Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Webasto fungerer ikke, "no flame"


Anbefalte innlegg

Har en Webasto Thermo Top C, som ikke vil starte med feilkode "no flame". Har VAG-COM og fikk fyr på den i går med hvit røyk fra eksosrøra, men den stoppet etter et par minutter med "no flame". Etter det fikk jeg ikke fyr på den mer.

 

Hva er mest sannsynlig feilkilden? Så vidt jeg har fått med meg er glødepluggen og flammesensoren sammenbygd? Siden jeg fikk fyr på den i går, er det kanskje ikke selve glødepluggen, men flammesesoren som er defekt eller tildekt med sot? Kan det være en idé å ta ut denne og gjøre den ren? Ser på nettet at det er flere som er blitt anbefalt å bytte hele brennkammeret ved slik feil, kan det stemme? Min Webasto står under høyre hovedlykt og må sannsynligvis av med støtfangeren for å komme til, er det anbefalt å ta den helt ut, eller kan man jobbe på den der hvor den står?

 

Bilen er en Audi A8 3.0 TDI 2006 modell, og Webasto er ikke med fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flammesensor og glødeplug er samme enhet ja. Så vidt jeg husker benyttes motstanden til glødepluggen som flammesensor. Kommer du til ledningen kan du måle resistansen på denne. Sot kan også være aktuelt problematikk ja. 

 

Du kommer ikke til enheten ved å ta av hjulet og innerskjermen da? Skal du ta den ut må du ha utstyr for å klemme av rørene til kjølesløyfa.

Lenke til kommentar

Kommer til fra hjul/innerskjerm også ja, men er usikker på hvilken ende på Webastoen som er tilgjengelig derfra? Ser rett ned på den når jeg tar ut luftfilteret og braketten for denne, men kommer ikke til særlig godt ovenfra utover å se på den.

 

Så, kan det være en start å ta ut glødepluggen å gjøre den ren? Har dessverre ikke utstyr til å måle motstand, men det kan selvsagt lånes.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kjøre self-test på webastoen via VCDS?

 

 

 

To run a self-test select controller 18 (additional Heater)

Then select Basic Settings
When in Basic Setting select Group 022 and press Go.
Once this has been done the Webasto will fire (if it's functioning).
Switch to measuring blocks
Measure blocks 001, 002 and 003 to see voltage, temperature, cycle phase, etc.

 

Pass på tempen når du kjører denne.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Hos meg står det "Test Run" under Aux heater, har prøvd denne og det var da den fyrte i et par minutter før den stoppet med "no flame" feilkode.

 

Men kan se om jeg får prøvd slik du beskriver det, ser ut til å være forskjellig fra bilmodell til bilmodell hvordan man fyrer den manuelt via VCDS.

 

 

PS ser ut til at sitatet over er for en Audi A2, da kan man nesten med sikkerhet si at det ikke vil fungere på min. Takk uansett!

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Du vil uansett mest sannsynlig ha mulighet til å gå inn på measurement blocks å lese nevnte verdier.

 

Beklager sein respons,måtte bare få tid til å prøve samtidig som motoren var kald.

 

Du hadde helt rett, fikk start på den via veien du skrev, måte bare innom noe annet først for å låse den opp, iom at Webastoen låses når man får "no flame". Men denne gangen fyrte den ikke i det hele tatt og får hele tiden feilkoden "no flame".

Er det da mest sannsynlig at det er glødepluggen, og kan den byttes hvor Webastoen står?

Eller er det mer sannsynlig at jeg må skifte hele brennkammeret som er antydet i lignende poster rundt om? Og kan dette gjøre mens Webastoen står i bilen?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

En kort oppdatering da Webastoen fungerer som den skal nå.

 

Jeg tok ut Webastoen og demonterte den helt og alt så veldig fint ut til å komme fra en bil som er over 10 år. Satte den sammen igjen, men fikk fortsatt samme feilkode som nevnt over. Gikk da ut ifra at det var dieselpumpa som var gåen og bestilte ny. Fikk byttet denne og nå fungerer alt som det skal. Er dog usikker på om det var pumpa eller om den gamle hadde fått luft i seg som den ikke klarte å bli kvitt. Så et eller annet sted at pumpa ikke skal ligge vannrett, men litt på skrå, tipper det er for å få ut luft lettere. På min bil ligger den helt flatt. Etter bytte testet jeg den gamle og den sprutet 2-3 meter bortover gulvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...