Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med svelget.


Anbefalte innlegg

Mulig overskriften er litt feil, jeg svelger fint, men i det siste sitter maten ganske ofte seg fast rett før den passerer til magesekk, det er ganske langt nede ca. litt over solar plexsus  området. Noen ganger parerer den etter en stund, men andre ganger blir den stående så lenge kroppen gir beskjed om at jeg må kaste opp. Når jeg kaster opp kommer det ikke noe ifra magen. men det som stod fast. 

Det er spesielt noen typer mat som er et større problem en andre, som for eksempel brød, hotdogbrød eller liggende mat som pakker seg når det kommer i kontakt med spytt. 

Jeg har ingen smerter eller andre symptomer. Akkurat som det er flaskehals der nede som ikke var før. Har time hos lege i starten av neste uke, er litt stresset. Kan ligge til at jeg er mann 40 år.

Har søkt litt på nett, kan det være Akalasi? 

 

 



Anonymous poster hash: 0b4bd...510
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditt eget forslag er overhode ikke usannsynlig, selv om det er nok så uvanlig. Heldigvis er prognosen god og det er mange muligheter for god symptomatisk behandling.

 

Et av de mer vanlige årsakene til en slik spiserørsinnsnevring er arrdannelse etter magemunnsforstyrrelse der magesyre lekker ut i spiserøret og skaper betennelse. Men da hadde du merket de symptomene langt tidligere.

Lenke til kommentar

 

Mulig overskriften er litt feil, jeg svelger fint, men i det siste sitter maten ganske ofte seg fast rett før den passerer til magesekk, det er ganske langt nede ca. litt over solar plexsus  området. Noen ganger parerer den etter en stund, men andre ganger blir den stående så lenge kroppen gir beskjed om at jeg må kaste opp. Når jeg kaster opp kommer det ikke noe ifra magen. men det som stod fast. 

 

Det er spesielt noen typer mat som er et større problem en andre, som for eksempel brød, hotdogbrød eller liggende mat som pakker seg når det kommer i kontakt med spytt. 

 

Jeg har ingen smerter eller andre symptomer. Akkurat som det er flaskehals der nede som ikke var før. Har time hos lege i starten av neste uke, er litt stresset. Kan ligge til at jeg er mann 40 år.

 

Har søkt litt på nett, kan det være Akalasi? 

 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

 Har du reflux? Hva slags medisiner tar du? Hoster du?  Tygger du maten godt, før du svelger? Hva med drikke?

Lenke til kommentar

 

 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

 Har du reflux? Hva slags medisiner tar du? Hoster du?  Tygger du maten godt, før du svelger? Hva med drikke?

 

har ikke hatt problemer med reflux, men nå har jeg litt.

Tar ingen medisiner.

Hoster ikke

 

om jeg tygger maten godt,, her er greia. Jeg trakk alle visdomstennene min for 8 måneder siden.  problemet startet litt for kanskje 3-4 måneder siden. Trodde muligens det var knyttet til tygging da. siden  jeg spise mest lett mat i perioden etter tannlegen, men når alt var grodd begynte jeg å spise mer vanlig igjen. Men tviler på det, nå som jeg er ops. på det ,men problemet vedvarer.

 

Har ikke problemer når jeg drikker veske, noen ganger prøver jeg å få maten til å passere ved å drikke, det funker noen ganger, andre ganger blir det selvfølgelig verre siden vesken ikke passerer heller, da kommer det opp med en gang.  

 

Jeg er røyker og har tidligere drukket mye også, også en det usunn mat i perioder. Frykten er spissrørekreft, men håper det er noe mer vanlig. 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

 Har du reflux? Hva slags medisiner tar du? Hoster du?  Tygger du maten godt, før du svelger? Hva med drikke?

 

har ikke hatt problemer med reflux, men nå har jeg litt.

Tar ingen medisiner.

Hoster ikke

 

om jeg tygger maten godt,, her er greia. Jeg trakk alle visdomstennene min for 8 måneder siden.  problemet startet litt for kanskje 3-4 måneder siden. Trodde muligens det var knyttet til tygging da. siden  jeg spise mest lett mat i perioden etter tannlegen, men når alt var grodd begynte jeg å spise mer vanlig igjen. Men tviler på det, nå som jeg er ops. på det ,men problemet vedvarer.

