Gå til innhold

Lån til kjøp av bedrift


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå fått muligheten til å kjøpe en bedrift med god omsettning og gode muligheter fremover.

 

Det jeg lurer litt på er om noen har peiling på hvor/fra hvem man kan få finansiering til slikt?

 

Trur neppe banken vil låne penger til slikt, venner/familie er ikke et alternativ.

 

Er snakk om rundt 100.000,- virker nokk ikke som store summen, men har virkelig ikke lyst å miste denne muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ikke for å være skikkelig rasshøl, men når du tenker å kjøpe en bedrift, og må spørre på et forum om hvordan å få ting til, så tror jeg ikke akkurat det er en særlig god ide. 

 

På hvilken måte er det en god ide, og har denne bedriften faktiske levekår når du kan kjøpe det for "bare" 100k? 

Lenke til kommentar

Om det virker å være for godt til å være sant, så er det stort sett sånn..

Det kan ikke sies for ofte!

 

Har du ikke penger å kaste på veggen for å se om de sitter fast, så er ikke lån veien å gå iallefall!

Du er inne på noe fornuftig når du sier at banken neppe vil låne penger til noe slikt!

Tenk som banken, dette høres ut som en stor risiko og jeg er redd du kommer til å sitte igjen med svarteper her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Et lite forslag til dersom du er interessert i å drive en bedrift: start et enkeltmannsforetak. Jeg er helt seriøs, det er en god måte å lære hvordan en bedrift begynner, fordi som en bedrift må du gjøre de nødvendige tiltakene for at ting skal gå rundt. Hvis du f.eks mister alle pengene i banken, så er du konkurs (ironisk nok blir dette personlig konkurs, da du som individ da også har det fulle ansvaret, i motsetning til et AS, hvor selve selskapet går til grunne, men eierne kan gå ut uten noen økonomiske problemer). 

 

Her tror jeg du bør lytte til folk som faktisk her og nå anbefaler deg å ikke kjøpe, men kanskje begynne et enkeltmannsforetak, det kan ihvertfall ikke være så dumt om du har en ide som du vet kan funke bra, men da bør du også sette deg inn i de forskjellige retningslinjene en slik ordning har. 

 

Sjekk det isåfall ut her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/valg-av-organisasjonsform/enkeltpersonforetak/

 

- Nå skal det sies at jeg selv har vurdert å starte et enkeltmannsforetak, men fordi det er såpass mye å sette seg inn i så har jeg ikke vurdert det seriøst enda. Dette har med det faktum at jeg fremdeles synes det å levere selvangivelse til tider er kronglete og derfor sitter jeg meg ikke i en slik dum situasjon. Tenk LENGE og NØYE før du faktisk gjør slike ting, da dette kan være det som former framtiden din for det gode eller dårlige. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Trur neppe banken vil låne penger til slikt

Med frykt for å gi deg innspill til hvordan gjøre noe dumt, men dersom banken ikke vil låne deg penger til dette formålet¹, så kan du låne penger til et "annet formål" - eller mer presist: med pant i noe annet.

 

Det enkleste er at du refinansierer boliglånet ditt (dette fordi det er her du trolig vil få best rente), hvor du låner opp 100' ekstra. Dersom du har en fornuftig belåningsgrad per i dag², så vil banken trolig knapt spørre om hva du skal bruke pengene til.

 

 

¹ Tips: Ta i så fall dette som et ganske klart hint.

² Tips: Dersom du ikke har økonomisk ryggrad til å kunne tape disse pengene, så bør du stå over.

 

 

 

venner/familie er ikke et alternativ.

Det stemmer, med to streker under svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...