Gå til innhold

Resultatet overrasket alle: Enkelte dager i februar har solcellene produsert nesten all strømmen skolen trenger (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Er det noen grense for hva som kan leveres til strømnettet så lenge sikringene holder da? (...)

Det er vel det store spørsmålet "alle" stiller seg om dagen?

Mer enn bare sikringer som skal holde.. Er også et nett i bakken mellom husene, og sikringene er dimensjonert med tanke på samtidighetsfaktor.

Anbefaler andre å ta en titt på Velanders-formel og tenke på hva konsekvensene er hvis store deler av nettet er dimensjonert etter den, og vi nå går over til sol+bilbatterier med høye laster:

https://www.sintef.no/globalassets/project/smartregions/workshop/1_innledning_v2_sintef_ks.pdf

Noen konstanter her til formelen på side 47:

http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full%20document/5392_Hur_dimensionerar_vi_framtidens_eln%C3%A4t.pdf

k1 = 0,0003 og k2 = 0,05 bør man få optimistiske anslag. Hvis alle hadde ladet el-bilen samtidig har nettet godt under 1% av den kapasiteten man trenger. Lite sannsynlig.. Men noe å tygge litt på. Håper jeg tar helt feil på noe her.

 

I tillegg er det estimert at i minimum 20% av alle trafoer vil ikke sikringen slå ut ved feil belastning av nettet:

https://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/Elsikkerhetskonferansen%202015/1515-1545%20Bruk%20av%20AMS%20til%20å%20følge%20opp%20regelverk%20om%20spenningskvalitet%20-%20Helge%20Seljeseth.pdf

 

De laveste tallene sier at det koster 9-33milliarder (svært optimistiske/lave tall) å få opp et minimum av kapasitet på de punktene man vet at det er for dårlig.

 

Så spørsmålet i artikkelen om hva de skal gjøre med strømmen...

Ja, godt spørsmål ville jeg si. Lurer jeg også på. Hvordan få el-bilen til å ta unna alt på solfylte dager, og garantere at den tar unna alt uten å brenne av noen kabler i bakken.

Dyster utopi eller snart en realitet? Håper jeg tar feil, men ville ikke stolt på flaks.

Endret av morten7
Lenke til kommentar

 

Er det noen grense for hva som kan leveres til strømnettet så lenge sikringene holder da? (...)

Det er vel det store spørsmålet "alle" stiller seg om dagen?

Mer enn bare sikringer som skal holde.. Er også et nett i bakken mellom husene, og sikringene er dimensjonert med tanke på samtidighetsfaktor.

Anbefaler andre å ta en titt på Velanders-formel og tenke på hva konsekvensene er hvis store deler av nettet er dimensjonert etter den, og vi nå går over til sol+bilbatterier med høye laster:

https://www.sintef.no/globalassets/project/smartregions/workshop/1_innledning_v2_sintef_ks.pdf

Noen konstanter her til formelen på side 47:

http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full%20document/5392_Hur_dimensionerar_vi_framtidens_eln%C3%A4t.pdf

k1 = 0,0003 og k2 = 0,05 bør man få optimistiske anslag. Hvis alle hadde ladet el-bilen samtidig har nettet godt under 1% av den kapasiteten man trenger. Lite sannsynlig.. Men noe å tygge litt på. Håper jeg tar helt feil på noe her.

 

I tillegg er det estimert at i minimum 20% av alle trafoer vil ikke sikringen slå ut ved feil belastning av nettet:

https://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/Elsikkerhetskonferansen%202015/1515-1545%20Bruk%20av%20AMS%20til%20å%20følge%20opp%20regelverk%20om%20spenningskvalitet%20-%20Helge%20Seljeseth.pdf

 

De laveste tallene sier at det koster 9-33milliarder (svært optimistiske/lave tall) å få opp et minimum av kapasitet på de punktene man vet at det er for dårlig.

 

Så spørsmålet i artikkelen om hva de skal gjøre med strømmen...

Ja, godt spørsmål ville jeg si. Lurer jeg også på. Hvordan få el-bilen til å ta unna alt på solfylte dager, og garantere at den tar unna alt uten å brenne av noen kabler i bakken.

