Gå til innhold

Samme skrivebord og filer på flere maskiner. Active directory?


Anbefalte innlegg

Active directory er noe jeg aldri har satt meg inn i, men ønsker å lære mer om muligheter som finnes. 

 

Har en server kjørende med en i7 2600k, 16gb ram, 5 x 500gb disker og windows server 2012 R2. 

Målet mitt er å kunne logge på, og ha alle filer / programmer klart med en gang, fra flere maskiner, gjerne også eksternt utenfor huset. 

 

På skolen var det slik at du kunne logge på din bruker fra hvilken som helst pc, og ha alle dine filer og programmer / spill tilgjengelig. Første gang du logget på tok det noe tid før alt fungerte optimalt(synkronisering?), men etter det var det aldri noe problem. Du får lokal ytelse fra maskinen du bruker i f.eks spill.

 

Er dette noe som er kurrant å få til i hjemmet også? Eller er det bare tull å sette seg ned å holde på med ? Har aldri brukt active directory før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel standard terminalserver (Microsoft RDS) og du kan fint få det til hjemme, også med ekstern tilgang.

Derimot vil det ikke være noe gunstig å spille på det...

 

Men du kan logge på maskinen lokalt uten nett også, så synkroniserer den mot serveren når den får nett. Når du ikke har nett, har du alle filer osv tilgjengelig lokalt også. 

 

Tror ikke dette har noe med RDS å gjøre. Men dette er utenfor hva jeg kan, så skal ikke være påståelig. 

Lenke til kommentar

Det du snakker om er som sagt roaming profiles, noe som benyttes i alle større enterprisemiljø. Det er ikke optimalt i et lite hjemmemiljø med mye forskjellig maskinvare, og installert software på en maskin følger ikke automatisk med til neste.

 

En bedre løsning privat er å knytte maskinene til din microsoft-konto (outlook, hotmail, live) og synce desktop vha Microsoft sine skytjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...