Gå til innhold

Ringe etter søknad om læreplass


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nå snart ferdig med vg3 dataelektronikerfager og har lyst til å bli lærling og har begynt å sende søknader. Jeg sende en søknad for ca 2 uker siden og har enda ikke fått svar. (sendte via mail). Da har jeg hørt at man burde ringe. Jeg har navn og kontaktinfo osv, men hva bure man si? 

 

"Hei jeg heter.... og har tidligere sendt inn en søknad om læreplass og lurer på om dere har sett den?"

 

Noe i den duren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I korte trekk ja. Spør om de har mottatt søknaden og hva som eventuelt er status for øyeblikket. Vær høflig og vis interesse, that's it :)

 

Selvfølgelig har de mottatt søknaden, hvis ikke så kan trådstarter enkelt undersøke det selv. Å spørre om at de har "mottatt søknaden", når du vet at du har sendt søknaden til riktig epost adresse og at du vet at de har mottatt søknaden, er et dumt spørsmål.

 

 

På en annen side, hvis du ikke har hørt noe så er de egentlig ikke interessert i deg.

Etter 2 uker? Nå må du gi deg.

 

De er nok rask med å gi deg en tilbakemelding på at de har registrert søknaden din, dersom du er en interessant kandidat.

 

Er de passiv og gir ingen svar på mottatt søknad, ingen innkallelse til jobbintervju, ingenting. Da er de egentlig ikke interessert. Bang ferdig.

 

For all del, kjør på å mase på de det og rapporter i denne tråden innen 24.05.2018. Jeg vedder på at du fikk ikke jobben:)

 

Dette innlegget vil bli sitert med kommentaren "Der ser du, du fikk ikke jobben", den 24.05.2018.

Lenke til kommentar

 

I korte trekk ja. Spør om de har mottatt søknaden og hva som eventuelt er status for øyeblikket. Vær høflig og vis interesse, that's it :)

 

Selvfølgelig har de mottatt søknaden, hvis ikke så kan trådstarter enkelt undersøke det selv. Å spørre om at de har "mottatt søknaden", når du vet at du har sendt søknaden til riktig epost adresse og at du vet at de har mottatt søknaden, er et dumt spørsmål.

Som regel så snakker vi ikke om bokstavelig talt, selv om det kan skje at e-posten f.eks havner i et overivrig spamfilter. Det handler om å vise interesse.

 

 

De er nok rask med å gi deg en tilbakemelding på at de har registrert søknaden din, dersom du er en interessant kandidat.

 

Er de passiv og gir ingen svar på mottatt søknad, ingen innkallelse til jobbintervju, ingenting. Da er de egentlig ikke interessert. Bang ferdig.

 

For all del, kjør på å mase på de det og rapporter i denne tråden innen 24.05.2018. Jeg vedder på at du fikk ikke jobben:)

 

Dette innlegget vil bli sitert med kommentaren "Der ser du, du fikk ikke jobben", den 24.05.2018.

 

Du har ikke mye erfaring med arbeidslivet skjønner jeg.

Det ble utlyst en stilling der jeg jobber nå nylig, det kom hundrevis av søknader. Alle de søknadene må gjennomgås og svares på, det er ikke noe som gjøres ved en håndvending.

Det er selvsagt lett å sette opp en automatisk svarløsning, men at du får en "søknad er mottatt" sier jo ingenting hvorvidt de er interessert i deg eller ikke. Tro meg, det er mye rot i personalavdelinger rundt omkring, for ikke å snakke om håndverker sektoren som det er snakk om her. De er ikke kjent for å kommunisere spesielt bra med noen som helst.

 

Der jeg jobbet før glemte de stadig vekk og gi beskjed til søkere om det ene og det andre, det var vanlig å bli kontaktet av søkere.

 

Det handler ikke om å mase, men å vise interesse. Det er utelukkende positivt å ta en høflig telefon til en mulig arbeidsgiver, det viser at du er interessert i akkurat dem.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke mye erfaring med arbeidslivet skjønner jeg.

Det ble utlyst en stilling der jeg jobber nå nylig, det kom hundrevis av søknader. Alle de søknadene må gjennomgås og svares på, det er ikke noe som gjøres ved en håndvending.

Du vet lite eller ingenting om mitt arbeidsliv til å kunne trekke en slik konklusjon.

 

Mine observasjoner er blant annet når jeg har søkt jobb, så har jeg fått umiddelbar respons, og innkalling til jobbintervju like etter respons. Og jeg fikk jobben på selve jobbintervjuet.

 

Andre ganger har jeg vært borti at du hører aldri en dritt.

 

Det er selvsagt lett å sette opp en automatisk svarløsning, men at du får en "søknad er mottatt" sier jo ingenting hvorvidt de er interessert i deg eller ikke. Tro meg, det er mye rot i personalavdelinger rundt omkring, for ikke å snakke om håndverker sektoren som det er snakk om her. De er ikke kjent for å kommunisere spesielt bra med noen som helst.

 

Det er feil. Det er ikke snakk om håndverker sektoren her, her snakker vi om data. En dataelektroniker driver med for eksempel montering av servere og arbeidsstasjoner. Jeg er faktisk i en unik posisjon til å uttale meg her, jeg søkte læreplass hos Nextron i Oslo, jeg fikk umiddelbart svar, og like etter en innkalling til jobbintervju, noe som jeg deltok på, men jeg fikk ikke jobben på jobbintervjuet, og da forsto jeg at de ikke kom til å ansette meg. Etter jobbintervjuet så hørte jeg aldri noe igjen fra dem.

