Gå til innhold

TEST: Dell XPS 13 (2018)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge tek sine tester er pekeplaten til macen det beste man får tak i og skjermen er bransjeledende.

 

Sitat fra artikkel:

"Pekeplaten er på sin side presis og jevn, og flerfingerbevegelser fungerer strålende, være seg om vi forsøker oss på forstørring eller forminsking av nettsider, rulling eller panorering."

 

Hvor står det de mener Mac sin er bedre?

 

 

https://www.anandtech.com/show/12167/the-microsoft-surface-book-2-15-inch-review/5

Sitat fra artikkel:

 

"Microsoft continues to be the only major PC maker to color calibrate all of their devices, and the Surface Book 2 sets new levels for accuracy in a notebook. The display also has amazing contrast. It’s not difficult to add these together and say that the Surface Book 2 has the best display on any laptop."

 

Macs er veldig gode produkter, men igjen de er ikke alene om å være veldig gode. Som er bra. Jeg forstår ikke folk som ønsker en PC skal bare være best. Da blir det ingen konkurranse, ingen variasjon. Du får det som er tildelt og må leve med det.

Lenke til kommentar

 

For akkurat XPS13 vil jeg si at Apple er milevis foran når det gjelder pekeflate, mesteparten på grunn av størrelsen. XPS13 sin pekeflate blir rett og slett for liten (for meg). XPS 15 har en grei størrelse, men den kunne alltids vært større. Finnes selvsagt andre Windows-PCer også, men siden testen handlet om XPS13 :)

 

Jeg synes XPS 13 sin pekeflate er stor og fin, og har ingen problemer med størrelse. Føler det blir veldig subjektivt, også noe med DPI innstillinger. Jeg føler ikke så mye å ha lav DPI på laptop da det blir utrolig mye håndbevegelser for å kunne gjøre noe som helst. 

 

Og hvis du har større pekeflate mister du hele poenget med kompaktheten til PCen. Noe større kunne de nok fått til, men ikke mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og hvis du har større pekeflate mister du hele poenget med kompaktheten til PCen. Noe større kunne de nok fått til, men ikke mye.

Tja, MacBook har betydelig større trackpad men har fortsatt mindre utforming, så antar det ville vært mulig for Dell også. Det er tross alt mye rom rundt trackpaden.
Lenke til kommentar

 

I følge tek sine tester er pekeplaten til macen det beste man får tak i og skjermen er bransjeledende.

 

Sitat fra artikkel:

"Pekeplaten er på sin side presis og jevn, og flerfingerbevegelser fungerer strålende, være seg om vi forsøker oss på forstørring eller forminsking av nettsider, rulling eller panorering."

 

Hvor står det de mener Mac sin er bedre?

 

 

https://www.anandtech.com/show/12167/the-microsoft-surface-book-2-15-inch-review/5

Sitat fra artikkel:

 

"Microsoft continues to be the only major PC maker to color calibrate all of their devices, and the Surface Book 2 sets new levels for accuracy in a notebook. The display also has amazing contrast. It’s not difficult to add these together and say that the Surface Book 2 has the best display on any laptop."

 

Macs er veldig gode produkter, men igjen de er ikke alene om å være veldig gode. Som er bra. Jeg forstår ikke folk som ønsker en PC skal bare være best. Da blir det ingen konkurranse, ingen variasjon. Du får det som er tildelt og må leve med det.

