Gå til innhold

Innkjøp til snekkerverksted.


Jan1984

Anbefalte innlegg

Hei, skal sette opp snekkerverksted, og må kjøpe inn ganske mye.  Vil gjerne ha tips og hjelp over hva jeg bør kjøpe og hvor jeg kan få det billigst.  Jeg har erfaring fra trearbeid på videregående, men det er over 12år sia.  Ellers er planen att jeg skal lage møbler og selge de fleste av disse, så jeg kan få tjent inn hva jeg investerer i dette, og da putte mer i det, men å få en ekstra inntekt.

 

Jeg har bestilt meg bordsag, Bosch GTS 10 XC.  Den var å få til 6800kr så slo til.

Mangler bord, og er på utkikk etter ett brukt, for å holde kostnadene nede, da det vil bli ganske dyrt for alt jeg skal ha.

 

Lange tvinger til å lime sammen planker til bord, tenker da på sånne lange skinner, ikke vanlig skrutvinger, selv om det er en skrutvinge på sett og vis, men presset ligger rett over skinna, så bordbitene kan hvile oppå skinnene, trenger flere av disse og har ikke funnet det, ser bare en som leier det ut https://leieting.no/listings/140167-lange-tvinger-for-store-plater

 

Ellers trenger jeg å vanlig tvinger, sikkert en del av de.

 

Plan og tykkelseshøvel, brukt som ikke er for gammel hadde hvert greit, ellers ny til under 6-8000kr.  Tror jeg må greie meg med en noe liten og smal, kan nok glemme en som tar 60cm+ i bredden, da hadde man kunne høvle hele bord, da 60 er ofte en bredde man går opp til og ikke så mye over fra det jeg husker fra videregående.  Ellers 30cm høvel hadde hvert ønskelig men ser ut som 25cm er mer realistisk til den prisen.  Jeg er ikke noe expert på maskiner og hvilke som er bra, så kom med forslag.

 

Bør kanskje gå for ei båndsag å, hvis man ikke skal greie seg med stikk sag i første omgang, men ei rimelig båndsag er noe jeg vurderer.

 

Dreibenk har jeg lyst på, men kan kanskje vente med den til senere.

 

Overfres og søyleborrmaskin, eller kan jeg sløyfe søyleborrmaskin i første omgang?  Overfres kan å borre/frese ut tapper og hull til tapper, og en drill med en jigg kan borre ut hull til f.eks.. husekr ikke navnet på de, men sånne små pinner til å binde sammen bordbiter.  Ellers vet jeg det er å få egne sager til akkurat det, men det blir veldig mye man skal ha da..  Vurderer å sag til sånne kjeks.

 

plansliper, greier jeg meg med 1 eller bør jeg å ha båndsliper?

 

slipemaskin til å holde redskapen kvast.

 

Kvalitets huggjern, ikke det dyreste man finner, men noe som holder i åresvis, og holder eggen kvass ei god stund.

 

høvel eller 2.

 

håndsag, de japanske ser bra ut, vil å kanskje ta i bruk noen enkle teknikker fra japansk trearbeid.

 

avsug eller en støvsuger.

 

Jeg har en grei 18v drill med bits og borrer.  Jeg har å kapp og gjærsag.  snekkerkasse med vater skrutrekkere og diverse samt ett par kraftig slagdriller.

 

Vinkel trenger jeg, men hva mer bør jeg kjøpe?

 

 

Spørsmålet er kanskje hva skal jeg lage?  Jeg skal lage møbler som det ikke er vanskelig å selge og tjene penger på, samt att de ikke er de mest kompliserte å lage i første omgang, i usa så jeg en som tjente penger på å lage farmers table's, han solgte rundt 3 av disse i mnd.  Så salong bord er absolutt noe å vurdere, men jeg vil å ha tips hva som er lurt å lage.  Det er ikke sånn att dette er kunn for å tjene penger, jeg har interesse for trearbeid, og kommer til å lage mye forskjellig utfra hva jeg har lyst til å lage, og hva en trenger i eget hus, men jeg trenger penger til å dekke utgifter.  Så hva kan være lurt å lage som vil selge bra? for en som har noe erfaring, men å mangler nok mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har et lite snekkerverksted på hytta som jeg tar i bruk i sommermnd, Dette er dog på en koloni så tette naboer er "mine" kunder her

 

Jeg lager fuglekasser som er pene å se på, typ med mye detaljer, glass etc etc.