 

Der jeg jobbet før glemte de stadig vekk og gi beskjed til søkere om det ene og det andre, det var vanlig å bli kontaktet av søkere.

 

Det handler ikke om å mase, men å vise interesse. Det er utelukkende positivt å ta en høflig telefon til en mulig arbeidsgiver, det viser at du er interessert i akkurat dem.

Mulig noen foretrekker mas fra uinteressante jobbsøkere. Husker engang jeg skulle levere inn en sånn åpen søknad hos Platekompaniet, men da ble jeg avvist og ble henvist til nettsiden når de eventuelt skulle utlyse stillinger. Denne dagliglederen var lei av sånn mas var mitt inntrykk der.

 

Så igjen, det kommer helt an på bedriften og bransje, noen bedrifter mottar mange søkere, mens andre mottar få søkere.

 

Noen har simpelt ikke tid til å behandle alle søknadene og gi avslag til hver enkelt søkere. Det finnes personer som har sendt ut hundrevis av søknader, og de hører ingenting.

 

Mitt råd er følgende:

 

1) Hvis du ikke hører noe på over 14 dager, da er de mest sannsynlig ikke interessert i deg.

2) Får du ikke jobben på intervjuet, så har de mest sannsynlig mistet interessen i deg.

3) Hører du ikke noe etter jobbintervjuet, da skal du automatisk anta at du fikk avslag, og bare gå videre.

 

Ikke kast bort tiden på å mase på bedrifter som ikke svarer, eller på bedrifter som ikke gir fra seg lyd etter jobbintervjuet. Ja "tiden" er et nøkkelord her, og den forteller jobbsøkeren mye om interessen til arbeidsgiver. Det er veldig avhengig om det er snakk om en utlyst stilling med søknadsfrist eller om det er en åpen søknad. Selvfølgelig er tidsrommet mye større på en åpen søknad, da kan det være at du hører fra dem om flere måneder, fordi de plutselig trenger folk.

 

Mitt råd er at du går videre. Hvis du vil virkelig vise at du er interessert så kan du først begynne med å kontakte bedriften på telefon, deretter sende søknad på epost, eller å levere den fysisk, etter telefonsamtalen noe som er det aller beste, for da får de sett deg.

 

Men da får du ikke noe svar på at "søknaden er registrert", da må du nesten vente til du blir innkalt til jobbintervju. Har ikke du hørt noe etter 14 dager når søknadsfristen er gått ut på en utlyst stilling, da går du bare videre.

Lenke til kommentar

 

Det er feil. Det er ikke snakk om håndverker sektoren her, her snakker vi om data. En dataelektroniker driver med for eksempel montering av servere og arbeidsstasjoner. Jeg er faktisk i en unik posisjon til å uttale meg her, jeg søkte læreplass hos Nextron i Oslo, jeg fikk umiddelbart svar, og like etter en innkalling til jobbintervju, noe som jeg deltok på, men jeg fikk ikke jobben på jobbintervjuet, og da forsto jeg at de ikke kom til å ansette meg. Etter jobbintervjuet så hørte jeg aldri noe igjen fra dem.

My bad, jeg leste feil.

 

 

Du har ikke mye erfaring med arbeidslivet skjønner jeg.

Det ble utlyst en stilling der jeg jobber nå nylig, det kom hundrevis av søknader. Alle de søknadene må gjennomgås og svares på, det er ikke noe som gjøres ved en håndvending.

Du vet lite eller ingenting om mitt arbeidsliv til å kunne trekke en slik konklusjon.

 

Mine observasjoner er blant annet når jeg har søkt jobb, så har jeg fått umiddelbar respons, og innkalling til jobbintervju like etter respons. Og jeg fikk jobben på selve jobbintervjuet.

 

Andre ganger har jeg vært borti at du hører aldri en dritt.

Kan ikke ha vært mange søkere hvis du fikk jobben på selve jobbintervjuet. I noen bransjer, spesielt de som tilbyr mange deltidsstillinger, er nok det mer vanlig ja, de trenger folk raskt og tar den første og beste de kan få.

 

 

Mulig noen foretrekker mas fra uinteressante jobbsøkere. Husker engang jeg skulle levere inn en sånn åpen søknad hos Platekompaniet, men da ble jeg avvist og ble henvist til nettsiden når de eventuelt skulle utlyse stillinger. Denne dagliglederen var lei av sånn mas var mitt inntrykk der.

 
Så igjen, det kommer helt an på bedriften og bransje, noen bedrifter mottar mange søkere, mens andre mottar få søkere.
 
Noen har simpelt ikke tid til å behandle alle søknadene og gi avslag til hver enkelt søkere. Det finnes personer som har sendt ut hundrevis av søknader, og de hører ingenting.

Etter 2 uker så er det ikke mas. Med mindre du er utdannet kokk og søker på en programmerer stilling(jeg har faktisk sett lignende tilfeller), og søknaden kan umiddelbart legges i bunnen av bunken, så er ikke det mas å vise interesse.

Åpen søknad? Ja, selvsagt, jeg skjønner veldig godt at de blir lei slikt ja. Men det er noe annet enn å sende inn en søknad på en utlyst stilling. I dette tilfellet, en lærlingplass. Selv om det er mulig å sende en åpen søknad i et slikt tilfelle, så må slike bedrifter være godkjent av fylkeskommunen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...