Den testen du referer til har de ikke tatt med en Mac i sammenligningen. Hvis man sammenligner spesifikasjonene så slår Apple sin MacBook pro de PC skjermene på papiret i vertfall. Sitat fra test av Apples Macbook pro: Pekeplaten har, akkurat som skjermen, alltid vært noe Apple har lagt mye status i og dermed også scoret høyt på. Vi mener allerede Apple leverer verdens beste berøringsplate, punktum, og denne stolte tradisjonen viderebringes selvfølgelig i fjerdegenerasjons MacBook Pro.
Lenke til kommentar

Den testen du referer til har de ikke tatt med en Mac i sammenligningen. Hvis man sammenligner spesifikasjonene så slår Apple sin MacBook pro de PC skjermene på papiret i vertfall. Sitat fra test av Apples Macbook pro: Pekeplaten har, akkurat som skjermen, alltid vært noe Apple har lagt mye status i og dermed også scoret høyt på. Vi mener allerede Apple leverer verdens beste berøringsplate, punktum, og denne stolte tradisjonen viderebringes selvfølgelig i fjerdegenerasjons MacBook Pro.

 

Nei, de har ikke tatt med en Mac i sammenligningen, men om du har sett et par tester av skjermer, så ser du raskt at Surface Book har en skjerm på et annet nivå.

 

https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-15-2017-2-8-GHz-555-Laptop-Review.230096.0.html

 

Sjekk MacBook Pro retina sine tall for referanse. Microsoft sin skjerm er klart bedre. Spesielt sortnivå og kontrast er spesielt en veldig stor forskjell.

 

 

Om du har tenkt å sitere noe, så må du ha med kilden som du siterer fra. Du kan ikke forvente at jeg skal få noe ut av tekst som bare står der?

 

Jeg håper og at du forstår at om noen skriver test A og skriver "dette er beste du finner" og så kommer produkt B senere, så kan du ikke sitere test A og hevde det er sannheten. Jeg kan finne en test av iPhone 4 på tek.no. Den kommer til å si "beste iPhone som finnes". Skal jeg sitere det som bevis på at iPhone 4 er bedre enn iPhone X? Selvfølgelig er det det som blir sagt i siste test som vil være gjeldende for hva journalist mener er best. Uansett ser jeg ikke grunnen til å diskutere hvilken som er best, når begge er veldig gode? Noen tester sier Mac, noen sier XPS, noen sier Surface, andre sier en annen. Vi kan begge finne noen som mener den ene eller andre er best. Og hva forteller det oss? Begge er veldig gode, og så kan hver person selv teste og se hva de mener er best. Og naturlig at en person vandt med Mac vil like den best. Og om jeg ikke husker feil så tror jeg journalisten som har skrevet denne bruker Mac mye. 

 

Jeg har hvertfall ikke tenkt å diskutere hvem som er nummer 1 og hvem som er nummer to for noe slikt, når det er så likt. Jeg ser ikke poenget. Føler det blir mer kverulering enn noe annet.

 

 

Men skjerm er objektivt. Målbart. Mac har bedre skjerm enn XPS, men MS har best. Største forskjell på Apple og Dell er kalibrering. 

Lenke til kommentar

Morsomme tøysePCer i testen. Skal man ha et verktøy, ikke et leketøy så er det bare Thinkpad som gjelder. I denne klassen blir det X1 Carbon som er mest aktuell. Denne Dellen har ikke trackpoint-mus engang.

Bra for deg at du vet så mye mer om dette enn alle andre da. Likevel, har du vurdert at det finnes ulike synspunkter og perspektiver på noe slik som dette? Stort sett når en vet noe alle andre ikke gjør, så gjør du egentlig ikke det. Det er i realiteten slik at du kun ser ting på din egen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen nevner fint lite om de utbredte hardware-utfordringene med de nye (og gamle) xps'ene, så la meg skyte inn en liten anekdote, basert på førstehåndserfaringer med en Dell XPS 13 9370 (Developer Edition). 

 

Coil Whine

Coil whine er tilstede også i 2018 modellen (9370), hvertfall i min. Det var såpass at det ble forstyrrende, med mindre jeg hadde musikk i bakgrunnen eller lignende. 

 

Killer Wifi

Jeg slet også med ustødig nettverkstilkobling, jeg mistenker det elendige nettverkskortet som kommer på disse, "Killer Wi-Fi". 