 

Har ikke problemer når jeg drikker veske, noen ganger prøver jeg å få maten til å passere ved å drikke, det funker noen ganger, andre ganger blir det selvfølgelig verre siden vesken ikke passerer heller, da kommer det opp med en gang.  

 

Jeg er røyker og har tidligere drukket mye også, også en det usunn mat i perioder. Frykten er spissrørekreft, men håper det er noe mer vanlig. 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

Ok, spør om medisiner, da noen medisiner kan forårsake problemer i svelgeprosessen.

 

Man kan ha både i den preorale (før mat/drikke kommer inn i munnen, gjelder mest sannsynligvis ikke deg) , orale (når mat/drikke behandles i munnen, gjelder kanskje deg om du ikke tygger maten godt nok?) , faryngeale (når mat/drikke svelges nedover (virker ikke som dette gjelder deg?)  og øsofagaele fasen av svelging. For meg høres det ut som problemet er hovedsakelig den øsofageale fasen, siden du beskriver at maten "setter seg fast" så langt nede og siden du angir noe reflux.  Det kan være flere tilstander det er snakk om, f.eks. spiserørsbrokk, a men det viktigste er at du får "ballen til å rulle" og kommer deg til legen. Å gå med dette i 3-4 mnd er ganske lenge! 

 

Har dette påvirket vekten din? Har du fått i deg mindre mat pga vanskene? Får du i deg næringen du skal? 

 

Tipper du får henvisning til gastroskopi.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

 Har du reflux? Hva slags medisiner tar du? Hoster du?  Tygger du maten godt, før du svelger? Hva med drikke?

 

har ikke hatt problemer med reflux, men nå har jeg litt.

Tar ingen medisiner.

Hoster ikke

 

om jeg tygger maten godt,, her er greia. Jeg trakk alle visdomstennene min for 8 måneder siden.  problemet startet litt for kanskje 3-4 måneder siden. Trodde muligens det var knyttet til tygging da. siden  jeg spise mest lett mat i perioden etter tannlegen, men når alt var grodd begynte jeg å spise mer vanlig igjen. Men tviler på det, nå som jeg er ops. på det ,men problemet vedvarer.

 

Har ikke problemer når jeg drikker veske, noen ganger prøver jeg å få maten til å passere ved å drikke, det funker noen ganger, andre ganger blir det selvfølgelig verre siden vesken ikke passerer heller, da kommer det opp med en gang.  

 

Jeg er røyker og har tidligere drukket mye også, også en det usunn mat i perioder. Frykten er spissrørekreft, men håper det er noe mer vanlig. 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

Ok, spør om medisiner, da noen medisiner kan forårsake problemer i svelgeprosessen.

 

Man kan ha både i den preorale (før mat/drikke kommer inn i munnen, gjelder mest sannsynligvis ikke deg) , orale (når mat/drikke behandles i munnen, gjelder kanskje deg om du ikke tygger maten godt nok?) , faryngeale (når mat/drikke svelges nedover (virker ikke som dette gjelder deg?)  og øsofagaele fasen av svelging. For meg høres det ut som problemet er hovedsakelig den øsofageale fasen, siden du beskriver at maten "setter seg fast" så langt nede og siden du angir noe reflux.  Det kan være flere tilstander det er snakk om, f.eks. spiserørsbrokk, a men det viktigste er at du får "ballen til å rulle" og kommer deg til legen. Å gå med dette i 3-4 mnd er ganske lenge! 

 

Har dette påvirket vekten din? Har du fått i deg mindre mat pga vanskene? Får du i deg næringen du skal? 

 

Tipper du får henvisning til gastroskopi.

 

TS: Ja, jeg vet 3-4 måneder er litt lenge, trodde det kunne vært knyttet til tygging, det har også vært litt varierende hvor plagsomt det er. 

 

Jeg har ingen vekttap, veier det samme som jeg gjorde for 1 år siden.  Har helle ikke smerter bak brystbein, som minsker sjansen for at det er kreft. Er jo litt rart, men håper nesten det er brokk eller noe lignende. 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

 Har du reflux? Hva slags medisiner tar du? Hoster du?  Tygger du maten godt, før du svelger? Hva med drikke?