 

Jeg lager som oftest 1 type av hver og legger ut bilde av de.. Også begynner jeg å lage fler ettersom folk bestiller dette.. Ikke største inntekten men omlag 10-15k mnd når jeg holder på.

 

Ellers lagde jeg noen bord med en slags "bålpanne" i midten. Som jeg solgte for 5k stk og en campingplass i nærheten her så annonsen på finn og bestilte 4 stk.

 

I år blir det å dreie boller ut av epoxy resin og tresplinter.. Gir en kul effekt og mange liker disse. 

 

 

Hadde tatt en titt på youtube og sett på inspirasjon. Der jeg får min fra ^^ Også selger det så selger det,, Har hatt flere år med bomsalg og værste var vell 2 første årene solgte jeg nada.. Så hang in there :)

 

Lenke til kommentar

Jeg har et lite snekkerverksted på hytta som jeg tar i bruk i sommermnd, Dette er dog på en koloni så tette naboer er "mine" kunder her

 

Jeg lager fuglekasser som er pene å se på, typ med mye detaljer, glass etc etc.

 

Jeg lager som oftest 1 type av hver og legger ut bilde av de.. Også begynner jeg å lage fler ettersom folk bestiller dette.. Ikke største inntekten men omlag 10-15k mnd når jeg holder på.

 

Ellers lagde jeg noen bord med en slags "bålpanne" i midten. Som jeg solgte for 5k stk og en campingplass i nærheten her så annonsen på finn og bestilte 4 stk.

 

I år blir det å dreie boller ut av epoxy resin og tresplinter.. Gir en kul effekt og mange liker disse. 

 

 

Hadde tatt en titt på youtube og sett på inspirasjon. Der jeg får min fra ^^ Også selger det så selger det,, Har hatt flere år med bomsalg og værste var vell 2 første årene solgte jeg nada.. Så hang in there :)

 

Ikke dumt :)  Jeg var glad i å dreie på videregående, det er vel helt sikkert penger å tjene på det å, så hvis jeg får tak i en brukt men bra dreibenk med dreijern så er det fullt mulig jeg kjøper det å. 

Jeg har tenkt til å lage forskjellig bord, og hadde jeg hatt verkstedet mitt klart nå, så hadde jeg lagd utemøbler, men vet ikke om jeg får alt klart til å tjene noe på utemøbler i år.  Ellers skal jeg lete etter inspirasjon til diverse pene møbler.

 

Problemet jeg har for øyeblikket, er å få tak i en tykkelse og planhøvel som er bra og ikke koster enormt, om det er en maskin med begge deler eller om jeg kjøper de seperat, jeg har ikke sett mange kunn planhøvler i norge, og maskinen må ikke være tyngre enn att jeg eller 2 kan bære den ned i en kjeller.  

Lenke til kommentar

Ikke dumt :)  Jeg var glad i å dreie på videregående, det er vel helt sikkert penger å tjene på det å, så hvis jeg får tak i en brukt men bra dreibenk med dreijern så er det fullt mulig jeg kjøper det å. 

Jeg har tenkt til å lage forskjellig bord, og hadde jeg hatt verkstedet mitt klart nå, så hadde jeg lagd utemøbler, men vet ikke om jeg får alt klart til å tjene noe på utemøbler i år.  Ellers skal jeg lete etter inspirasjon til diverse pene møbler.

 

Problemet jeg har for øyeblikket, er å få tak i en tykkelse og planhøvel som er bra og ikke koster enormt, om det er en maskin med begge deler eller om jeg kjøper de seperat, jeg har ikke sett mange kunn planhøvler i norge, og maskinen må ikke være tyngre enn att jeg eller 2 kan bære den ned i en kjeller.  

 

Kan fint anbefale clas ohlson sin..ser de stadig på finn

 

jeg har da en tykkelseshøvel og en planhøvel fra de.. Tar ikke brede planker. Men har fungert helt bra for meg

 

Samtidig som du kanskje trenger et par "jigs" for å gjøre det lettere med lange planker :)

 

Ellers må du nok investere i noe større hvis dette blir for smått

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...