mye billigere. Vel, de har jo adaptive sync i form av Freesync da, som du får "med på kjøpet", men som sagt vil ikke Freesync fungere med Nvidia skjermkort.

 

Dersom man i hovedsak bare ønsker seg en større skjerm, men så billig som mulig, og i det minste litt gaming orientert. Så får man i dag flere modeller som støtter opp til 75Hz helt nede i såvidt over 1000 lappen. Og 75Hz er jo 20% raskere enn 60Hz som skjermen på notebook'en nede i et område der dette faktisk merkes. Så det er ikke nødvendigvis en dårlig oppgradering.

 

Skjermen du kikker på, er kanskje mest fordi den har MSI profilering? Men er ellers uansett en svært god skjerm. Bare litt trist at du ikke får utnyttet Freesync'en på den..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har i dag en MSI 7rf Leopard pro, kjøpt for ca. 1 år siden

Link; https://www.msi.com/Laptop/GP62MVR-7RF-Leopard-Pro.html# 

 

- Gtx1060 3gb

- 8GB RAM

- i7-7700HQ

 

 

Denne brukes i all hovedsak til spilling av World of Warcraft og Fortnite.

 

Spørsmål; 

Vil det være noe vits i å kjøpe en ekstern gaming skjerm til dette formålet?

 

Altså vits i den forstand at jeg vil merke noen forskjell med tanke på bedre hz / lavere ms

WoW spilles som regel med alt i fra 80 - 200 fps, alt avhengig av hvor man befinner seg

Fornite har jeg cappa til 120 fps, og den holder seg som regel stabil der.

 

Jeg vurderer å kjøpe en MSI Optix 24" LED  https://www.komplett.no/product/959648/datautstyr/skjermer/skjermer/msi-optix-24-led-curved-mag24c?fromSearchOverlay=1&q=MSI+Optix+#

 

Laptopen har x1 HDMI port og x1 mini display port(?) hvis det har noen betydning..

Takk for eventuelle tilbakemeldinger :-)

 

 

 

Vel, forbedrings potensialet fra notebook skjermen er at du kan få en større bildeflate, høyere oppdaterings frekvens, og eventuelt adaptive sync (som du kan lese litt mer om i linken i signaturen min). Skjermen på notebook'en din leveres også i flere versjoner. Så avhengig av hvilken du har, kan du også få bedre eller dårligere innsynsvinkel, eller bedre eller dårligere pixel respons tid.

 

Alt koker så videre ned til prisklasse. Og vi kan sånn sett like greit begynne med en ganske fordyrende funksjon i ditt tilfelle; adaptive sync. Du har Nvidia skjermkort i notebook'en din, så om du ønsker adaptive sync, er det kun G-Sync skjermer (med Displayport kabel) som vil gi deg det med din notebook. Disse skjermene er noe dyrere enn Freesync skjermer som gir adaptive sync med AMD skjermkort. Billigste G-Sync skjerm man får kjøpt koster faktisk minst ~3500 Kr. Mens MSI skjermen du kikker på har Freesync 500 Kr billigere. MSI skjermen har også et panel med mye bedre kontrast, innsynsvinkel, sortnivå, og farger. Men litt dårligere pixel responstid. G-Sync skjermen kommer også i en Freesync versjon, og da minst 1000 Kr billigere..

 

Når du nå spiller med 80 - 200 fps, betyr det at du enten bruker V-Sync av, som introduserer tearing. Eller med "Fast sync" som unngår tearing, men kaster litt av ytelsen i søpla (men det vil nesten skje uansett dersom du ikke vil ha tearing). Man får i dag kjøpt G-Sync skjerm som går til 240Hz. Og de vil jo være perfekt til din bruk (men man ofrer litt farger og innsynsvinkel med disse). De begynner dessverre på nærmere 5000 Kr om man skal handle fra en ordentlig butikk.

 

Driter man i adaptive sync, kan man likevel få 240Hz skjerm, og da mye billigere. Vel, de har jo adaptive sync i form av Freesync da, som du får "med på kjøpet", men som sagt vil ikke Freesync fungere med Nvidia skjermkort.

