Gå til innhold

Hvor mye mer på administrasjons- og regnskapskostnader på AS enn på ENK?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan først ta noen forbehold om egen kunskap, jeg har en bachelor innen regnskap men har aldri ført regnskap i praksis. (det er også 2 år siden sist jeg hadde ett regnskapsemne).

 

Kort fortalt så gjelder ikke regskapsloven for små enkeltpersonforetak, (under 20 ansatte, 20 mill i eiendeler). Så enkeltpersonforetak vil som regel slippe å utarbeide regnskap. jf § 1-2(11) i regnskapsloven

 

Men enkeltpersonforetak vil fremdeles ha bokføringsplikt etter bokføringsloven jf bokføringsloven § 2 annet led.

 

i praksis så tror jeg at gjør man alt det bokføringstekniske så vil du ha dekket 95% av arbeidet nødvendig for å fremstille et regnskap.

og om man først har brukt 20 timer på bokføring så er det kanskje greit å bruke 1 time på å summere sammen å få oversikt. 

 

Det koster også 3 000 kr mer å registrere seg for aksjeselskap https://www.brreg.no/bedrift/gebyr-registrering-tinglysing/

dette er da kun en engangskostnad.

 

Jeg gjetter det vil koste fra 1000-4000 mer å ha ett AS i kostnader til regnskapsfører per år, (tenker da relativt lite selskap med omsettning mellom 1 000 000 og 2 000 000, og enkle transaksjoner).  

(tror ikke at regnskapsfører bruker mer en 1 time ekstra på å utarbeide årsregnskapet hvis bokføringen er gjort riktig i løpet av året, men virker som om mange vil ha fastpris for å avslutte regnskap,)

 

Personlig så ville jeg ikke tenkt på den ekstra kostnaden som noe særlig med mindre jeg hadde opprett et selskap som skulle ha veldig lav omsetting. (f.eks lage hagemøbler på hobbybasis, med 60-70 000 i omsettning i året)

 

Regnskap er jo også offentlig informasjon, mens jeg tror at alt som blir synlig av et EPFs resultat er bygget inn i skattelisten for eieren av EPF.

 

Hvis du uansett har tenkt til å leie inn noen for å gjøre det så er det vel bare å spørre.  Den personen du leier inn vet jo godt hva h*n pleier å ta for å føre for AS og enkeltpersonforetak i din størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir nok litt mer enn 1-4000, som følge av at en i As tar ut lønn (noe en slipper i EPF), dette medfører 12 lønnskjøringer, avstemminger av skatt/arbeidsgiveravgift, a-melding, i tillegg så må AS sende inn offentlig regnskap med noter, og typisk blir årsoppgjør med ligningspapirer/årsregnskap ca dobbelt så dyrt som EPF som bare skal ha næringsoppgave med tillegg. Veldig grovt vil jeg heller estimere kostnadsøkningen fra EPF til AS til å bli fra 5-10 000 kr i året. Estimatet på 1-4000 kan stemme dersom det ikke tas ut lønn i selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...