 

Viftestøy

Den aggressive kjølingen var forstyrrende. Kunne sitte å lese en nettsak uten audiovisuelt innhold i Chrome, og vifta gikk ofte i turbinmodus. 

 

Dette var selvsagt bare min opplevelse, men tar man en kik på r/dell eksempelvis, finner man en urovekkende mengde med lignende erfaringer. Uten å gjøre dette til en pc vs mac greie, bør det nevnes at jeg returnerte xps'en til fordel for en Macbook Pro. I min bok er dette ikke en "Macbook killer" i det hele tatt, til tross for et fantastisk ytre design og formidable specs. Hadde det ikke vært for nevnte mangler så hadde jeg beholdt xps'en og levd livets brillefine dager. 

 

Hei, jeg har opplevd Coil Whine/elektronisk støy på begge de to forrige XPS 13-modellene fra henholdsvis 2016 og 2017 og nevner det i de testene. På årets modell har jeg ikke registrert dette i det hele tatt og annet enn støyen når maskinen installerer Windows-oppdateringer i bakgrunnen (kan ta lang tid og skje sporadisk uten forvarsel/informasjon mot brukeren) eller jobber med intensive oppgaver jeg har satt den til er ikke støyen noe problem her. Men også her støyer maskinen når den jobber. Antakelig har Dell bestemt at den skal kjøre opp viftene slik for å unngå å throttle prosessoren, som skjer for andre bærbare etter noen minutters arbeid - derav den høyere målte ytelsen som man ser i testen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Morsomme tøysePCer i testen. Skal man ha et verktøy, ikke et leketøy så er det bare Thinkpad som gjelder. I denne klassen blir det X1 Carbon som er mest aktuell. Denne Dellen har ikke trackpoint-mus engang.

 

Dessverre tror jeg nok ThinkPads har mistet forspranget de har hatt i kvalitet/robusthet, og det er nok ganske selvforskyld. Er virkelig trackpoint-mus nødvendig for å bruke PCen som verktøy? :p

 

Har selv XPS15, og selv om det ikke er en feilfri maskin, har den mange gode sider også, og Dell var veldig kvikk med service da batteriet begynte å svulme opp.

Lenke til kommentar

 

 Coil Whine

Coil whine er tilstede også i 2018 modellen (9370), hvertfall i min. Det var såpass at det ble forstyrrende, med mindre jeg hadde musikk i bakgrunnen eller lignende. 

 

 

 

Coil Whine? Dette skjer bare når du bruker mikrofon, ikke sant? Jeg blir meget overrasket om du hører det fysisk på laptop med slike specs. Sånn sett så burde du ikke kunne høre coil whine med mindre en DAC er åpen for opptak.

 

Men du må ikke forveksle coil whine med ground loop noise. Noe som faktisk et langt mer sannsynlig. Ground loop noise er som følge av dårlig jorda strømnett og spesielt USB-enheter kan skape mer støy siden signalet også bærer jording. Støyen er litt som morse kode, ofte svakt i bakgrunn men kan bli sterkere når du benytter deg av f.eks en mus eller andre USB enheter som aktiveres ofte.

 

Er det coil whine ville jeg levert PC-en for reklamasjon da noe trekker mer strøm enn det burde. At dette skjer i systemer med strømsultne komponenter er ikke uvanlig. Jeg har selv nok opplevd coil whine i stasjonær PC, med et spesifikt grafikkort, et AMD R9 390 (ble byttet ut med et Asus GTX1060 for referanse) . Forsvant når jeg bytta det ut, eller det ble så svakt at jeg ikke hører det.

Endret av Quickfragger
Lenke til kommentar

 

Morsomme tøysePCer i testen. Skal man ha et verktøy, ikke et leketøy så er det bare Thinkpad som gjelder. I denne klassen blir det X1 Carbon som er mest aktuell. Denne Dellen har ikke trackpoint-mus engang.