 

Dersom man i hovedsak bare ønsker seg en større skjerm, men så billig som mulig, og i det minste litt gaming orientert. Så får man i dag flere modeller som støtter opp til 75Hz helt nede i såvidt over 1000 lappen. Og 75Hz er jo 20% raskere enn 60Hz som skjermen på notebook'en nede i et område der dette faktisk merkes. Så det er ikke nødvendigvis en dårlig oppgradering.

 

Skjermen du kikker på, er kanskje mest fordi den har MSI profilering? Men er ellers uansett en svært god skjerm. Bare litt trist at du ikke får utnyttet Freesync'en på den..

 

 

Hei,

 

Tusen takk for et meget utfyllende og informativt svar - det setter jeg pris på :-)

 

 

Jeg har også tenkt en del på G-sync / ikke G-sync / "dumt å kjøpe en Freesync skjerm når man har Nvidia kort".

Litt av utfordringen som du selv nevner her er at skikkelige G-sync skjermer fort koster rundt 5000,-

 

Årsaken til at jeg hadde sett på MSI skjermen hadde ikke noe med profileringen å gjøre (MSI laptop -> MSI skjerm), men mer at det visstnok skal være en veldig god skjerm til under 3000,-

Samtidig tenker jeg at det er dumt å ikke kjøpe en G-sync skjerm, da det mest sannsynlig vil være en skjerm jeg kan dra med meg en del år framover - også ved eventuelle pc oppgraderinger.

 

DILEMMA  :hmm: 

 

 

Alt i alt så vil vel alle skjermer - Freesync / G-sync eller ei, være en oppgradering i forhold til hva jeg har nå..

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Buy cheap = Buy twice ;)

 

Det er litt vanskelig å velge, og velge må man dessverre, da den perfekte skjermen ikke finnes. MSI'en du kikker på har som sagt veldig bra bilde, men med litt kjedelig pixel responstid. 1ms skjermene har til sammenlikning TN paneler med dårligere kontrast, farger, og innsynsvinkel.

 

Det kommer altså ned til hva du vil prioritere. Personlig synes jeg WOW har litt kjedelig grafikk, så jeg hadde vel ikke brukt en formue på skjermen som gir best bilde for det spillet. På andre siden har jo ikke WOW behov for minimal input-lag heller. Så det er vel kanskje ikke akkurat spillet å velge skjerm etter i det hele tatt. Fortnite også har jo veldig enkel grafikk. Men hva skal man med 240Hz skjerm til et spill man ikke klarer drive over 120 fps?

 

Nå, TN panelene høres jo ikke ut som de er så mye å trakte etter når man lister opp de "negative" sidene demmes. Men faktum er at "dårligere enn" betyr jo nettopp bare det. Altså om VA og IPS er bedre enn. Så betyr jo ikke det nødvendigvis at TN paneler er dårlige, bare dårligere enn. En Porsche er jo ikke akkurat noen dritt bil bare fordi om den er "dårligere enn" en Lamborghini? ;)

 

Og her kommer det altså an på hva man selv prioriterer. Selv hadde jeg en PG278Q med TN panel som jeg var veldig fornøyd med. Så røyk den, og jeg fikk pengene tilbake fra Komplett. Kjøpte meg så en PG279Q med IPS panel, som alle skrøt sånn av på den tiden. Bedre innsynsvinkel og bedre farger visstnok. Og akkurat det stemte jo kanskje, men pixel responstiden var jo på 4ms mot PG278Qs 1ms. Og for meg var det rett og slett en deal breaker, så jeg sendte den i retur og kjøpte en ny PG278Q igjen i stedet. Nå er jo TN panelet på PG278Q kjent for å være av de bedre TN paneler, så jeg ofret ikke noe særlig i bildekvalitet heller når jeg gikk tilbake til den modellen, synes jeg selv ihvertfall.

 

Men om man ser forskjell på pixel responstiden eller ikke, det vil være veldig individuelt. Om du ikke ser forskjell, så er det jo ingen grunn til å velge TN, når VA er bedre på alt annet enn pixel responsen..

