Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette en 3'er?


Anbefalte innlegg

Dette er en tekst som jeg skrev når vi hadde halvdag i Engelsk. Oppgaven var å skrive om et sosialt problem. Jeg er veldig usikker på om dette var en bra tekst eller ikke.. Jeg ligger normalt på 3'eren å lurer på om dette er en klar 3'er eller mindre eller mer? Vet at det sikkert ikke er lærere her, men trenger bare en objektiv mening.. Takk for svar! :D

 

Is stress a problem for young people?

 

In this text, I am going to discuss a social problem that young people face every day, which is stress. I am first going to talk about where, how and from whom stress can appear. Then I will talk about what the result of stress potentially can be, and how it can affect our mental health. At last I will discuss how we possibly can prevent stress and protect our mental health. Is stress really a big problem for young individuals?

 

Pressure and expectations are the main source to stress. We experience press in a daily basis. Our parents give us press by the expectations they have, such as getting good grades at school or be home precisely at 10pm. On the other hand, parents just want their kids to get excellent and succeed. The teachers give us weekly tasks and written assignment that makes its own version of pressure. Together, each one of those could result in stress. In modern society, having the right body or clothes is essential for having a good life, so it’s said. There are magazine articles and self-help books about what to wear, what to say, how to behave and who to be friends with. This does put pressure on young boys and girls, it makes them feel worthless if they do not dress or behave like everyone else. Therefore, young people today experience pressure at every corner, in every setting.

 

Stress can result in a numerous of things, for instance problems with mental health. Our mental health is extremely important, it controls how we think, how we feel and how we behave. Therefore, it is important to take care of it. Australians aged 16-24 are living with a mental disorder and one in three experiences moderate to high levels of psychological distress. These mental disorders are actually a result of long time dealing with for example stress. Mental disorders are more common when you experience stress for a long time. However, in short times it can result in things such as concentration problems or exhaustion. These smaller results are actually worse than they sound. Imagine yourself having 3 written assignments next week, plus homework on two of the days. Added up with only four to five hours sleep every night. When you think of it likes this, every result of stress is tough to handle.

 

We can try to avoid stress and protect our mental health. One thing is to try to avoid setting yourself in a stressful situation. For instance, if your teacher asks you to perform a speech in front of the whole school, say no. If you already are insecure when it comes to performing in front of a big crowd, do not put yourself in that position. Countless of young students takes more tasks then they can handle up upon their self. Another thing that perhaps would help more, is to talk to you parents and teachers and ask them to lower down their expectations. If no one expect something, you do not have anything to lose. On the other hand, it is what makes us pressure ourselves to get better. The answer is to find the right balance between too low and too high expectations.

 

Based on the result I have gotten out in this text, stress is a problem for young individuals. Stress can result in numerous of things, such as mental problems. It is also clear that there are many factors in our everyday life that are the source of the stress we get. The truth is that it is hard to prevent stress because all of that things such as magazines puts up in our heads. However, there are some few things you can try to do. The key is to find the right balance when it comes to expectation. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at engelsk ikke kun er rettskriving. Avhengig hvor høyt opp du er i skolesystemet så spiller innholdet en større og større rolle for karakteren også. Nettopp fordi at forventningene er ikke kun at en skal kunne skrive engelsk, men også ha kunnskap, kulturforståelse osv som er viktig for avansert kunnskap om et språk.

 

Det du gjør i teksten her er noe du ikke bør gjøre. Eksempelvis med setningen:

"Pressure and expectations are the main source to stress."

 

Stress er ikke eksakt vitenskap. Du kan ikke skrive en så enkel og bastant setning om temaet. Hva som er årsaken til stress er noe folk tar doktorgrad i. Det er heller ikke din oppgave å finne ut hva som er årsaken til stress.

 

Når du starter med "is stress a problem for young people?" så bør du svare dette utifra egne tanker og refleksjoner. Altså hva tenker du er den største årsaken til stress. Hvor tror du folk få stress fra? Gjerne komme med observasjoner eller kilder fra andre steder for å bekrefte dine syn. I teksten din nå så skriver du din egen mening, men som fakta.

 

Du har heller ikke avgrenset dette. Hvis du snakker om folk som er unge, hvorfor snakker du om foreldre, karakterer ol? Du kan regnes som ung så lenge du er under 30. BSU er opptil 33 år. Så om du tenker utifra elever, så skriv elever. Hvis du mener unge generelt, så ikke ta med skole da alle som er unge ikke går på skole.

