Gå til innhold

TEST: Acer Predator X34 P


Anbefalte innlegg

34" og 35" er stort som nær-skjerm og tar veldig mye plass i rommet, men som det nevnes så er de ikke mye større enn en 27" 16:9 format skjerm i høyden (35" 21:9 er 34.59cm høy, 27" 16:9 er 33.56cm høy). Fremdeles godt fornøyd med Acer Z35P'en som jeg kjøpte når den gikk for 8000,- i februar (11K nå). Det neste store håper jeg blir HDR og bedre sortnivå for der er den ganske kjedelig sammenlignet med LG Oled TVen.

Egentlig synes jeg en 38" 21:9 curved med 3840x1600 er tilnærmet perfekt størrelsesmessig (for meg) så lenge man har normal sitteavstand på 80cm fra ansikt til skjerm. Det fyller synsfeltet mitt på en måte jeg lenge har ønsket. Selv om skarpsynsfeltet er i midten av monitoren så observerer jeg endringer i sidesynet (alle hadde sittet med 17-19" om det var et krav). Det gjør det også enkelt å organisere arbeidsflaten på en god måte for min del. Men på jobb har jeg en annen preferanse ift. oppgavene jeg utfører og der fungerer det greit med 3 mindre skjermer.

 

Etter å ha brukt en slik 38" i halvannet år ønsker jeg ikke å gå tilbake til noe mindre. Den kostet meg 13.000 i mai 2017 og siden min forrige monitor ble kjøpt i 2010 synes jeg ikke det er mye penger brukt på noe man bruker mye og lenge. Jeg kjøper best mulig kvalitet innenfor et spesifikt prissegment basert på hvor mye og hvor lenge jeg regner med å bruke det.

 

Men for den størrelsen er curved og 21:9 viktige attributter. 32:9 og bredere tror jeg blir for bredt men 21:9 virker å være sweet spot for min del.

Det er også viktig at det er en monitor. Jeg kunne ikke sittet med en 40" 16:9 TV på pulten eks. Men det kan være at en 40" 21:9 monitor kunne fungert.

 

Man har også forskjellige preferanser som også i noen tilfeller gjør at man har behov for å skifte monitor oftere enn meg. Da forstår jeg godt at man forsøker å gå ned på pris og evt. størrelse som ofte følger pris.

 

Men kommer det en god 21:9 38/40" OLED med HDR10+, Dolbyvision, freesync, gsync, 120Hz samt til en pris under 15K så er nok fristelsen stor for å bytte. Men OLED per nå har fortsatt litt innbrenningsissues (slik man mente Plasma ikke hadde i 2010 men hvor det fortsatt skjedde) så jeg heller mer mot TV på OLED enn som monitor ennå og da som filmentusiast, ikke for tv titting med statiske logoer i skjermbildet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...