Gå til innhold

Hva har jeg gjort galt?

Straydog

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Maskinen min slår seg av av seg selv. Dette skjer når jeg prøver å spille spill.

Hovedkort: AOpen AK79D-400VN

Minne: TwinMOS DDR 512MB PC3200

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB

CPU: AMD Athlon XP 3000

Dette er da i grove trekk specs'a mine.

Jeg kjører windows XP og benytter også kun windows drivere til komponentene mine, bortsett fra brikkesettet og LAN/USB2.0-drivere til hovedkortet som jeg brukte drivere som fulgte med hovedkortet.

Først så klokket jeg PC'en til 2,2ghz, men ettersom ting ikke virket så valgte jeg "optimized settings". Da begynte ting å virke greit, men det som skjer i enkelte spill, er at maskinen helt uten videre restarter.

Jeg har formatert HD flere ganger, og lagt inn XP på nytt....

Noen som har noen formening om hva det kan være?

Endret av Straydog
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg antok at det var OC'n som gjorde det. Men nå kjører jeg under optimized settings og mange av de spillene som ikke virka i det hele tatt virker så det har jo hjulpet litt, men den den restarter av seg selv fremdeles.....

Hvordan "slakker jeg ned" timinga på ram'en da??

Skrevet
Pleier ikke maskinen å restarte seg selv når den blir for varm ?

Jo, det var jo det jeg regnet med, og derfor tok jeg bort OC'n.. og valgte optimized settings.... nå er CPU'n på standard hz....

Skrevet

Men det var noe rart som skjedde:

Sist jeg reinnstallerte maskinen la jeg inn driverne for skjermkortet (fulgte med på en CD sammen med skjermkortet) før lydkortet (som jeg installerte med CD som fulgte med Hovedkortet).

Men så fjerna jeg lydkortdriverne og da forsvant skjermkortet.

Så la jeg inn lydkortdriverne på nytt og da kom skjermkortet tilbake.

Det høres jo mistenkelig ut.

I og med at lydkortet er integrert på hovedkortet så burde jeg kanskje ha lagt det inn først og så skjermkortet. Kan virke som om det er en korrupt connection der et sted.

Skrevet

hadde en del IRQ konflikter før jeg oppgraderte.. kan det være en IRQ-konflikt ?

husker at lydkortet kunne bare stå i en spesiell pci-port hvis ikke gikk alt til ******

Skrevet

Hva med å deaktivere lydkortet? Det kan garantert gjøres i Bios. For å være helt på den sikre siden kan du gjøre det, så reinstalere maskinen. Om den da ikke har problemer så kan du sette i et PCI lydkort og se om det funker bedre da.

Skrevet
Hva med å deaktivere lydkortet? Det kan garantert gjøres i Bios. For å være helt på den sikre siden kan du gjøre det, så reinstalere maskinen. Om den da ikke har problemer så kan du sette i et PCI lydkort og se om det funker bedre da.

Sant nok.... har ikke pc'n her, så jeg kan teste det senere...

Skrevet

Jeg har som sagt denne prosessoren;

AMD Athlon XP 3000+ 2.18GHz, Socket A

Jeg har valgt "setup defaults" i BIOS, og dersom jeg går i systemegenskapene i Windows nå, så står det at det er en 1,7ghz CPU!!

WTF?? Klokker BIOS ned prosessoren fra standard 2,18ghz til 1,7ghz?? Eller har jeg mottatt feil CPU??

Skrevet
Jeg har som sagt denne prosessoren;

AMD Athlon XP 3000+ 2.18GHz, Socket A

Jeg har valgt "setup defaults" i BIOS, og dersom jeg går i systemegenskapene i Windows nå, så står det at det er en 1,7ghz CPU!!

WTF?? Klokker BIOS ned prosessoren fra standard 2,18ghz til 1,7ghz?? Eller har jeg mottatt feil CPU??

Neida, ikke feil CPU. Når du setter Bios til default så setter du også ned FSB'n. Sett den til 166 igjen så er du igang :thumbup:

Skrevet

Jeg har fått høre at skjermkortet mitt (Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB) har en tendens å krangle med en del spill? Noen som har noen synspunkter rundt dette?

Kan denne "kranglingen" føre til at maskinen restarter???

Skrevet

Får du noen feilmeldinger? Blåskjermer?

Får du ting som FAULT_IN_NONPAGED_AREA eller IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan det være minnet ditt som er trasig.

Anbefaler da at du tester minnebrikkene hver for seg med f.eks. Memtest www.memtest86.com

Skrevet

Vel, asus kortet ditt å twinmos er ikke den beste kombinasjonen.

Vet av en del med akkurat samme problem, så ville først ha sjekket med annen type ram.

For hvis du underklokker (133mhz på ram'en), blir pc'en stabil igjen regner jeg med.

Så sjekk det iallefall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...