 

har ikke hatt problemer med reflux, men nå har jeg litt.

Tar ingen medisiner.

Hoster ikke

 

om jeg tygger maten godt,, her er greia. Jeg trakk alle visdomstennene min for 8 måneder siden.  problemet startet litt for kanskje 3-4 måneder siden. Trodde muligens det var knyttet til tygging da. siden  jeg spise mest lett mat i perioden etter tannlegen, men når alt var grodd begynte jeg å spise mer vanlig igjen. Men tviler på det, nå som jeg er ops. på det ,men problemet vedvarer.

 

Har ikke problemer når jeg drikker veske, noen ganger prøver jeg å få maten til å passere ved å drikke, det funker noen ganger, andre ganger blir det selvfølgelig verre siden vesken ikke passerer heller, da kommer det opp med en gang.  

 

Jeg er røyker og har tidligere drukket mye også, også en det usunn mat i perioder. Frykten er spissrørekreft, men håper det er noe mer vanlig. 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

Ok, spør om medisiner, da noen medisiner kan forårsake problemer i svelgeprosessen.

 

Man kan ha både i den preorale (før mat/drikke kommer inn i munnen, gjelder mest sannsynligvis ikke deg) , orale (når mat/drikke behandles i munnen, gjelder kanskje deg om du ikke tygger maten godt nok?) , faryngeale (når mat/drikke svelges nedover (virker ikke som dette gjelder deg?)  og øsofagaele fasen av svelging. For meg høres det ut som problemet er hovedsakelig den øsofageale fasen, siden du beskriver at maten "setter seg fast" så langt nede og siden du angir noe reflux.  Det kan være flere tilstander det er snakk om, f.eks. spiserørsbrokk, a men det viktigste er at du får "ballen til å rulle" og kommer deg til legen. Å gå med dette i 3-4 mnd er ganske lenge! 

 

Har dette påvirket vekten din? Har du fått i deg mindre mat pga vanskene? Får du i deg næringen du skal? 

 

Tipper du får henvisning til gastroskopi.

 

TS: Ja, jeg vet 3-4 måneder er litt lenge, trodde det kunne vært knyttet til tygging, det har også vært litt varierende hvor plagsomt det er. 

 

Jeg har ingen vekttap, veier det samme som jeg gjorde for 1 år siden.  Har helle ikke smerter bak brystbein, som minsker sjansen for at det er kreft. Er jo litt rart, men håper nesten det er brokk eller noe lignende. 

 

Anonymous poster hash: 0b4bd...510

 

Jeg skjønner veldig at du håper det.  

Okey, godt at du ikke mister vekten din, eller har fått mangelsykdom. Da får du i deg den næringen du skal i alle fall. 

Husk at ved spiserørsbetennelse, kan det i alvorlige tilfeller utvikle seg til spiserørskreft så det det gjør det så viktig å komme til legen og starte behandling for spiserørsbetennelsen. Spiserørsbetennelse har gode prognose dersom det behandles, og man kan bli helt frisk av det. Noen må kanskje gå på medisiner for å holde betennelsen over lengre perioder. 

 

Prøv forresten å unngå å bøye deg for mye framover med kroppen, passe litt på kostholdet, ha hodet hevet når du sover og unngå stramme klær rundt magen, for forebygge refluksplagene. 

 

Godt du kommer deg til legen. Håper å høre hvordan det har gått:) Krysser fingrene for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

TS: Er stresset :/ 

 

Tok blodprøver, og lege bad om analyse av avføring. Satt meg også på Zantac 150mg. Er også henvist til gastroskopi, håper jeg bare har en god lege som vil være sikker.  Blir syk av å være syk. Man tenker jo det verste.

 

Anonymous poster hash: [acronymIn=Full hash: 0b4bd9ca84b1390f2e5c7d250ba96510] 0b4bd...510 [/acronym]

 

Jeg skjønner. Ingvard Wilhemsens bok "kongen anbefaler- holdninger til folket" kan fin å lese på mens du venter på gastroskopi og blodprøvesvar. Boken finnes helt sikkert på biblioteket :) 

Du har i alle fall gjort det riktige nå, nemlig å komme deg til legen og få undersøkt, så i mellomtiden finn på litt forskjellig gøy, sånn at du ikke sitter for mye hjemme og bekymrer deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...