Gå til innhold

SAMLETEST: Aktiv støydemping til under 2000 kroner


Anbefalte innlegg

Har også settet fra Denon og stiller meg undrende til det som skrives. Var på jakt etter ufarget lyd da jeg kjøpte disse og synes jeg har fått mye for prisen. Boom-bass er noe jeg absolutt ikke liker, og det finnes heldigvis ikke i mitt eksemplar. Låter helt topp på for eksempel "Got a match" med Chick Correa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet nylig Denon sine på HIFI klubben og var egentlig ganske fornøyd og vurderer å kjøpe dem, har gamle Bose QC25 fra før og syns Denon sin lyder bedre. Hadde vært fint om dere skrev i testene deres hvilken musikk som ble brukt for testing av lydkvalitet, sjanger har mye å si.

Endret av Zazinow
Lenke til kommentar

Har du prøvd headset med passiv støyskjerming? Da får du både god lyd og isolasjon mot støy.

 

@Xantippe

Aktiv støyskjerming er dømt til å produsere støy av den ubehagelige, unaturlige typen. Det er en begrensning i teknologien, ikke hvor mye penger du har til rådighet for å utvikle filteret. Alt filteret gjør er å addere støy hentet fra mikrofonen som peker i mot miljølyden, i motfase. Det er effektivt det samme som å heve støygulvet med det doble. Fordi ingen mikrofon har gode egenskaper til å plukke opp lyd slik øret oppfatter den vil den adderte støyen ikke være et perfekt speilbilde av den faktiske støyen og derfra får du den vemmelige artifacts.

Ja, men nei. Problemet er bare at når du er på et fly så vil aktive støykansellerende hodetelefoner fjerne langt mer støy enn de produserer. Passive hodetelefoner vil få lyden overdøvet til det punkt at du ikke får utbytte av dets potensiale. I stille omgivelser, så stemmer dette ganske bra. På bussen, fly, i bil og andre støyende steder så stemmer det ikke. Det er også kanskje avansert teknologi i dagens aktive støykansellerende hodetelefoner. Det er ikke så enkelt som å bare spille tilbake støyen i motfase. Mye av det som har blit forsket på er nettopp det du peker på - å analysere støyen slik øret hører det.

 

Ja, du gir bort mye lydkvalitet i stille omgivelser - men i støyende omgivelser vinner aktive støykansellerende hodetelefoner lett. For noen kan det også være viktig at andre ikke hører hva du hører på. Åpne hodetelefoner er f.eks. ikke et alternativ om dette er viktig for deg.

 

Det å si at disse hodetelefonene er noe fordømt møl er en stor misforsåelse fra din side og faktisk ganske trangsynt. Selv har jeg begge deler. De åpne, passive hodetelefonene uten noe form for støydemping bruker jeg hjemme. Det var en periode jeg reiste mye, da var mine Bose-hodetelefoner gull verdt - akkurat som mange andre også forteller. Prisen og lydkvaliteten mot andre hodetelefoner er et tema for seg selv. Men som sagt, i støyende omgivelser er de lett overlegne.

 

Du har misforstått hvem disse er laget for og hvor de skal brukes.

 

Kan nevnes at jeg har vært interessert i lyd siden jeg var guttunge og har hatt så mange ørepropper, hodetelefoner (åpne, passive, passivt og aktivt støydempende) at det er galskap. Passivt støydempende hodetelefoner kan ikke målest med aktive støykansellerende hodetelefoner. Ferdig snakka.

 

Du slettet også elegant delen av innlegget som nevner flyreiser og hvordan Bakalaka faktisk er mye ute å flyr. Hvorfor? Gjerne fordi det ikke passer ditt narrativ.

 

 

Fatter ikke hvorfor dere nevner Bose QC35 hver gang dere tester. Jeg brukte dem I 1 time, og det var eledig lydstyrke , hvis man har lyst til å spille Musikk høyt. Jeg kjøpte de ikke pga lydstyrken var lav!

Fordi Bose er referansen når det kommer til aktiv støykansellering. Enkelt og greit. Jeg har brukt flere av deres produkter over flere år. De spiller kanskje ikke høyt, men siden de er så effektive til å fjerne støy så blir lyden nokså høy allikevel f.eks. på fly uten at det føles som om du konstant må overdøve støyen rundt deg med volum fremfor støykansellering. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har hatt bose qc 25 og har nå kjøpt sony h900n. Førsteinntrykket er at jeg ikke føler det er noen stor forskjell i lydkvalitet mellom de, selv om sonyene nok er litt hvassere, men wow-følelsen når jeg skrudde på støykanselleringen på qc25 er så godt som fraværende på sony sine. Kan hende de funker ok på fly og denslags, det vil vise seg når jeg får testet det. Men jeg ble nesten sjokkert av hvor lite effekt det var å skru på NC på disse fra sony i forhold til de fra bose. Bose sin modell er fra 2014. 

 

Andre tanker: Sonyene føles tyngre. De sitter tettere og ørene blir svette etter en stund. Bose sine er lettere og mer komfortable. Og Bosene ser bedre ut. Hadde de hvite.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...