Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i "bushen" - uten strøm, uten mobildata


Anbefalte innlegg

Noen som har noe tips til utstyr for å opprette et nettverk mellom diverse enheter (Android og Windows) i en situasjon uten 220V og uten 3G?

 

Jeg vurderer sånne batteridrevne routere som Telianor pusher til hyttefolket, men er usikker på to ting:

 

1. Kan enheter på et slikt nett kommunisere med hverandre? Eller bare mot internett (som altså ikke finnes i denne situasjonen)?

 

2. Vil sånne mobilt bredbåndsroutere tillate kommunikasjon i lokalt nett UTEN å være koblet til 3G/4G?

 

Uansett virker det overkill å kjøpe noe sånt og måtte betale for et abonnement jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Androidtelefoner og Windowsmaskiner, gitt de har trådløst nettverkskort, kan som regel sette opp egne WiFi Hotspots.

 

Jeg har forsøkt dette. Det ser ut til at Android (i motsetning til iOS, merkelig nok) ikke lar seg koble til Windows Ad Hoc nettverk. Ad Hoc er forøvrig ikke støttet på Windows 10, så vidt jeg forstår.

 

Ut fra tester på Android, så ser det ut til at WiFi hotspot krever at man har mobildata tilgjengelig (samme med iOS).

 

Så hvis det ikke er noe jeg har oversett er disse løsningene du foreslår ikke mulig å bruke i min situasjon. Men takk for innspill :-)

Lenke til kommentar

Kjøp en vanlig billig ruter med innebygget aksesspunkt som går på 12V DC og koble denne på et bilbatteri?

 

Ja, det er en mulighet. Tenkte de gikk på 220V AC alle sammen, men det er jo nesten alltid et adapter der, som sikkert kan erstattes av kobling til et bilbatteri. Eneste ulempen er at bilbatterier er TUNGE :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...