 

Dette gjør det vanskelig å komme med en klar anbefaling. Så jeg må nesten bare si hva jeg selv ville gjort. Og som sagt, så sendte jeg 4 ms IPS panel i retur, fordi jeg syntes etterslepet på pixlene ble irriterende. Det jeg ville gjort er altså å gått for et godt TN panel med G-Sync. Men jeg hadde nok vurdert å kikke på finn.no. Der ser jeg det er et par PG248Q til salgs for en grei pris akkurat nå. Og dette er altså 144Hz G-Sync skjermer med 1 ms TN paneler som kan "overklokkes" til 180Hz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe en brukt Asus ROG Swift pg248q på Finn til 3000,- :-)

 

Skal kjøpe displayport kabel i morgen, så skal jeg gi en tilbakemelding når jeg har testa den ut!

 

Jeg ble tipset om å kalibrere (https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-pg248q-24-inch-180hz-g-sync-gaming-monitor,4821-2.html) skjermen, noe jeg tenker å gjøre i morgen.

 

Er det noe mer spesielt jeg må gjøre før jeg kan kjøre i gang, eller er det plug and play?

Tenker da spesifikt på noen settings i windows / på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Grattis! Den tipper jeg du vil bli fornøyd med. :)

 

Det er i grunnen potensielt litt å holde styr på med G-Sync om man vil ha fullt utbytte. Men selv om man bare benytter den automatiske innstillingen, vil man igrunnen få en grei opplevelse. Jeg regner med maskinen din vil si i fra når du kopler skjermen til, og da opplyse om at den er G-Sync kapabel, og spørre om du vil skru på G-Sync. Trykker du "Yes" da, blir du sendt til korrekt sted i innstillingene. Men det er ikke dumt å sjekke noen resurser på nett for å få mest mulig ut av skjermen. Google for eksempel på "how to set up a g-sync monitor". her er et resultat som ser greit ut. Det eneste jeg ellers kommer på sånn i farta, spesifikt for deg, er som sagt at PG248Q må "overklokkes" for å nå 180Hz. Og det gjøres i selve skjermens OSD meny. Så du får enten leke deg frem til den, eller lese skjermens bruksanvisning. Husk også at du skal ha enten en kabel med miniDP kontakt i ene enden, og vanlig DP kontakt i andre, eller en miniDP-DP adapter, pluss en kabel med vanlig DP kontakter i begge ender. Det siste regner jeg med du får med når du kjøper skjermen? :)

Lenke til kommentar

Grattis! Den tipper jeg du vil bli fornøyd med. :)

 

Det er i grunnen potensielt litt å holde styr på med G-Sync om man vil ha fullt utbytte. Men selv om man bare benytter den automatiske innstillingen, vil man igrunnen få en grei opplevelse. Jeg regner med maskinen din vil si i fra når du kopler skjermen til, og da opplyse om at den er G-Sync kapabel, og spørre om du vil skru på G-Sync. Trykker du "Yes" da, blir du sendt til korrekt sted i innstillingene. Men det er ikke dumt å sjekke noen resurser på nett for å få mest mulig ut av skjermen. Google for eksempel på "how to set up a g-sync monitor". her er et resultat som ser greit ut. Det eneste jeg ellers kommer på sånn i farta, spesifikt for deg, er som sagt at PG248Q må "overklokkes" for å nå 180Hz. Og det gjøres i selve skjermens OSD meny. Så du får enten leke deg frem til den, eller lese skjermens bruksanvisning. Husk også at du skal ha enten en kabel med miniDP kontakt i ene enden, og vanlig DP kontakt i andre, eller en miniDP-DP adapter, pluss en kabel med vanlig DP kontakter i begge ender. Det siste regner jeg med du får med når du kjøper skjermen? :)

 

Takk :-) 

 

​Jeg hadde noen hiccups i starten, da jeg fikk typ nøyaktig halvparten så høy FPS i både Fortnite og WoW.

Jeg fant til slutt ut at jeg hadde "dupliser skjermene" til både den nye skjermen + Laptop skjermen. 

​Skjermkortet jobba for full maskin stakkars. Ble fort ​veldig​ mye bedre da jeg endra dette.

 

​Så langt veldig fornøyd, takk for tips/hjelp så langt!  :w00t: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...