Gå til innhold

KD-75XE9005 - UHD, ARC og receiver i fremtiden


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg lurer på å kjøpe kd-75xe9005 og sende lyden via optisk kabel til min nåværende receiver - LX-SC73 (Har ikke ARC).

Imidlertid skal jeg oppgrader receiver om ett drøyt års tid og da vil det være en som takler HD-materiale, planlegger da å kjøre alt av lyd og bilde gjennom receiveren. Tenker å investere i noe som er i samme klasse som min gamle receiver, bare med ny teknologi, e.g arvtageren til SC-LX701.

 

 

Bruksområde vil være sport, HD-filmer og serier på HBO og Netflix samt noe vanlig TV-titting.

Vil ikke ha anledning til å montere Atmos-høyttalere dersom disse ikke har seriøs WAF, men regner med det kan bli aktuelt om ikke så altfor lenge.

 

Jeg er ikke den som sitter og niglaner på sorttoner og slikt, men irriterer meg over at farger og detaljer blør over i hverandre eller at gressmatta på fotballkamper blir bare grøt når kameraet panorererer.

 

 

Er det "dumt" å investere 33k i en 75" som ikke har siste bildechippen etc...?

Hvordan ligger det an med oppskalering, bildeprosessering etc. på receiversiden om dagen? Kan en forvente at dette overgår dagens TV-teknologi om kort tid og at bildeprosesseringen i nyere receivere uansett vil bidra til å øke bildekvaliteten slik at å betale ~20k ekstra for kd-75xe905 bare er tull?

Eller er fordelene med eARC så store at det er grunn nok til å vente før en kjøper TV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett så har alle Sony TV'er veldig bra bildeprosessering, langt bedre enn det som finnes i receivere - så tror ikke du skal bekymre deg over det. Det har skjedd veldig lite på TV fronten de siste årene. eARC er bare relevant om du kjører kilde via app'er i TV eller tuner i TV. Alle andre enheter kan du sende gjennom receiver. Forøvrig har det begynt å komme støtte for TrueHD 7.1 ATMOS via normal ARC før eARC er lansert (fra LG blant annet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

eARC vil jo bare være aktuelt for noen få filmer med Dolby Atmos fra f.eks Netflix i din app på en TV...

Når det gjelder dårlige bilder fra fotballkamper så er jo det avhengig av hvordan du ser på TV...ettersom fotball stort sett formidles med topp kvalitet på de fleste kanaler...hvor parabol alltid vil være best...

Men en så stor TV som 75 tommer krever mye av innmat og kilde for å være optimal...

Og ikke bry deg om oppskalering i receiver....TV vil alltid gjøre en bedre jobb.

Men ser klart at vanlig Blu-ray blir bra i når min Panasonic 4K spiller står for oppskalering...

Lenke til kommentar

eARC vil jo bare være aktuelt for noen få filmer med Dolby Atmos fra f.eks Netflix i din app på en TV...

Når det gjelder dårlige bilder fra fotballkamper så er jo det avhengig av hvordan du ser på TV...ettersom fotball stort sett formidles med topp kvalitet på de fleste kanaler...hvor parabol alltid vil være best...

Men en så stor TV som 75 tommer krever mye av innmat og kilde for å være optimal...

Og ikke bry deg om oppskalering i receiver....TV vil alltid gjøre en bedre jobb.

Men ser klart at vanlig Blu-ray blir bra i når min Panasonic 4K spiller står for oppskalering...

eArc er også interessant når man kobler opp f.eks blu-ray spiller direkte til TV og sender lyd til receiver/surround processor via ARC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

eARC vil jo bare være aktuelt for noen få filmer med Dolby Atmos fra f.eks Netflix i din app på en TV...

Når det gjelder dårlige bilder fra fotballkamper så er jo det avhengig av hvordan du ser på TV...ettersom fotball stort sett formidles med topp kvalitet på de fleste kanaler...hvor parabol alltid vil være best...

Men en så stor TV som 75 tommer krever mye av innmat og kilde for å være optimal...

Og ikke bry deg om oppskalering i receiver....TV vil alltid gjøre en bedre jobb.

Men ser klart at vanlig Blu-ray blir bra i når min Panasonic 4K spiller står for oppskalering...

 

eArc er også interessant når man kobler opp f.eks blu-ray spiller direkte til TV og sender lyd til receiver/surround processor via ARC.

Det går sikkert fint, men hvorfor skulle man gjøre det ?
Lenke til kommentar

 

 

eARC vil jo bare være aktuelt for noen få filmer med Dolby Atmos fra f.eks Netflix i din app på en TV...

Når det gjelder dårlige bilder fra fotballkamper så er jo det avhengig av hvordan du ser på TV...ettersom fotball stort sett formidles med topp kvalitet på de fleste kanaler...hvor parabol alltid vil være best...

Men en så stor TV som 75 tommer krever mye av innmat og kilde for å være optimal...

Og ikke bry deg om oppskalering i receiver....TV vil alltid gjøre en bedre jobb.

Men ser klart at vanlig Blu-ray blir bra i når min Panasonic 4K spiller står for oppskalering...

eArc er også interessant når man kobler opp f.eks blu-ray spiller direkte til TV og sender lyd til receiver/surround processor via ARC.
Det går sikkert fint, men hvorfor skulle man gjøre det ?

 

Det kommer helt an på plassering av utstyr; noen ganger er det enklere å koble f.eks blu-ray spiller direkte; kan også være at man har brukt opp alle portene på receiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...