Dyster utopi eller snart en realitet? Håper jeg tar feil, men ville ikke stolt på flaks.

Kva er forutseningane for den elbil-ladinga der nettet kun har kapasitet til 1%? Simen1 hadde et fint regnestykke i en anna tråd der han kom til at sjøl med 2mill elbiler i Norge vil dei kun bruke 8twh. Dersom alle lader på 22 kW klokka åtte om morgenen er det klart det blir problemer men lading vil stort sett skje på ~3kw om natta, i alle fall dersom det kjem en kostnad på effektuttak.

Lenke til kommentar

 

Er det noen grense for hva som kan leveres til strømnettet så lenge sikringene holder da? (...)

Det er vel det store spørsmålet "alle" stiller seg om dagen?

Mer enn bare sikringer som skal holde.. Er også et nett i bakken mellom husene, og sikringene er dimensjonert med tanke på samtidighetsfaktor.

Anbefaler andre å ta en titt på Velanders-formel og tenke på hva konsekvensene er hvis store deler av nettet er dimensjonert etter den, og vi nå går over til sol+bilbatterier med høye laster:

https://www.sintef.no/globalassets/project/smartregions/workshop/1_innledning_v2_sintef_ks.pdf

Noen konstanter her til formelen på side 47:

http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full%20document/5392_Hur_dimensionerar_vi_framtidens_eln%C3%A4t.pdf

k1 = 0,0003 og k2 = 0,05 bør man få optimistiske anslag. Hvis alle hadde ladet el-bilen samtidig har nettet godt under 1% av den kapasiteten man trenger. Lite sannsynlig.. Men noe å tygge litt på. Håper jeg tar helt feil på noe her.

 

I tillegg er det estimert at i minimum 20% av alle trafoer vil ikke sikringen slå ut ved feil belastning av nettet:

https://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/Elsikkerhetskonferansen%202015/1515-1545%20Bruk%20av%20AMS%20til%20å%20følge%20opp%20regelverk%20om%20spenningskvalitet%20-%20Helge%20Seljeseth.pdf

 

De laveste tallene sier at det koster 9-33milliarder (svært optimistiske/lave tall) å få opp et minimum av kapasitet på de punktene man vet at det er for dårlig.

 

Så spørsmålet i artikkelen om hva de skal gjøre med strømmen...

Ja, godt spørsmål ville jeg si. Lurer jeg også på. Hvordan få el-bilen til å ta unna alt på solfylte dager, og garantere at den tar unna alt uten å brenne av noen kabler i bakken.

Dyster utopi eller snart en realitet? Håper jeg tar feil, men ville ikke stolt på flaks.

Ser ikke helt problemet. Med lokal produksjon av strøm i distriktene / bydeler. Vil jo spenning kvaliteten økes da strømmen er "kortreist" fra nabobygget. Og om skolen skulle bruke 50kw og levere produsere 150kw (100 i +) Så er det jo ikke slik at det går 50+150kw i kablene mellom skole/trafo. vil jo leveres 100kw til trafo. og om det er andre bygg på samme trafo vil strømmen gå direkte til disse. og trafo vil så og si gå på tomgang. (om leveranse er lik last på trafo) Og nå er vel strengt tatt en skole dimensjonert for mer enn 200kw uansett.

 

Og i disse Elbil dager som du referer til:

 

Lokal solcelle produksjon vil veie opp for belastningen av elbil-lading. (Så lenge vær/produksjon er tilstede) Så om f.eks 5/20 eneboliger i et boligfelt på samme trafo, er det stor sannsynlighet at disse 5 boligene overproduserer og ville kunne avlaste trafo. Da strøm går direkte til nabo. (trafo avlastes) og om natten da produksjon er lav/borte er jo den totale belastningen lavere også. Og med AMS målere kan dette overvåkes og kontrolleres :) på godt og vondt xD

 

Kan også nevnes at max leveranse på "privat eid" strømproduksjoner er 100kw. (Kan være lokale bestemmelser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...