Gå til innhold

GUIDE: Kjøpe brukt MacBook Pro Lyst på brukt MacBook? Dette kan være tiden du skal slå til på


Anbefalte innlegg

Hvordan er ubuntu nå om dagen sammenlignet med osx?

Før, for mange år siden, var ubuntu bra helt til du skulle koble den i prosjektor eller andre ting. Et hærk uten like med tanke på drivere

 

Det er jo et spørsmål som absolutt kommer i kategorien "det avhenger av ... ", men jeg kan gi deg min personlige erfaring med Ubuntu og Dell XPS-serien gjennom 11 måneder.

 

Bakgrunn: jeg er utvikler, kommandolinjejunkie, Windows-bruker siden -96, Linux-bruker siden 1999 og macbruker siden 2010. Når det gjelder behov som privatperson (eks. fotoredigering) hopper jeg bukk over dette, for der er det rett og slett ikke mye å hoppe i taket for i Linuxland. Jeg har brukt mac siden 2010 profesjonelt, med Windows kun i VM-er, men har nå testet Linux det siste året i ny jobb - hovedsakelig for å spare litt penger for en startup.

 

Jeg har gjennom det siste året testet ut Ubuntu 16.04 LTS, Ubuntu 17.10 og Ubuntu 18.04 (beta) på Dell XPS 9350 og XPS 9360. Det er fordi det er to maskiner som Dell faktisk leverer med Ubuntu fra fabrikk, så jeg hadde håp om at dette skulle bety knirkefri operasjon. Det har det ikke gjort.

  • Selve maskinen fungerer for det meste godt alene (få driverproblemer).
  • Masse problemer med dvalemodus/standby:
  • standby: wifidriveren våkner ikke og jeg må starte maskinen på nytt
  • dvale: greier ikke alltid å fortsette. Mister arbeid når jeg må starte på nytt
  • "Retina"-oppløsning på intern skjerm fungerer veldig dårlig med eksterne skjermer. Skaleringsproblemer med musepeker, rar vindusdekorasjon, etc. Det er fordi hver skjerm kan settes til å skalere oppløsning uavhengig av hverandre, men det fungerer langt dårligere enn på macOS.
  • Dockingløsninger og dongles fungerer ofte veldig dårlig, spesielt USB-relatert
  • Det som har fungert slutter irriterende nok å fungere etter oppdatering av kernel eller firmware (ofte umulig/veldig tidkrevende å vite ved hvilken versjon ting fungerte).

Alt i alt er min konklusjon den samme som for femten år siden: ytelsen på linuxdesktop er kjempebra, men alle eksterne dingser tar livet av brukeropplevelsen. Og at dvalemodus faktisk funket bedre på Ubuntu i 2005 enn i 2018 er bare trist. Jeg tror faktisk at neste utviklermaskin skal kjøre Linux, men da skal jeg be om å få en desktopmaskin som står på kontoret :-) Livet er for kort: kjøp deg en mac.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...