Bra for deg at du vet så mye mer om dette enn alle andre da. Likevel, har du vurdert at det finnes ulike synspunkter og perspektiver på noe slik som dette? Stort sett når en vet noe alle andre ikke gjør, så gjør du egentlig ikke det. Det er i realiteten slik at du kun ser ting på din egen måte.

 

Gå inn i hvilken som helst stor nasjonal bedrift, hva leverer IT-avdelingen ut? Thinkpads. Det er med god grunn at bedriftsmarkedet omfavner dem.

 

 

 

Morsomme tøysePCer i testen. Skal man ha et verktøy, ikke et leketøy så er det bare Thinkpad som gjelder. I denne klassen blir det X1 Carbon som er mest aktuell. Denne Dellen har ikke trackpoint-mus engang.

 

Dessverre tror jeg nok ThinkPads har mistet forspranget de har hatt i kvalitet/robusthet, og det er nok ganske selvforskyld. Er virkelig trackpoint-mus nødvendig for å bruke PCen som verktøy? :p

 

Har selv XPS15, og selv om det ikke er en feilfri maskin, har den mange gode sider også, og Dell var veldig kvikk med service da batteriet begynte å svulme opp.

 

Forspranget er på ingen måte mistet, de har fortsatt magnesium-rammer, og laptops som består mange av MIL-speccene til det amerikanske forsvaret. Jeg har hatt en lang rekke Thinkpads hele veien tilbake til T42, og merket ikke noen stor overgang fra IBM til Lenovo. Det har naturligvis vært endringer, men det er nødvendig etterhvert som verden og teknologien går framover. En laptop kan f.eks ikke være 3 cm tykk lenger, og tynnere laptops betyr at til slutt må avstanden du kan trykke ned en tast reduseres f.eks. 

 

Trackpoint er helt klart nødvendig, om ikke må du jo ta hånda bort fra tastaturet for å flytte på muspekeren! Ingen kan vel redigere dokumenter på den måten. 

 

Jeg fikk en gang feil på en ThinkPad mens jeg var ute på en jobb. De brukte 20 minutter på å finne fram noe utstyr og rykke ut til hotellet jeg var på. Det viste seg at det var laderen som var gåen så jeg fikk ny lader og alt var ok igjen. Er ikke onsite-service inkludert når du kjøper en Dell? :D

Lenke til kommentar

Gå inn i hvilken som helst stor nasjonal bedrift, hva leverer IT-avdelingen ut? Thinkpads. Det er med god grunn at bedriftsmarkedet omfavner dem.

 

Jeg fikk en gang feil på en ThinkPad mens jeg var ute på en jobb. De brukte 20 minutter på å finne fram noe utstyr og rykke ut til hotellet jeg var på. Det viste seg at det var laderen som var gåen så jeg fikk ny lader og alt var ok igjen. Er ikke onsite-service inkludert når du kjøper en Dell? :D

 

Umm, nei de leverer langt ifra alltid ut Thinkpads. F.eks ikke i nasjonens største bedrift.

 

Dell og har onsite service.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Forspranget er på ingen måte mistet, de har fortsatt magnesium-rammer, og laptops som består mange av MIL-speccene til det amerikanske forsvaret. Jeg har hatt en lang rekke Thinkpads hele veien tilbake til T42, og merket ikke noen stor overgang fra IBM til Lenovo. Det har naturligvis vært endringer, men det er nødvendig etterhvert som verden og teknologien går framover. En laptop kan f.eks ikke være 3 cm tykk lenger, og tynnere laptops betyr at til slutt må avstanden du kan trykke ned en tast reduseres f.eks. 

 

Trackpoint er helt klart nødvendig, om ikke må du jo ta hånda bort fra tastaturet for å flytte på muspekeren! Ingen kan vel redigere dokumenter på den måten. 