 

Og hvilket land dette gjelder er også viktig. Du kan f.eks ikke snakke om hvordan det er i Norge, for så å bringe inn tall fra Australia eksempelvis. Så snakker du om forhold i Norge eller Australia? Folk over hele verden er ikke like, forskjellene er store. Tall fra Australia kan ikke benyttes til å forklare norske forhold. Så vær klar slik at leseren vet nøyaktig hvilken gruppe du skriver om. Slik teksten står nå er dette rimelig uklart.

 

 

 

Og en siste ting som jeg ser går igjen en del i teksten din er at du virker å skrive engelsk på en norsk måte. La meg gi et eksempel:

"One thing is to try to avoid setting yourself in a stressful situation. "

En ting er å prøve å unngå å sette seg selv i en stressende situasjon. Det er  nok det du tenkte på norsk at du ønsket å skrive.

 

One thing is trying to avoid putting yourself in a stessful situation.

 

Både det å bruke -ing form for verb istedenfor to og putting istedenfor setting ville gjort denne setningen mye mer naturlig. Slik det er nå så ser lærerne veldig klart at dette er oversatt fra norsk og ikke naturlig engelsk setningsstruktur. Det er nok vanskelig å få høyere karakterer om teksten har norsk setningsstruktur. 

 

 

Og igjen på slutten der du snakker om hvordan du kan unngå stress. Igjen, ikke gjør det. Folk studerer dette før de jobber med det. Du vet ikke hva som fungerer. Derfor må du presentere egne meninger for hva du tror vil fungere. Det å si nei til en tale er eksempelvis ingen måte å unngå stress. Noen liker det. Noen gjør ikke. Men en ting er sikkert. Du kan ikke bare gjemme deg for stress. Folk går på kurs for å takle stress når de må snakke foran folk, fordi det er bare noe som vil skje. Du kan gjemme deg for det som barn, men ikke som voksen. Om du tenker lengre enn din nåværende livssituasjon vil også teksten bli mer reflektert. Og det vil telle veldig positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at engelsk ikke kun er rettskriving. Avhengig hvor høyt opp du er i skolesystemet så spiller innholdet en større og større rolle for karakteren også. Nettopp fordi at forventningene er ikke kun at en skal kunne skrive engelsk, men også ha kunnskap, kulturforståelse osv som er viktig for avansert kunnskap om et språk.

 

Det du gjør i teksten her er noe du ikke bør gjøre. Eksempelvis med setningen:

"Pressure and expectations are the main source to stress."

 

Stress er ikke eksakt vitenskap. Du kan ikke skrive en så enkel og bastant setning om temaet. Hva som er årsaken til stress er noe folk tar doktorgrad i. Det er heller ikke din oppgave å finne ut hva som er årsaken til stress.

 

Når du starter med "is stress a problem for young people?" så bør du svare dette utifra egne tanker og refleksjoner. Altså hva tenker du er den største årsaken til stress. Hvor tror du folk få stress fra? Gjerne komme med observasjoner eller kilder fra andre steder for å bekrefte dine syn. I teksten din nå så skriver du din egen mening, men som fakta.

 

Du har heller ikke avgrenset dette. Hvis du snakker om folk som er unge, hvorfor snakker du om foreldre, karakterer ol? Du kan regnes som ung så lenge du er under 30. BSU er opptil 33 år. Så om du tenker utifra elever, så skriv elever. Hvis du mener unge generelt, så ikke ta med skole da alle som er unge ikke går på skole.

 

Og hvilket land dette gjelder er også viktig. Du kan f.eks ikke snakke om hvordan det er i Norge, for så å bringe inn tall fra Australia eksempelvis. Så snakker du om forhold i Norge eller Australia? Folk over hele verden er ikke like, forskjellene er store. Tall fra Australia kan ikke benyttes til å forklare norske forhold. Så vær klar slik at leseren vet nøyaktig hvilken gruppe du skriver om. Slik teksten står nå er dette rimelig uklart.

 

 

 

Og en siste ting som jeg ser går igjen en del i teksten din er at du virker å skrive engelsk på en norsk måte. La meg gi et eksempel:

"One thing is to try to avoid setting yourself in a stressful situation. "

En ting er å prøve å unngå å sette seg selv i en stressende situasjon. Det er  nok det du tenkte på norsk at du ønsket å skrive.

 

One thing is trying to avoid putting yourself in a stessful situation.

