Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til derivert eksponentialfunksjon


Anbefalte innlegg

Hei

Sliter litt med en oppgave der jeg har fått oppgitt den deriverte av en funksjon f.

 

Introen lyder slik: Den deriverte til en funksjon f er gitt ved .f´(x)= (x+4)e^x

 

Så skal jeg finne topppunkt, bunnpunkt, vendepunkt osv. til grafen f. Jeg tenkte jeg ville bruke GeoGebra til dette, men hvordan finner jeg funksjonen til den deriverte?

 

Jeg ønsker da å finne funksjonen til grafen f utfra den allerede deriverte. Hvordan gjør jeg dette?

Er det i det hele tatt riktig måte å gjøre det på? Jeg tenker jeg vil finne funksjonen til f og plotte den inn i GeoGebra. Deretter finne topp-punkt, bunnpunkt osv. i GeoGebra.

 

Noen råd?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm? Det er jo intet i veien for at en funksjon uten ekstremalpunkter har et vendepunkt (logistiske funksjoner comes to mind). Ellers er det vanskelig å finne koordinatene til punktene her uten en initialbetingelse, men jeg antar det er sloppy notasjon fra oppgaveforfatters side, og at man mener hvilke x-verdier som gir ekstremalpunkter og vendepunkter. Eventuelt må OP kjenne til integrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...