 

Jeg fikk en gang feil på en ThinkPad mens jeg var ute på en jobb. De brukte 20 minutter på å finne fram noe utstyr og rykke ut til hotellet jeg var på. Det viste seg at det var laderen som var gåen så jeg fikk ny lader og alt var ok igjen. Er ikke onsite-service inkludert når du kjøper en Dell? :D

Men magnesiumrammer trenger ikke å si noe som helst om kvalitet? Du kan lage dårlige laptops med magnesiumsrammer, og gode uten... Og det er vel ikke alle thinkpads som har MIL-spesifikasjoner?

 

Når det gjelder trackpoint: Når jeg redigerer dokumenter, bruker jeg aldri musepekere uansett :p

 

Og on site-suppport har, som Lunaris nevner, også andre produsenter, inkludert Dell.

Lenke til kommentar

 

Gå inn i hvilken som helst stor nasjonal bedrift, hva leverer IT-avdelingen ut? Thinkpads. Det er med god grunn at bedriftsmarkedet omfavner dem.

 

Jeg fikk en gang feil på en ThinkPad mens jeg var ute på en jobb. De brukte 20 minutter på å finne fram noe utstyr og rykke ut til hotellet jeg var på. Det viste seg at det var laderen som var gåen så jeg fikk ny lader og alt var ok igjen. Er ikke onsite-service inkludert når du kjøper en Dell? :D

 

Umm, nei de leverer langt ifra alltid ut Thinkpads. F.eks ikke i nasjonens største bedrift.

 

Dell og har onsite service.

 

Nei det hender noen selskap får latterlig lave priser hos en fabrikant for å levere et merke med lavere kvalitet, men de kommer naturligvis tilbake igjen. Troms Fylkeskommune f.eks forsøkte å kjøpe inn HP.. Og måtte ansatte flere folk på IT-avdelingen for å ta unna alle feilene. Den tabben gjør de nok ikke igjen. 

 

 

 

Forspranget er på ingen måte mistet, de har fortsatt magnesium-rammer, og laptops som består mange av MIL-speccene til det amerikanske forsvaret. Jeg har hatt en lang rekke Thinkpads hele veien tilbake til T42, og merket ikke noen stor overgang fra IBM til Lenovo. Det har naturligvis vært endringer, men det er nødvendig etterhvert som verden og teknologien går framover. En laptop kan f.eks ikke være 3 cm tykk lenger, og tynnere laptops betyr at til slutt må avstanden du kan trykke ned en tast reduseres f.eks. 

 

Trackpoint er helt klart nødvendig, om ikke må du jo ta hånda bort fra tastaturet for å flytte på muspekeren! Ingen kan vel redigere dokumenter på den måten. 

 

Jeg fikk en gang feil på en ThinkPad mens jeg var ute på en jobb. De brukte 20 minutter på å finne fram noe utstyr og rykke ut til hotellet jeg var på. Det viste seg at det var laderen som var gåen så jeg fikk ny lader og alt var ok igjen. Er ikke onsite-service inkludert når du kjøper en Dell? :D

Men magnesiumrammer trenger ikke å si noe som helst om kvalitet? Du kan lage dårlige laptops med magnesiumsrammer, og gode uten... Og det er vel ikke alle thinkpads som har MIL-spesifikasjoner?

 

Når det gjelder trackpoint: Når jeg redigerer dokumenter, bruker jeg aldri musepekere uansett :p

 

Og on site-suppport har, som Lunaris nevner, også andre produsenter, inkludert Dell.

 

Nei, men magnesiumramme funker, og ja, alle Thinkpads har MIL-specs. 

 

Når man jobber på PCen er det naturlig å trenge muspekeren en gang i blant, det være seg velge noe på verktøymenyen eller hoppe rundt i tekst eller regneark. Med trackpoint slipper man flytte ei hand fra tastaturet, som er en åpenbar fordel. Og straks man har vent seg til det blir det håpløst å gå tilbake. 

 

Klart noen har onsite-service, men få har det inkludert.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...