Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 107 som går dårlig


Anbefalte innlegg

Peugeot 107 fra 2007 som har gått rundt 145.000km. Bensin 1,0. Hatt den i 2-3 år, fulgt service så lenge jeg har hatt den. Det er jo en liten motor, så allverdens av krefter har det aldri vært, men på lavt gir og høyt turtall har man alltid hatt futt nok. I det siste syns jeg den har begynt å dra litt dårligere i det siste, jeg kjenner den «daffer ut» litt i oppoverbakker selv når turtall øker, men også at den går dårligere i nedoverbakker. Som om den bremser en anelse på giret. Syns den er en tanke understyrt og litt tyngre på rattet også. Det skal sies jeg er ganske følsom når det kommer til bilen, kjører samme ruta så ofte og kjenner bilen godt på den strekka.

 

Ikke sikkert dette er relevant, men here goes; Kjører 6500-8000km i året. Reim, klosser, skiver, oljeskift, en airbagsensor bytta høst 2015. Vet plugger ble tatt i 2016, minnes at bilen var merkbart kvikkere etter det den gang. Eu-godkjent i fjor etter småplukk som pære og en sensor som måtte byttes. Bytta hjullager og ABS-sensorer fremme i år, de høres fine ut. Det er masse klosser igjen. Står omtrent nye sommerhjul på nå, har sjekka bolter og lufttrykk. Olja er superfin, men skal tas på neste service. Jeg har ikke merket noen ulyder.

 

Noen tanker om hva dette kan skyldes og om det er farlig å kjøre med? Det nærmer seg tid for service i juni, kan det vente til da, eller må jeg prøve å finne et verksted som kan yte SOS-hjelp på fredag?

 

Jeg er midt oppi eksamensperioden og totalt avhengig av bilen daglig, skal også ganske langt avgårde for en eksamen i helga/neste uke. Har ikke noen å låne bil av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i sedsberg ovenfor her... Ellers lurer jeg litt på følgende.

 

Hvordan står det til med lufttrykk i dekka :) Det vil ha all verdens å si på en så liten bil :) Og ikke minst gummitype etc (Rullemotstand)

 

Ellers så taper de jo seg en liten hestekreft i året de bilene, eksosen vil jo ha noe betydning samme med luftfilter og annet små fjas :)

 

Hadde selv et eldre bil, en Toyta Corolla 88 modell, den ble nesten 10 hestekrefter sprekere hver gang jeg skiftet luftfilter :p Hadde bare 90 hestekrefter i utgangspunktet, så da merker man det ekstra fort om man mister noen :) Skal sies det ble kjørt på mye grusveier den tiden...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg skal på skolen igjen i morgen, hadde jeg tenkt, det er typ 5-6km. Er det langt nok til å merke noe på felgene? :p Hjulstilling vet jeg mindre om. Edit: Kan problemer der komme snikende, eller hva slags situasjoner kan skape problemer der? Jeg har riktignok lagt om hjulene selv, men det er noen uker siden nå. Så godt som nye dekk og felger, skinnende rene og i stand. Lagt om etter boka. Har riktig nok ikke dratt til med moment, men som frøken har jeg tenkt at det neppe blir for hardt. Har etterstramma og sjekker jevnlig.

 

Lufttrykket er som det skal i alle 4 dekk, sjekket både før/etter omlegging og nå senest på vei hjem i sted. Kjøpte nye hjul i fjor, så har kjørt på de en sesong tidligere.

 

Kan godt stemme det startet nå etter pollenet eksploderte, mtp filter. Ellers er jo olja og det filteret også forestående. Har merket det de siste dagene nå, siste uka.

Endret av Dataamøbe
Lenke til kommentar

Skjev hjulstilling kan komme snikende. Kan komme av slakk i endeledd fra nrmal slitasje, hvis du har truffet fortauskant eller hull i veien eller hvis låsinga til endeledda har løsna. Sikkert flere grunner også.

 

5-6km burde være nok til å kjenne varme i felgene hvis noe henger. Kjenn på alle og sammenlign.

 

Luftfilter er også som nevnt over noe å sjekke. Koster ikke mye og bør byttes iblandt uansett.

Lenke til kommentar

Kom med tanke på at det kan også være bensinfilter... Slikt kan også komme litt plutselig på :)

 

Om det er motor og effekt er det jo som regel Luftinntak og Drivstoftilførsel som er viktig å tenke på.. Virker motoren litt daff, er det de to tingene man bør sjekke :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet meg på skolen, ikke antydning til varmgang i noen av felgene. Er det da sannsynligvis filter av noe slag som er tett..? Det er ikke bytta noen filter siden service i fjor. Jeg skal avgårde i helga, videre til eksamen i neste uke. En tur på totalt 260km. Kan slikt vente til service når jeg er tilbake, eller bør jeg få tak i verksted i morgen..? 

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg kjente noe slark. Hvordan er det når bremsene henger? Jeg sjekka begge forhjulene, egentlig var begge litt tunge å rulle, kunne høres ut som at noe lå litt innpå skiva, litt svak subbelyd. Litt mer på venstre framhjul enn høyre framhjul. På venstre siden var det også punktvis verre.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig, de er både bredere og lavere profil på enn vinterdekkene, kan godt hende det er derfor jeg syns den er «tyngre» på rattet. Tror nok bremsene skal få smøres opp på neste service, men mekanikeren mente det ikke var noe kritisk galt ihvertfall. Jeg merker jeg mangler siste krafta på motoren selv med AC av, satser på at en service gjør susen.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig, de er både bredere og lavere profil på enn vinterdekkene, kan godt hende det er derfor jeg syns den er «tyngre» på rattet. Tror nok bremsene skal få smøres opp på neste service, men mekanikeren mente det ikke var noe kritisk galt ihvertfall. Jeg merker jeg mangler siste krafta på motoren selv med AC av, satser på at en service gjør susen.

Husker min tid med en gammel bil med knøttemotor - du verden som det gjorde forskjell med en full service og bytte av tennplugger, luftfilter og olje.

 

 

Hvordan kjører du bilen? daukjører du, eller lar du motoren strekke litt på seg innimellom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...