Gå til innhold

Ex.phil tips til semesteroppgaven.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kan begynne med at min valgte oppgave er: "Er det alltid galt å lyve?". Har også valgt å legge mest vekt på utilitarismen og pliktetikken, og hva disse to teoriene mener om det å lyve. 

 

Sitter her nå med semesteroppgaven i ex.phil hvor jeg sliter med å tenke på et par situasjoner hvor det er alltid er galt å lyve, mens i en annen hvor det kan være riktig i forhold til pliktetikken og utilitarismen. 

 

Noen tips? :) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig å lyve i situasjoner hvor du kan redde liv? Riktig å lyve for å opprettholde et viktig løfte du har gitt?

 

Lenge siden jeg hadde ex phil, så husker dessverre ikke så mye om pliktetikk og utilitarisme.

 

Hvis du står fast på oppgaven, er det kanskje lurt å skifte? Du har vel 3 alternativ.

Lenke til kommentar

Riktig å lyve i situasjoner hvor du kan redde liv? Riktig å lyve for å opprettholde et viktig løfte du har gitt?

 

Lenge siden jeg hadde ex phil, så husker dessverre ikke så mye om pliktetikk og utilitarisme.

 

Hvis du står fast på oppgaven, er det kanskje lurt å skifte? Du har vel 3 alternativ.

Har skrevet en god del på oppgaven allerede, og har kartlagt alt og skrevet 2/3 av oppgaven allerede. 

Det eneste jeg sliter litt med, er å finne på et par situasjoner hvor jeg kan fremvise scenarioer hvor det alltid er galt å lyve. 

 

Utilitarismen mener at det som gir mest lykke for flest mulig, da er det riktig. 

Pliktetikken så er det moralske normer og regler som styrer hva som er rett å galt. 

Lenke til kommentar

 

Riktig å lyve i situasjoner hvor du kan redde liv? Riktig å lyve for å opprettholde et viktig løfte du har gitt?

Lenge siden jeg hadde ex phil, så husker dessverre ikke så mye om pliktetikk og utilitarisme.

Hvis du står fast på oppgaven, er det kanskje lurt å skifte? Du har vel 3 alternativ.

 

Har skrevet en god del på oppgaven allerede, og har kartlagt alt og skrevet 2/3 av oppgaven allerede. 

Det eneste jeg sliter litt med, er å finne på et par situasjoner hvor jeg kan fremvise scenarioer hvor det alltid er galt å lyve. 

 

Utilitarismen mener at det som gir mest lykke for flest mulig, da er det riktig. 

Pliktetikken så er det moralske normer og regler som styrer hva som er rett å galt.

OK. Da er du snart i mål.

 

Utilitarismen som filosofisk retning tillater løgn såfremt det fremmer lykke for flest mulig. Eks.: En gruppe familiemedlemmer sitter tilbake med tapte menn etter en krig. Du har fått i oppdrag å meddele dem tapet. Du vet at disse mennene har begått grusomme gjerninger og som straff ble torturert til døde. Meddeler du dette vil du forårsake mer smerte enn nødvendig for de pårørende (ektefeller, barn, foreldre). Du velger å lyve om situasjonen.

 

Eksempelet ble kanskje litt drastisk? Kanskje det er bedre med noe mer hverdagslig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...