 

Både det å bruke -ing form for verb istedenfor to og putting istedenfor setting ville gjort denne setningen mye mer naturlig. Slik det er nå så ser lærerne veldig klart at dette er oversatt fra norsk og ikke naturlig engelsk setningsstruktur. Det er nok vanskelig å få høyere karakterer om teksten har norsk setningsstruktur. 

 

 

Og igjen på slutten der du snakker om hvordan du kan unngå stress. Igjen, ikke gjør det. Folk studerer dette før de jobber med det. Du vet ikke hva som fungerer. Derfor må du presentere egne meninger for hva du tror vil fungere. Det å si nei til en tale er eksempelvis ingen måte å unngå stress. Noen liker det. Noen gjør ikke. Men en ting er sikkert. Du kan ikke bare gjemme deg for stress. Folk går på kurs for å takle stress når de må snakke foran folk, fordi det er bare noe som vil skje. Du kan gjemme deg for det som barn, men ikke som voksen. Om du tenker lengre enn din nåværende livssituasjon vil også teksten bli mer reflektert. Og det vil telle veldig positivt.

Når jeg leser tilbakemeldingene dine så er jeg utrolig enig. Jeg ser godt hva du mener! Tusentakk for en konstruktiv tilbakemelding, og for at du tar deg tid til å lese igjennom. denne skal jeg ta med meg

Endret av 01haamar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en del å pirke på språklig, og av det som ikke er direkte feil, så er det en del som høres veldig "norskt" ut. Som noen andre har påpekt er innholdet litt "lett" også.

 

Stress can result in a numerous of things, for instance problems with mental health. Our mental health is extremely important, it controls how we think, how we feel and how we behave. Therefore, it is important to take care of it. Australians aged 16-24 are living with a mental disorder and one in three experiences moderate to high levels of psychological distress. These mental disorders are actually a result of long time dealing with for example stress. Mental disorders are more common when you experience stress for a long time. However, in short times it can result in things such as concentration problems or exhaustion. These smaller results are actually worse than they sound. Imagine yourself having 3 written assignments next week, plus homework on two of the days. Added up with only four to five hours sleep every night. When you think of it likes this, every result of stress is tough to handle.

 

 

"a numerous of things" kan man jo ikke skrive, det må bli enten "numerous" eller "a number of", og i stedet for "things" bør du skrive noe som "issues" eller "problems" eller hva du nå vil frem til. Setningen "Therefore, it is..." er litt fy-fy. En setning som starter med "derfor"? Neste setning starter med "Australians aged 16-24 are living with a mental disorder". Alle australiere mellom 16-24?

 

"These smaller results are..."

"Added up with only .."

"When you think of it likeS this .."

 

Det mangler generelt litt flyt i språket, og så er innholdet litt svakt her og der. Og så har du småfeil med å bruke "source TO stress" i stedet for "source OF stress" og litt slikt nips.

 

Hvis du vil bli god å skrive på engelsk, og kan skrive gode ting på norsk, så er det å lese bøker uvurderlig for å få "flyt" og luke ut feil.

 

Avslutningen er også litt snodig

 

The truth is that it is hard to prevent stress because all of that things such as magazines puts up in our heads. However, there are some few things you can try to do. The key is to find the right balance when it comes to expectation

 

Det ble litt kritikk her. Hva fikk du i engelsk på u-skole? Hva fikk du i norsk?

 

Jeg tror du kan komme langt med å korrekturlese deg selv. Gjør ikke word slikt automatisk? 

 

We experience press -> We experience pressure

Pressure and expectations are the main source to stress -> main sources, og "leading to" blir bedre enn bare "to"

 

Lykke til videre, og som sagt; hvis du ser disse tingene nå, så tror jeg du kan hoppe oppe en karakter bare ved å lese gjennom en ekstra gang....

Lenke til kommentar

Når jeg leser tilbakemeldingene dine så ser jeg meg veldig enig.. Når jeg nå leser teksten en gang til popper det bare opp feil og ting jeg kunne skrevet annerledes.. synd dette var siste tekst for vidergående ville gjerne skrevet en ny der jeg ser på slike feil som du påpekte! Tusentakk for at du går igjennom teksten slik som du gjør og viser meg konkrete eksempler! Jeg fikk forresten 5 i engelsk på U-skolen (90% på grunn av for snill lærer som lærte oss 0) og på vgs får jeg 5-6 i norsk skriftlig. Men i norsk føler jeg at det er noe helt annet med tanke på at vi bare skriver analyser og saktekster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...