Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

refelksjonsnotat vernepleie


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal skrive et refleksjonsnotat fra praksis der jeg skal ta utgangspunkt i et læringsutbytte og reflektere rundt dette. Skal være en sitvasjonsbeskrivelse i innledningen et læringsutbytte og et spørsmål jeg danner meg ut fra læringsutbytte som jeg skal reflektere over i teksten + trekke inn sitvasjon fra sirvasjonsbeskrivelsen


  


Har skrevet dette til nå  


 


Hanne er utviklingshemmet og bor på sykehjem. Hun er en eldre dame med flere diagnoser blant annet moderat utviklingshemming, hørseltap og epilepsi. Den siste tiden har hun hatt dårlig matlyst og vært mer opptatt av å bli fort ferdig for å sette seg ned å strikke. En kveld når hun sitter med bordet for å spise kveldsmat blir hun veldig fort ferdig og røyser seg for å gå fra bordet. En av de ansatte "Berit" ser dette og sier til henne "nå må du spise litt mer" i en bestemt tone. Hanne overser dette tar etter rullatoren for å gå vekk fra spisestuen. "Sett deg ned det blir lenge til frokost i morgen". "Nei " sier Hanne og rister på hodet.  Berit går bort til henne og tar henne på skulderen og sier med en bestemt og kvass stemme "NÅ SETTER DU DEG NED Å SPISER, DET BLIR IKKE NOE MAT FØR I MORGEN". Hanne begynner å blinke med øynene og skjelve. Hun går inn i et epileptisk anfall. Anfallet varer bare 2 minutter. Etter dette vil hun legge seg og hun får hjelp fra en annen i personalgruppen for å stelle seg for kvelden.


 


Læringsutbytte: Forstå betydningen av likeverdig kommunikasjon og samspill preget av respekt og empati, samt beskrive hvordan etablere dette


 


Spørsmål 1: Hvordan kan man kommunisere et ønske om at tjenestemottaker skal spise, men samtidig ivareta deres selvbestemmelse dersom de motsetter seg. 


 


Spørsmål 2Hvordan ivareta Hanne rett til selvbestemmelse og samtidig som vi ivaretar omsorgsplikten inkludert ansvaret for hennes helse? 


 


 Vet ikke helt om jeg skal velge spørsmål 1 eller 2. skal kun være et spørsmål. og litt hjelp til hva jeg kan trekke inn reflektere rundt. Lurer også på om å gi noen mat er helsehjelp og om det står i noen lover om omsorgsplikten?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike oppgaver er ment for at du selv skal reflektere over det du har opplevd. Fins ikke noe fasitsvar, bare sørg for å begrunne tankene dine og gi spesifikke eksempler fra praksisen (for eksempel: "Jeg mener at pasienter i høyest mulig grad selv skal kunne bestemme over sin hverdag", og så trekke inn eksempelet med Berit som håndterte Hanne på en dårlig og respektløs måte.)

 

Men dette skal være dine tanker, ikke våre. Hensikten med refleksjonsnotater er nettopp at du selv skal reflektere. Ingen fasit.

Endret av Vulpes Vulpes
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å reflektere ut ifra fireprinsippsetikken, i denne casen. Fireprinsippsetikken kan gi et godt grunnlag for å systematisere refleksjoner, hvor selvbestemmelse (autonomi) er et av dem, i tillegg til non-malifience (ikke-skade), benefience (velgjørenhet) og justice (rettferdighet). Her kan du knytte empati og respekt fra læringsutbytte opp mot fireprinsippsetikken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...